עוד שיא: 295 מ' ד' במכירות אמנות עכשווית בלונדון בשבוע האחרון

המכירות של כריסטי'ס וסותבי'ס שברו את שיאיהן; ז'אן מישל בסקיאט כיכבו לצד פרנסיס בייקון

גל ההצלחות במכירות האמנות העכשווית בלונדון מעיד שוב על התחזקות הביקושים וההשקעות בשוק האמנות. כריסטי'ס הצליחה לשבור את שיאי השנים הקודמות במכירת הערב ביום ד' האחרון, שהסתכמה ב-127.7 מיליון דולר. במכירת היום למחרת נמשכה ההצלחה ובסה"כ הכניסו מכירות האמנות העכשווית של החברה השבוע 150 מיליון דולר.

הקופה של סותבי'ס רשמה במכירת הערב ביום ג' 116 מיליון דולר - עלייה משמעותית בהשוואה לפדיון המכירה המקבילה בשנה שעברה, שהסתכם ב-79.6 מיליון דולר בלבד. בצירוף מכירת היום המתקיימת בהמשך, רשמה סותבי'ס פדיון של 145.85 מיליון דולר.

הצלחת המכירות תלויה כתמיד בהיצע היצירות שמוגשות לקהל. בתי המכירות הגדולים למדו מניסיון השנים המשבריות, והקפידו להציע פחות עבודות בבחירה מדויקת יותר של איכויות.

את מכירת הערב של סותבי'ס הובילה מכירת יצירתו של פרנסיס בייקון "שלושה מתווים לדיוקן עצמי", שנמכרה במחיר הגבוה ביותר של השבוע - 21.4 מיליון דולר. עוד הצליחו במיוחד מכירת יצירות של בסקיאט, ריכטר ואמן מודרניסט ותיק יותר - אלכסנדר קלדר, שפסל מובייל מרהיב שלו נמכר תמורת 1.4 מיליון דולר. בסך הכול נמכרו 44 פריטים מתוך 54 שהוצעו למכירה. 20 מהיצירות עברו את סף מיליון הדולר.

בערב המכירה של כריסטי'ס נמכרו 27 יצירות במחיר שעולה על 1 מיליון דולר. הכוכב הבלתי מעורער של הערב ושל השבוע הוא האמן ז'אן מישל בסקיאט. היצירה היקרה ביותר שנמכרה בכריסטי'ס היא Museum Security (Broadway Meltdown), שנמכרה ב-14.6 מיליון דולר בכריסטי'ס.

עוד בלטו במכירה עבודות של פרנסיס בייקון, גרהרד ריכטר, פיטר דויג ואף דייויד הוקני - אמן פופולרי מאוד, שיצירותיו אינן מתבלטות במכירות הפומביות בשנים האחרונות. עבודה של הוקני - "הפירמידה הגדולה בגיזה", נמכרה ב-5.5 מיליון דולר.

סיפורו של כוכב טרגי

העלייה בפופולריות של עבודותיו של בסקיאט בשנים האחרונות מעניינת במיוחד. בסקיאט - אמן אמריקני שמוצאו ממשפחת מהגרים מהייטי ומפורטו ריקו, גדל בשכונות העוני של ברוקלין ובגיל 17 החל לצייר גרפיטי על קרונות הסאבוויי של ניו יורק. הממסד האמנותי אימץ אותו לחיקו והוא נמנה עם אמני סצנת הרחוב הניו יורקית של שנות ה-80. בגיל 25, כבר מכר במיליונים, אך התקשה להתמודד עם ההצלחה. הוא מת מקוקטייל סמים קטלני בגיל 27, ונחשב כיום, באיחור אופנתי של 25 שנה לכוכב ענק.

בשנת 2007, הוציא מוזיאון ישראל למכירה יצירה שלו, שהניבה הכנסה של 14.6 מיליון דולר ושימשה להקמת קרן רכישות חדשות למוזיאון, בשנים שבהן מחירי העבודות מאמירים והמוזיאונים מתקשים לעמוד בתחרות על היצירות החשובות ביותר.

שתי עבודות של בסקיאט שהוצעו במכירה של סותבי'ס זכו לתחרות עזה בין המציעים ונרכשו לבסוף על-ידי האספן וסוחר האמנות ג'ו מוגרבי, במחירים של 10.7 ו-7.7 מיליון דולר. מוגרבי ומשפחתו מחזיקים באחד האוספים הגדולים בעולם של יצירות אנדי וורהול וסוחרים בהן בהצלחה.

מכירות היום מציעות, בדרך-כלל, יצירות זולות יותר, לאספנים מתחילים או לבעלי תקציב נמוך יחסית למגרש של הענקים. אולם מכירת היום של כריסטי'ס, למשל, מוכיחה שגם בשורה השנייה יושבים קונים עם כיסים עמוקים. שיא המחיר במכירה נקבע ליצירה המאוד מוכרת "Love" של רוברט אינדיאנה, שנמכרה תמורת 826 אלף דולר. הפסל Love שארבע אותיותיו ניצבות במרובע זו על גבי זו נמצא בגרסאות שונות ברחבי העולם. בגן הפסלים במוזיאון ישראל בירושלים ניצבת עבודה של אינדיאנה מאותה סדרה: פסל ענק מרובע אותיות של המלה "אהבה" בעברית.