ייצוגית: בנק לאומי גובה דמי ניהול על אג"ח שערכה פחות מ-1 שקל

בתביעה, בהיקף 117 מיליון שקל, נטען כי הבנק גבה עמלה מופקעת של 49.5 שקל לשנה כדמי ניהול, על חשבון בו נותרו שברי אג"ח שערכן הכולל נמוך משקל אחד

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה אתמול (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז נגד בנק לאומי בהיקף 117 מיליון שקל, בטענה כי גבה עמלה מופקעת של 49.5 שקל לשנה בעבור דמי ניהול, על חשבון ניירות ערך שבו נותרו שברי אג"ח שערכן הכולל לא עמד על יותר משקל אחד.

בתביעה, שהוגשה בידי עורכי הדין אייל בר-אליעזר וערן טאוסיג ממשרד בלטר, גוט, אלוני ושות', נטען כי בעלת החשבון, קשישה בת 93, אינה היחידה שסבלה ממדיניות זו של בנק לאומי, וכי אין בבנק הנחיות או נהלים לסוגיית הטיפול בשברי אג"ח והם אינם עושים דבר על מנת לחסוך מהלקוח את ההוצאה המיותרת של תשלום עמלה גבוהה בעשרות אחוזים משווי שבר האג"ח המוחזק על-ידי הלקוח.

בשברי אג"ח מדובר על סכומים הנמוכים מ-1 ע.נ, ולא ניתן לסחור בהם כמו באג"ח רגיל והם שאריות שנוצרות לאחר פקודת מכירה. הדרך היחידה למכור שבר אג"ח הוא באמצעות פקודה ישירה לבנק, כאשר המסחר מתקיים פעם בשנה בלבד.

התובעים טוענים ל"שיטת מצליח" של בנק לאומי על מנת להגביר את הרווחים. בתביעה ניתנה דוגמא לחיוב של 38.5 שקל עמלה על-ידי בנק לאומי, שהוגדרה כ"עלות דמי ניהול מינימלית", על אג"ח יפנאוטו שהחזיקה ושערכה היה נמוך מ-1 שקל. במונחים שנתיים - מדובר בדמי ניהול גבוהים פי 70 מערך הנייר.