תושבי מתחם אסותא בת"א הגישו התנגדות נגד תוכנית הרובעים

בהתנגדות טוענים התושבים כי עיריית תל אביב מבקשת להנציח ולהקפיא את המצב התכנוני הקיים בבניינים במתחם, על מנת לשמור על הצפיפות הקיימת במרכז תל אביב

עמותת תושבי מתחם אסותא בתל אביב ו-169 תושבים במתחם, הגישו לאחרונה 12 התנגדות לוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל-אביב כנגד תוכנית רובע 3 שמקדמת עיריית תל אביב. בהתנגדות שהוגשה באמצעות עורכי הדין ענת בירן, דפנה תמיר ואסף עירוני טוענים התושבים כי עיריית תל אביב מבקשת להנציח ולהקפיא את המצב התכנוני הקיים בבניינים במתחם, על מנת לשמור על הצפיפות הקיימת במרכז תל אביב ולא ברור כיצד מטרה זו מתיישבת עם המטרות המוצהרות אודות עידוד התחדשות עירונית.

בהתנגדות מציינים התושבים כי הם מעוניינים לבצע פרויקט התחדשות עירונית בבניינים במתחם אסותא, אך תוכנית הרובעים שיזמה העירייה ומופקדת כיום בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, מבטלת את זכויות הבנייה שמעניקה תמ"א 38 ברובע 4. המתנגדים צירפו בהתנגדות את חוות דעתם של האדריכל יובל יסקי ושמאי המקרקעין אריה קמיל ודני טרשנסקי, הגורסת כי תכנית רובע 3 במתכונתה המופקדת הינה תכנית פוגעת לעומת המצב הקיים ערב אישור התכנית.

עוד טוענים המומחים אשר שכרו התושבים כי המתחם יכול לשאת בניינים חדשים הכוללים את כל הזכויות מכוח תכניות תקפות + כל התוספות מכוח תמ"א 38 (הרחבת דירות, סגירת קומת עמודים, שתיים וחצי קומות נוספות ודירות נוספות בקומות אלה). כאשר ברור כי רק החלת התוספת המלאה מכוח התמ"א, תבטיח היתכנות כלכלית שתאפשר התחדשות עירונית במתחם. "לא ברור כיצד התכנית הנדונה מתיימרת לעודד התחדשות עירונית, כאשר למעשה מונעת הוראותיה מונעות התחדשות עירונית שהייתה יכולה לקרות אילולא היו מבוטלות הזכויות מכח תמ"א 38", צוין בהתנגדות.

לטענת התושבים במסגרת תכנית רובע 3 עיריית ת"א ממשיכה להחיל תוכניות בנין עיר ישנות שהיו נכונות למאה הקודמת ומונעת החלת מדיניות תכנונית ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, שנועדה להציל חיים ולהגדיל את מספר יחידות הדיור על מנת להוריד את מחירי הדירות. "כך יוצא כי התוכנית עומדת בניגוד גמור למחסור בקרקעות לבנייה, בעיקר באזורי הביקוש דבר שמוביל לעליית מחירים", צוין בהתנגדות.

התושבים מתריעים כי אם תאושר התכנית במתכונתה הנוכחית, משמעות הדבר- מניעת הסיכוי לחיזוק הבניינים ותוספת ממ"דים לבניינים קיימים, ובכך סיכון חייהם של עשרות אלפי תושבים החיים ברובע 3 בעיר תל אביב, שימשיכו להיות חשופים לפגיעות טילים ולרעידות אדמה.

עו"ד ענת בירן המייצגת את התושבים מסרה כי: " המדינה החליטה לעודד חיזוק בניינים בדרך של מתן זכויות בניה, מתוך הכרה בסכנה הממשית לרעידת אדמה ומתוך הבנה כי אין לדרוש מאזרחי המדינה לממן חיזוק בניינים מכיסם.רשויות רבות אימצו בשמחה את הוראות תמ"א 38 המהווה כלי מצוין להשגת מטרה כפולה של חיזוק בניינים והתחדשות עירונית. חבל שעיריית תל-אביב מצאה לנכון לשלול זכויות אלה באופן גורף מתושבי רובע 3 וספק אם הייתה מוסמכת לכך."

רענן קסל יו"ר וועד עמותת אסותא מסר אף הוא כי "תוכניות העיריות עלולות להיות בכייה לדורות, עיריית תל אביב מונעת מתושבי רובע 3 זכות בסיסית אשר מוענקת להם ע"י מדינת ישראל. העירייה בוחרת להתעלם מהמציאות הביטחונית וממתן הזכות לתושבים לדאוג לביטחונם האישי. התושבים מעוניינים ומקווים לשתף פעולה עם עיריית ת"א אך יחד עם זאת בכוונתנו כוועד עמותה להתנגד לתוכנית הרובעים ולנהל מאבק וזאת בכל הכלים שעומדים לרשות העמותה".