סיטי: המשבר הבא מתקרב - ואף אחד לא מדבר עליו

מייקל אנדרסון, אסטרטג השקעות מסיטיגרופ: הכרזת הפדרל ריזרב כי ייתכן ויפסיק את תוכנית ההקלה הכמותית, עלולה להוביל למשבר בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב

לאור הכרזת הפדרל ריזרב כי הוא עשוי לבצע שינויים או אפילו להפסיק לחלוטין את תוכניות ההרחבה המוניטארית שלו, חושש מייקל אנדרסון, אסטרטג השקעות מסיטיגרופ - כי שוק איגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב עלול לעמוד לקראת משבר.

זאת, לאחר שאתמול פורסמו פרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב לחודש ינואר - מהם עלה כי בכירי הבנק צפויים לשקול לבצע שינויים מהותיים בתוכנית ההקלה הכמותית הנוכחית (QE3), בפגישתם הבאה בחודש מארס.

ה'פד', נזכיר, מבצע רכישות של אג"ח ממשלתיות בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש - במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3) ותוכנית "אופריישן טוויסט".

תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים עלו משפל כל הזמנים ביולי 2012 (סביב ה-1.5%) לרמותיהן הנוכחיות, סביב ה-2% - ואנדרסון מזהיר כי ייתכן ואיגרות החוב ימשיכו לאבד מערכן, כאשר המשקיעים יבינו שקצב הרכישות של ה'פד' יירד או ייפסק לחלוטין.

"סביר מאד להניח שמה שמניע את זרימת האשראי הזו ייפסק בסופו של דבר, ומעט מאד משקיעים מתייחסים לכך", כתב אנדרסון במזכר שפורסם תחת הכותרת: "מה בסופו של דבר מוריד אותן (את איגרות החוב)?".

אנדרסון מבהיר כי משקיעים הבוחנים את תיקי ההשקעות שלהם בתקופה האחרונה, ייחרדו לגלות כי השקעותיהן באיגרות חוב ממשלתיות הניבו תשואה ריאלית שלילית, לאור התשואות הנמוכות מדי שנושאות האג"ח האמריקניות בהשוואה לאינפלציה - זאת בעוד אלטרנטיבות אחרות בשוק נעשות יותר ויותר אטרקטיביות.

"מה יקרה כאשר משקיעים ימשכו את כל כספם מקרנות המשקיעים באג"ח, אליהן נכנסו ב-5 השנים האחרונות מאז 2008?", שאל אנדרסון. "אף אחד לא יודע בוודאות, אולם דבר אחד בטוח - תרחיש כזה הוא בעיה גדולה".

בונד מרקט
 בונד מרקט