S&P מעניקה לעיריית ת"א את דירוג האשראי הגבוה ביותר

במסגרת דירוג האשראי של חברת הדירוג S&P מעלות לעיריית תל אביב, מוזכרות שתי הערים הללו, לצד הרצליה ופראג, כקבוצת ההשוואה לעיר הישראלית

לאיזו עיר ברחבי העולם אפשר להשוות את תל אביב-יפו? בעוד שיש מי שיחשוב (או יקווה) שתל אביב דומה לערים כמו ניו יורק או לונדון, יש גם מי שמשווה אותה דווקא לעיר הפולנית קראקוב ולעיר אוסטרבה שבצ'כיה. במסגרת דירוג האשראי של חברת הדירוג S&P מעלות לעיריית תל אביב, מוזכרות שתי הערים הללו, לצד הרצליה ופראג, כקבוצת ההשוואה לעיר הישראלית.

לקראקוב, העיר השנייה בגודלה בפולין, יש היסטוריה של יותר מ-1,000 שנה. בעיר חיים כיום כ-760 אלף תושבים. אוסטרבה הצ'כית, שנוסדה ב-1267, קרובה לגבול צ'כיה-פולין, וחיים בה כ-311 אלף איש. זו העיר השלישית בגודלה בצ'כיה, שבה העיר הגדולה ביותר היא הבירה פראג, שגם היא נמצאת בקבוצת ההתייחסות של S&P לתל אביב. אוכלוסיית פראג מונה יותר ממיליון תושבים, והיא נוסדה לפני יותר מ-1,000 שנה.

אנליסט האשראי הראשי, רון סלומוביץ, והאנליסט איתי רפל נוקבים בדירוג הגבוה ביותר האפשרי, ilAAA, באופק יציב לעיריית תל אביב. כלומר, הם סבורים שיכולתה של העירייה לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלה גבוהה מאוד בהשוואה לחייבים ישראליים אחרים, והם אינם רואים כרגע תרחיש סביר להורדת הדירוג של הרשות המוניציפלית. תושבי העיר בוודאי לא ישמחו לגלות שאחת מההנחות שבבסיס הדירוג היא שתקבולי הארנונה יגדלו בקצב של 5% לשנה בשנים הקרובות.

מהן החוזקות והחולשות שמזהים האנליסטים בעיריית תל אביב? בצד החיובי מציינים ב-S&P מעלות את המסגרת המוסדית, שהיא כהגדרתם "מתפתחת אך איתנה" עבור רשויות מקומיות בישראל. הכוונה היא למסגרת הכוללת רגולציה הדוקה של משרד הפנים, כגוף המפקח שמאשר לרשויות את התקציב ואת לקיחת החוב.

שייכת לעיריות הלא-נתמכות

האנליסטים מציינים שעיריית תל אביב היא חלק מקבוצת עיריות ישראליות איתנות, שאינן נתמכות במענקים כלליים לאיזון התקציב או במענקים ממשלתיים מיוחדים לכיסוי גירעון מצטבר, והאוכלוסייה שלהן היא בדרגה סוציו-אקונומית ממוצעת, או מעל לממוצע.

גורם חיובי נוסף שתומך בדירוג הגבוה הוא צפי ל"עודפים קטנים" בתקציב בלתי רגיל עד 2015. האנליסטים מצפים מהעירייה לדווח על ביצוע תקציבי חזק, עם עודפים קטנים לאחר הוצאות בתקציב בלתי רגיל של כ-1.4% לשנה, בשנים 2013-2015. הם מניחים שהעירייה תצליח לשלוט על סעיפי ההוצאות העיקריים (לדוגמה, הוצאות שכר). כאמור, ברמת ההכנסות הם מצפים לגידול שנתי של כ-5% בארנונה בשנים הבאות.

האנליסטים ב-S&P מעריכים שגם בשנים הבאות תימשך המגמה שבמסגרתה ההוצאות בתקציב הבלתי רגיל יהיו גבוהות מההכנסות בו. לדבריהם, "אופק התכנון הפיננסי הקצר של העירייה מעיב על יכולת החיזוי של הביצוע התקציבי שלה".

למרות הדירוג המושלם, הם לא חוסכים בביקורת כלפי העירייה, ומוסיפים כי "התכנון הפיננסי של תל אביב חסר ראייה לטווח ארוך, ומתייחס רק לשנה אחת קדימה, כאשר, לעיתים קרובות, לרשויות מקומיות בחו"ל יש תוכניות מפורטות לטווח בינוני של עד חמש שנים".

נקודת חוזק נוספת היא עומס החוב נתמך הרשות, שהוא נמוך-בינוני בהשוואה בינלאומית, והולך וקטן בעקביות. להערכתם, העירייה תגיע לעומס חוב נתמך רשות בשיעור של כ-41% מההכנסות התפעוליות המאוחדות ב-2014.

יחד עם זאת, העירייה סוחבת על גבה עדיין התחייבויות היסטוריות שמעיבות על המצב. "הערכתנו כי עומס החוב נתמך הרשות הוא נמוך-בינוני מתקזזת על-ידי היקף הפנסיה התקציבית שניתנה לכל עובד שהועסק לפני סוף המאה הקודמת", כותבים האנליסטים. להערכתם מדובר בהתחייבות בהיקף של 134% מההכנסות התפעוליות ב-2013, שצפוי לרדת ל-123% ב-2015. "לדעתנו, יחס זה עדיין גבוה בהשוואה בינלאומית", הם כותבים.

אחת החולשות שמוזכרות בדירוג היא הגמישות התקציבית החלשה של עיריית תל אביב. להערכת האנליסטים, רק 17% מההכנסות ניתנות לשינוי, והן לא כוללות הכנסות ממיסי ארנונה, משום שרשות מקומית בישראל לא יכולה לשנות את שיעור המיסים הללו באופן עצמאי. עם זאת, הם מעריכים שההוצאות בתקציב בלתי רגיל של העירייה גמישות, וניתנות לדחייה או לשינוי בהתאם לתנאים כלכליים ופיננסיים.

מצב "חיובי מאוד" בנזילות

בכל הקשור לרמת הנזילות, המצב "חיובי מאוד". לעירייה יש נכסים נזילים ששווים ל-700% של שירות החוב שלה ב-12 החודשים הבאים. "דבר זה אפשרי משום שהעירייה שומרת את העודפים התפעוליים שלה בעיקר כנכסים נזילים, בניגוד לעיריית הרצליה, שמשתמשת ברוב העודפים לפרויקטים בתקציב בלתי רגיל", כותבים האנליסטים.

הם מזכירים עוד, שלעירייה יש קווי אשראי חתומים בסך 6 מיליון שקל. במקביל, הנגישות של העירייה לנזילות חיצונית מוגדרת כ"מספקת", על רקע מבנה הסקטור הבנקאי בארץ.

ומה המצב בקבוצת ההתייחסות? בעיריית קראקוב שבפולין הגמישות התקציבית גבוהה בהרבה מאשר בתל אביב, הודות ליכולת שלה להטיל מיסים מוניציפליים באופן עצמאי, בניגוד לתל אביב.

בנוגע לפראג, נתח ההוצאות בתקציב הבלתי רגיל לעומת סך ההוצאות של תל אביב נמוך יחסית לעומת הנתח של פראג, וזאת הודות לרמת תשתית גבוהה בתל אביב בהשוואה בינלאומית.

ובינתיים, ברעננה

גם עיריית רעננה מדורגת על-ידי S&P מעלות, והדירוג שלה הוא ilAA באופק יציב. האנליסטים מצפים לחשבונות מאוזנים לאחר הוצאות בתקציב הבלתי רגיל ולעומס חוב נתמך רשות שקטן בהדרגה.

מנגד, מצב הנזילות של רעננה הוא שלילי בהשוואה בינלאומית, אופק התכנון הפיננסי שלה קצר, ובדומה לתל אביב, גם בה היקף התחייבויות הפנסיה התקציבית מסך התקציב הוא גדול.

תל אביב לעומת ערים אחרות
 תל אביב לעומת ערים אחרות

תל אביב במספרים
 תל אביב במספרים