ההסתדרות: נכריז מחר על סכסוך עבודה ברשויות המקומיות

העילה הרשמית היא סחבת במו"מ לצמצום החוזים האישיים, אולם על פי הערכות מדובר בעשיית שריר על רקע הכוונה להקפיא שכר במגזר הציבורי

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי צפויה להכריז מחר (ה') על סכסוך עבודה נרחב בכל שירות המדינה וברשויות המקומיות. בהסתדרות הודיעו היום כי העילה לסכסוך היא סירוב של משרד האוצר להיכנס למו"מ על צמצום מספר החוזים האישיים בשירות המדינה וברשויות, על אף שהמשרד הסכים למו"מ כזה במסגרת סעיף בהסכם שגובש עוד בפברואר אשתקד. ואולם, על פי הערכות, מדובר בעשיית שריר ובאיתות ברור של יו"ר ההסתדרות עופר עיני לראש הממשלה בנימין נתניהו: כל ניסיון לפגוע בשכר ובהטבות של עובדי המגזר הציבורי במסגרת גיבוש תקציב המדינה, ייתקל במאבק חריף.

על פי ההסתדרות, במסגרת ההסכם לשיפור תנאיהם של עובדי הקבלן במגזר הציבורי, שגובש לפני כשנה ונחתם סופית בראשית דצמבר, נקבע כי הצדדים ינהלו מו"מ אינטנסיבי בעניין היקף החוזים האישיים ומבנה ההעסקה. לפי מכתבים שהגיעו לידי "גלובס", יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן התריע בפני הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם כי טרם נפתח מו"מ אינטנסיבי בעניין. ניסנקורן שלח שני מכתבים בעניין: האחד באוגוסט אשתקד והשני לפני כשבוע. במכתב האחרון הוא כותב: "על אף פניות קודמות שלי בבקשה לקבוע מו"מ אינטנסיבי בנושא החוזים האישיים, עד כה לא מתקיים המו"מ באינטנסיביות הנדרשת... במידה והסוגיה לא תעלה על מסלול של פתרון כבר בימים הקרובים, בדעתנו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות נקיטה בצעדים ארגוניים".

ניסנקורן אמר היום במסגרת ההודעה בדבר הכוונה להכריז על סכסוך עבודה: "כנראה שלמשרד האוצר נוח יותר להשאיר את המצב על כנו. האוצר הפך את שיטת החוזים האישיים לכביש עוקף של ההסכמים הקיבוציים באמצעות תמריץ לעובדים לעבור לצורת ההעסקה הזאת, אולם גם העובדים מבינים היום שזה בסך הכול מנגנון ניצול ושלמרות פיתוי כזה או אחר לטווח קצר, עדיף להיות מועסק בהסכם קיבוצי". לדבריו, "יש להעביר עובדים מחוזים אישיים להסכמים הקיבוציים. הסחבת בה נוקט האוצר ממש לא ברורה לי. צר לי שאנו נאלצים להכריז סכסוך עבודה אבל היה לאוצר שנה שלמה להיכנס למו"מ והם בחרו לא לעשות זאת".

גורמים במשרד האוצר טענו כי זה אנכרוניסטי לחשוב שבעידן המודרני העובדים מעדיפים בהכרח הסכם קיבוצי על פני חוזה אישי, ודאי במקרים שבהם מדובר בחוזה מתגמל יותר ברמות השכר. עוד רמזו הגורמים כי ייתכן שההסתדרות מבקשת להכריז על סכסוך עבודה מטעמים אחרים לגמרי: למשל כדי להיאבק באופן עקיף בכוונת האוצר לנכות חלק משכרם של עובדי נמל אשדוד, בגין הימים שבהם האטו את העבודה.