כמה עולה קורס הכנה לפסיכומטרי - ואיך משיגים הנחות?

מה יותר מסובך מהבחינה הפסיכומטרית? לבחור קורס הכנה לבחינה ■ "גלובס" בודק מה מציעים המכונים - החל ממספר התלמידים בכיתה ועד מסלולים ללמידה עצמית, וכיצד אפשר להשיג הנחה על קורס שמחירו 5,000-9,000 שקל

אם בעבר יכלו מי שרצו לגשת לבחינה הפסיכומטרית באופן ספונטני, או ללמוד באופן עצמאי, נראה כי היום הם נמצאים במילכוד: הנורמה "מחייבת", על פניו, השתתפות בקורס הכנה בטרם ניגשים לבחינה.

גם מי שנתוני הפתיחה שלו טובים מלכתחילה ינסה על-פי רוב לשפר תוצאה באמצעות קורס הכנה. שיטת הדירוג היחסי שבה נקבעים הציונים תעניק, מטבע הדברים, יתרון יחסי למי שעבר הכנה מרוכזת - וכך גם מי שלא בהכרח זקוק ללמידה באמצעות קורס עלול להיפגע.

וכך מתקבל שוק ענק של קהל כמעט שבוי, עליו רבים בשצף-קצף לא מעט מכוני לימוד. הגדולים שבהם יוצאים אחת לכמה חודשים, בהתאם למועדי הבחינה, בקמפיינים גדולים. לצידם שחקנים קטנים ומקומיים בפריסה מצומצמת יותר, כמו "סטודנט", "זינוק", "חרשן", "אחד על אחד", המכללה למינהל ועוד.

עבור התענוג המפוקפק נדרשים הסטודנטים בפוטנציה לשלם אלפים רבים של שקלים - קרוב לשכר לימוד של שנה אקדמית שלמה, בחלק מן המקרים.

מועד אפריל של הבחינה הפסיכומטרית נחשב לגדול ביותר בהיקפו על פני לוח השנה. במעבר מ-2012 ל-2013 נרשמו כמה שינויים מהותיים: הראשון הוא בחישוב הציונים - כשלכל נבחן יחושבו שני ציונים: בדגש ריאלי ובדגש הומני. במקום להתייחס לציון הכולל של הבחינה, האוניברסיטאות יתבקשו להתייחס לציון הריאלי או ההומני, בהתאם לפקולטה בה ילמד הסטודנט.

שינוי נוסף הוא שינוי מבנה הבחינה והוספת פרק חיבור, שמטרתו שיפור איכויות הכתיבה בקרב המועמדים למוסדות ההשכלה הגבוהה.

כיצד ניתן לבחור בין המכונים השונים? לעתים נראה שרק כדי להשוות בין האפשרויות נדרש קורס הכנה. פרמטרים כמו איכות המורים או הצלחת התלמידים אינם ניתנים למדידה מוחשית, וכל מה שנותר הוא להצליב את מספר שעות הלימוד, גודל הכיתות, הפריסה הגיאוגרפית וחומרי הלימוד.

לא רק הדרכה בכיתה

המגמה, כצפוי, היא להשתכלל טכנולוגית - ולהציע שלל עזרים ללימוד מרחוק: שיעורים לצפייה, תרגול מקוון, אפליקציה לסלולר. מנגד, יש מי שחושב שכל אלה מיותרים ושהיתרון האמיתי יהיה בלמידה הפרונטלית עצמה.

כך למשל מסבירים בבית-הספר "חרשן", שלו שני סניפים בתל-אביב ובראשון-לציון, כי מדובר בסך-הכול ב"פירוטכניקה מיותרת". "הקורס בפועל נעשה עם עיפרון ודף", אומרת נטעלי כץ, מנכ"לית "חרשן". "כל העזרים כמו מצגות לא באמת מלמדים, לכל תלמיד יש אישיות אינדיבידואלית משלו, ומצגת עלולה לקבע אותו לדרך מסוימת.

"דוגמה נוספת היא שיעורי האינטרנט - מניסיון שלנו אף תלמיד לא יישב בבית ויראה שיעור של 4 שעות. אנחנו נעדיף להעניק שיעורי תגבור והשלמה ללא תשלום נוסף".

גימיקים - או שיטות לימוד המתורגמות לציון גבוה? קשה לדעת בוודאות. כדאי להגדיר קודם כל מה אתם מחפשים מבחינת היקף הלימוד, הדגשים והמאפיינים שלכם (עד כמה חשובים לכם יחס אישי, טכנולוגיה, תגבור באנגלית, מסלול למצטיינים וכדומה - וכמובן עד כמה ומתי אתם פנויים).

לבחור רק אחרי סקר שוק מקיף

בסופו של דבר, לשאלת המחיר משקל רב. לכאורה זוכה הקורס של "סמארט" בתואר היקר ביותר - 9,850 שקל, ולאחריו High Q (שעולה 9,620 שקל) - פער של אלפי שקלים לעומת המחיר הנמוך ביותר ב"לחמן" (השייכת למעשה לקידום) - שם תג המחיר המלא הוא 5,390 שקל - אולם צריך לבדוק גם את מספר המפגשים והשעות.

חשוב לזכור כי לא כל התלמידים משלמים מחיר מלא על קורס, ולכן חשוב להיות ערני. הנחות ניתנות באופן אוטומטי לחיילים משוחררים, אך גם במסגרות אחרות - וגם מיקוח אינו מילה גסה. ובסופו של יום, כדאי לברר בקרב חברים וגם ברחבי הרשת (בעמודי הפייסבוק של החברות למשל)- ממה וממי היו הלקוחות מרוצים, וממה פחות.

מה מציעים מכוני הפסיכומטרי
 מה מציעים מכוני הפסיכומטרי

כמה עולה קורס פסיכומטרי
 כמה עולה קורס פסיכומטרי

אינפו: איך ניתן לשלם פחות עבור הכנה לבחינה?
 אינפו: איך ניתן לשלם פחות עבור הכנה לבחינה?

לא רק הקורס - גם מחיר הבחינה עולה בהתמדה

עלות הבחינה הפסיכומטרית צמחה בסדרי גודל בשנים האחרונות. אם בשנת 2008 עלתה ההשתתפות בבחינה 395 שקל - היא זינקה בהדרגה ובעקביות כלפי מעלה, עד שב-2012 נקבע התעריף על 510 שקל, ובסך-הכול עלייה של 30% בתעריף. זאת בשעה שהמדד עלה, רק לשם השוואה, בשיעור של 13% בלבד.

אם ניקח בחשבון שבכל שנה נבחנים למעלה מ-75 אלף תלמידים, מדובר בלמעלה מ-8.5 מיליון שקל של הכנסות נוספות למרכז הארצי בכל שנה (לעומת 2008).

מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה נמסר בתגובה: "מחירי הבחינה הפסיכומטרית אכן עלו בשנים האחרונות, מעבר לעליית המדד, מן הסיבות הבאות: דרישות המחוקק לפרסם את הבחינות לציבור חייבו את הגברת ייצור הבחינות ומיעוט שימוש בבחינות חוזרות; עלייה במספר המבקשים והמקבלים תנאים מיוחדים מותאמים בבחינות, הביאה לייקור ניכר בעלויות; הוספת מטלת הכתיבה לבחינה הפסיכומטרית מחייבת קריאה מדוקדקת של כל חיבור על-ידי שניים או שלושה קוראים-בוחנים; מספר הנבחנים בפרק הידע בעברית (שאינו נדרש מכל הנבחנים) עלה באופן ניכר.

"בנוסף, המרכז הארצי מחויב במיסוי מוגדל, עקב חיוב בארנונה שלא חויב בה בשנים קודמות. יש לציין כי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, פועל כמוסד ללא כוונת רווח, מיסודן של האוניברסיטאות בישראל. הוא מפוקח בדקדקנות על-ידי ועד מנהל המאשר את תחשיבי מחיר הבחינה.

"עוד יש לציין כי בשנים שעברו מחיר הבחינה לעתים ירד. מחיר הבחינה שעמד בשנת 2003 על 445 שקל, הינו שווה ערך ל-548 שקל כיום. כלומר, גבוה מן המחיר הנוכחי".

כמה עולה בחינה פסיכומטרית
 כמה עולה בחינה פסיכומטרית