משדר הבחירות של ערוץ 2 - הכי נצפה אי-פעם עם 45%

מדגם ערוץ 2 ניצח בנוק-אאוט את מדגם ערוץ 10 (שרשם 10.3% צפייה) ואת מדגם ערוץ 1 (שהניב 7.5%) ■ וגם: המהפך שעברה יונית לוי, מקומם של הסקרים והפייט שניסו לתת אתרי האינטרנט ■ משדרי הבחירות - ניתוח מיוחד

אמש (ג'), בשעה 22:00 בלילה בדיוק, דקת חשיפת מדגמי הטלוויזיה, צפו בערוץ 2 45% ממשקי-הבית בישראל. מדובר בנתון הגבוה ביותר אי-פעם למשדר בחירות מאז החלה מדידת הרייטינג בטלוויזיה.

באותו דקה בדיוק, אל ערוץ 10 התחברו 10.3% צופים, וערוץ 1 זכה ב-7.5% משקי-בית צופים.

תוצאות יום הבחירות היו דרמטיות בעבור הציבור הישראלי, אך גם לערב השידורים בו נחשפו התוצאות יש כמה משמעויות שכדאי לציין.

ערוץ 2

ערב השידורים המשותף של זכיינית ערוץ 2 קשת ושל חברת החדשות הוכיח כי אירוע חדשותי, גדול ככל שיהיה, חייב לוח שידורים חזק שיעטוף אותו.

המשדר בהובלתה של יונית לוי, בו נחשפו התוצאות, עמד על ממוצע צפייה של 42.7% צפייה. רגע השיא הגיע ל-47.4% צפייה. אך שורשי ההישג הזה נטועים ביום השידורים כולו, שעוצב על-ידי חברת-האם וחברת-הבת יחד.

חדי-העין היו יכולים להבחין את הקידום העצמי, הנדיר, של חברת החדשות את עצמה לאורך היום כולו. סיקור הבחירות הפך להיות אייטם בפני עצמו, ואחורי הקלעים של חדשות 2 הפכו להיות חלק בלתי נפרד ממה שמתרחש באולפן עצמו.

העלייה ברייטינג בערוץ 2 החלה כבר בשעה 18:00 עם עודד בן-עמי, אז התוכנית עמדה על 17.4% צפייה. "המהדורה מוקדמת" הגיעה ל-21.2%, ומהדורת החדשות (19:30) עמדה על 27.8%.

ההפוגה ל"ארץ נהדרת" בשעה 21:00 הקפיצה את הרייטינג ל-38.7% צפייה, ולנתון שיא של כל הזמנים לתוכנית במספר צופים - 1.15 מיליון צופים. מרגע זה הקהל נשאר עם ערוץ 2 והוכיח כי זה המקום אליו פונים הצופים כשהם זקוקים למידע המהימן ביותר.

אלייך יונית

משהו טוב קרה ליונית לוי בבחירות האלה. החל מהרגע שבו צילמה את הפרומו המשותף עם חבורת "ארץ נהדרת", השתחרר דבר מה אצל מגישת החדשות הלאומית. לוי אפסנה אתמול את הסבר החמור ואת קלישאות "נסיכת הקרח", ובעיקר ציחקקה לאורך ערב השידורים כולו. ברגעים בהם החליפה דברים עם אייל קיציס היא לא היססה לשלוף הומור עצמי, ונדמה היה, אבוי, שהיא ממש נהנית.

אחרי הכול, בניגוד לאירועים אחרים שהמדינה הזו יודעת ושלוי מעבירה לנו לאורך השנים, בחירות הן חדשות רכות המאפשרות גישה קלילה.

אפשר למתוח ביקורת על טשטוש הגבולות, על החדירה של התוכן הקל אל חדרי החדשות משיקולים של רייטינג. אבל אם מגיש "אולפן שישי" יכול להנהיג את המפלגה השנייה בגודלה בישראל, כנראה שבהחלט אפשר לפוצץ את בלון החשיבות העצמית של יושבי הכיסא ההוא שם בנווה-אילן.

היסטריית הסקרים

כמו בכל יום שאחרי, גם הפעם מופנות אצבעות מאשימות על הסוקרים. נדמה כי את התופעה הגדולה ביותר של הבחירות הללו - התעצמותה של "יש עתיד" של יאיר לפיד - לא הצליחו הסוקרים לחזות.

בהחלט יכול להיות שאלה מהלכים שלא ניתן היה לחזות, אשר קשורים במצב הפסיכולוגי של הישראלי ברגע בו הוא עומד מאחורי הפרגוד. בהחלט יכול להיות שזה המקום להטיל מגבלות חמורות יותר על היסטריית הסקרים הפוקדת אותנו במהלך תקופת הבחירות.

הסוקרים הופכים להיות אתרוגי אולפני החדשות, ואיש כמעט אינו מעז לבקרם במהלך הימים שלפני תוצאות האמת. הם האורקל ומנוע הרייטינג, ואין לגעת בהם - זאת למרות שכבר הבנו את מגבלותיהם הטכניות.

ייתכן כי הגיע הזמן למנן ולהסדיר את אינפלציית הסקרים בתוך מערכת בחירות ולא רק מספר ימים לפני מועדן.

ערוץ 10

אם מחפשים בכל זאת "יום כיפורים", אז זה בהחלט בבית הוורד שבגבעתיים, מקום מושבה של חברת החדשות של ערוץ 10. בעוד שהעם החליט יונית, ואפילו ערוץ 1 הצליח להביא אליו יותר צופים מהרגיל, ערב הבחירות של ערוץ 10 דמה בממוצע הרייטינג שלו לכל ערב רגיל.

בשעה 19:00 שודר שם "ערב טוב עם גיא פינס" 7.4%, החדשות עם תמר איש-שלום עמדו על 10.1%, וספיישל הבחירות של "בובה של מדינה" עמד על 10.1%, כמו המדגם עצמו - 10.2%. משם זה רק הידרדר, ולמשך כמה שעות ערוץ 1 גבר על ערוץ 10.

נתונים חלשים ביום-יום יכולים להתפרש כחולשת הפלטפורמה ובהיעדר לוח תחרותי ראוי. אך ביום שידורים בסדר גודל כזה, הנתונים הללו מוכיחים יותר מכל את היעדר האמון של הציבור בחדשות 10 - זאת למרות פרומואים מוצלחים מאוד וניהול שידור ראוי. הדבר מצריך בדק-בית שורשי ורציני.

ערוץ 1

ישקר מי שלא יודה שזפזפ מדי פעם לערוץ 1 בכדי לראות את התנהלותה של גאולה אבן, שעמדה בלב סערה זוטא שפקדה את מערכת הבחירות הזו.

ערב השידורים שהובילה אבן יחד עם איילה חסון בהחלט יכול להוות מקור לגאווה בעבור הערוץ הציבורי, ולהוכיח כי אבן היא מגישה ראויה ונטולת משוא-פנים. אחרי השעה 23:00 בלילה, הערוץ הראשון היה הערוץ השני הנצפה עם 8.8% צפייה. כרבע מיליון בחרו לצפות בערוץ 1, בזכות ערב השידורים שסיפקו המגישות.

הפיל העצום שישב על מסך המגע באולפן ברוממה לא זכה להתייחסות, גם בזכות זה שכאשר שר החינוך, בן זוגה של אבן, היה לראשון בליכוד להתבטא אחרי התוצאות, הוא עשה זאת באוזני הכתבים במטה הליכוד ולא דיבר עם האולפן.

רק סמוך לשעה 2:00 בלילה, כשכולם כבר היו עייפים והשר אלי ישי נשאל על-ידי אבן האם יבקש את תיק האוצר, הוא ענה לה: "גדעון מתאים לתפקיד, לא?".