גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע נתניהו מתעקש לבזבז עשרות מיליארדים על רכבת לאילת?

כשנאמר לרה"מ שקיצור משך הנסיעה לשעתיים יוביל להתייקרות הפרויקט ל-30 מיליארד שקל, הוא ענה: "כשיגיע ל-100 מיליארד - תגידו לי" ■ השאלה הגדולה: למה המדינה צריכה לממן גם רכבת מהירה וגם נמל תעופה חדש שיתחרה בה?

לפני כחודש נשאל ד"ר יעקב שיינין, מבכירי המומחים לפרויקטים תחבורתיים בישראל, אם יש לדעתו הצדקה כלכלית לרכבת נוסעים מתל אביב לאילת. "היום אילת קולטת 2 מיליון תיירים בשנה", השיב שיינין, "אם היא תקלוט 30, 40, 50 מיליון תיירים בשנה - זה יהיה כדאי".

דבריו של שיינין מהדהדים מחדש השבוע, על רקע מאבק שפרץ סביב פרויקט הקמת שדה התעופה החדש בתמנע, צפונית לאילת. יו"ר ועדת הכלכלה בדירקטוריון רשות שדות התעופה (רש"ת), נציג האוצר שאול מרידור, הודיע שלשום על התפטרותו במחאה על הכוונה להקים את הפרויקט במימון רש"ת. מרידור נופף בחוות דעת כלכלית הקובעת כי הרשות תגיע לקריסה כלכלית אם תממן מתקציבה את הפרויקט, שעלותו 2 מיליארד שקל.

במשרד התחבורה טענו בתגובה כי מדובר במאבק אישי והאשימו את מרידור כי הוא פועל לסכל החלטת ממשלה להקים את הפרויקט החיוני (ראו מסגרת). אבל בלהט המאבק נשכח העניין המרכזי. במקביל לשדה התעופה מקדמת הממשלה הקמת רכבת נוסעים ומטענים לאילת בהשקעה שמתקרבת ל-30 מיליארד שקל. חלק ניכר מהמחיר האסטרונומי הזה מיוחס להחלטת ראש הממשלה שהרכבת תעשה את המרחק מאילת לתל אביב בשעתיים בלבד - במקום בשעתיים וחצי כפי שהציעו המתכננים.

הסיבה: רק בזמן קצר כזה תוכל הרכבת לשמש תחליף לטיסה פנימית לאילת. לא צריך להיות כלכלן או מומחה לתחבורה כדי להבין שברגע שחזון הרכבת המהירה יתממש, לא יהיה צורך בנמל תעופה לטיסות פנימיות בתמנע. מצד שני, אם פרויקט הקמת הרכבת המהירה לאילת אינו מוצדק כלכל ית, אז רעיון הקמת פרויקט נוסף של נמל תעופה שיתחרה ברכבת - נשמע כבר כאילו הוא לקוח ממחוזות ההזיה. במקום פיל לבן אחד עלולה ישראל למצוא את עצמה עם שני פילים לבנים.

במשרד התחבורה מסבירים שנמל התעופה החדש הוא פרויקט חיוני, משום שהנמל הנוכחי צפוף מדי וקרוב מדי לעיר. המשך פעילות הנמל מונעת את התפתחות אילת, מהווה מטרד לתושבים ולתיירים וסיכון בטיחותי וביטחוני לנוסעים. בנוסף מסבירים מומחי תחבורה כי המדינה חייבת נמל תעופה אזרחי שני שיוכל לקלוט טיסות בינלאומיות בשעת חירום, כשנתב"ג מושבת בשל שביתות, ירי טילים או פגעי מזג אוויר. השתכנענו. הנמל חיוני. לשם מה, אם כן, נדרשת גם רכבת נוסעים בסגנון רכבת הקליע היפנית או ה-TGV הצרפתית?

למה רכבת?

מאחורי השם "רכבת לאילת" מסתתרים למעשה שני פרויקטים שונים. הראשון הוא הקמת רכבת מטענים שתאפשר להוביל למרכז הארץ מכוניות שמגיעות מהמזרח הרחוק ולייצא להודו ולסין פוספטים מסדום. לפי בדיקות כלכליות שערך בעבר הד"ר שיינין - לפרויקט כזה יש היגיון כלכלי. הנחות הבסיס של שיינין היו צנועות: רכבת דיזל שתיסע במהירות 40-45 קמ"ש על גבי מסילה אחת, תעלה להערכתו כ-900 מיליון דולר. בנתונים כאלה צפה שיינין שהפרויקט יניב תשואה שנתית של 8%-9%.

אלא שלפני שנתיים התאהבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ ברעיון הרבה יותר יומרני, שלא לומר מגלומני. במקום רכבת מטענים הם החליטו להקים פרויקט רכבתי רב שימושי. על גבי מסילה כפולה, חשמלית ורוויית מנהרות וגשרים יוכלו לשייט רכבות מטענים ונוסעים כאחד במהירויות שבין 140 קמ"ש לרכבת המטענים לעד 260 קמ"ש לרכבת הנוסעים.

בעקבות ביקורים שערך בסין השתכנע השר כץ שהסינים יכולים להקים את הפרויקט בקצב מהיר ובעלות נמוכה - אם ייקחו על עצמם חלק ניכר מעלויות המימון. מחשבותיו של נתניהו נדדו למישור האסטרטגי הגלובלי: רכבת שתחבר את נמל אילת לנמלי אשדוד וחיפה תיצור גשר יבשתי, נתיב סחר חלופי לתעלת סואץ. הפר ויקט, כך מאמין נתניהו, יהפוך את ישראל לנכס אסטרטגי עבור סין, מעצמת העל העולה.

הקמת רכבת המטענים מעוררת בעיות לא פשוטות. המצרים, למשל, אינם שותפים להתלהבותו של נתניהו מפרויקט שיאיים על אחד משני מקורות ההכנסה העיקריים שנותרו למשק המצרי הקורס. ל"גלובס" נודע כי כבר למחרת ביקורו האחרון של כץ בסין העבירה מצרים מסר חריף לסין על התנגדותה לפרויקט.

בישראל ממשיכים לנהוג עסקים כרגיל אך האיום המצרי עורר אצל הסינים מחשבות שניות לגבי השתתפותם בפרויקט. בידי מצרים עומדות דרכי פעולה נוספות לפגוע בפרויקט, גם מבלי להיגרר לעימות גלוי עם ישראל. מבלי לתת רעיונות נאמר רק שכשכנופיות אל קאעידה שורצות בסיני, לא צריך להתאמץ הרבה כדי לשכנע כמה בדואים לפגוע בנתיב הסחר החדש שכ-200 קילומטר ממנו נמצאים לאורך חופיו המזרחיים של חצי האי. ויש גם בעיות יותר טריוויאליות - מסילת הרכבת מתוכננת להגיע רק עד נחל שחורת מצפון לאילת. את הסחורות מהנמל לתחנת הרכבת יהיה צורך להעביר באמצעות משאיות.

למיזם רכבת המטענים יש לפחות בסיס כלכלי מוצק. לזכותה של רכבת הנוסעים לעומת זאת, לא עומדת נכון להיום אף חוות דעת של כלכלן סביר. את הבדיקה האחרונה בנושא ביצע הכלכלן עזרא סדן ששימש בעבר מנכ"ל משרד האוצר. סדן יצא מנקודת הנחה מפרגנת: הסינים יצליחו לעשות את הבלתי ייאמן ועלות הפרויקט תוזל בכמעט 50% - ל-3.7 מיליארד דולר.

גם בתנאים נדיבים כאלה, כך מצא סדן, יש צורך להגדיל פי ארבעה, ל-2.8 מיליון, את היקף תנועת הנוסעים הלוך ושוב מהמרכז לאילת כדי להגיע לאיזון כלכלי - וזה כאמור בהנחה שאף נוסע לא יטוס לאילת בנמל התעופה החדש בתמנע. הגדלת היקף התנועה לאילת למספרים כאלה תחייב בניית חדרי מלון נוספים ובהיקפים עצומים: להערכת סדן, מצבת חדרי המלון באילת תצטרך לגדול מ-11 אלף כיום ליותר מ-24 אלף - רק כדי שניתן יהיה לשכן את כל הבאים. "בסופו של דבר כינון מסילת רכבת לאילת הוא פרויקט כלכלי מובהק", מסכם סדן, "כאשר פרויקט ממין זה מוליך כמעט בוודאות לכישלון כלכלי - אין לו תכלית. זה יהיה ללא ספק גורלו של פרויקט אשר יתמקד בכינון מסילת ברזל שיעדה העיקרי הוא היסע נוסעים... פרויקט כזה יסב נזק של מיליארדים למשק הלאומי".

ומה חושב ראש הממשלה על חוות הדעת של הכלכלנים? אדם שנכח בישיבת הממשלה שבה דרש נתניהו לקצר את משך הנסיעה ברכבת לשעתיים סיפר ל"גלובס" כי לראש הממשלה נאמר שקיצור משך הנסיעה לשעתיים יוביל להתייקרות הפרויקט לכיוון של 30 מיליארד שקל. "כשיגיע ל-100 מיליארד - תגידו לי", השיב נתניהו.

"אין היגיון להשקיע מיליארדים מבלי לטפל בתמונה הכוללת"

גורמי תחבורה המעורבים בתכנון פרויקט הרכבת לאילת אמרו ל"גלובס" בתגובה כי הפער בעלויות בין רכבת מטענים ובין רכבת רב שימושית קטן בהרבה מכפי שנטען.

לדברי אותם גורמים, "אין היגיון להשקיע מיליארדים במגה-פרויקט כזה מבלי לטפל בתמונה הכוללת ולתת פתרון גם לנוסעים וגם למשא". אותם גורמים הוסיפו כי תחזיות הנוסעים לאילת שהכין משרד התחבורה לצורך הפרויקט - שהביאו בחשבון גם את שדה התעופה החדש בתמנע - צופות 3.5 מיליון נוסעים ברכבת ב-2020 ועד 6.4 מיליון נוסעים ב-2040.

התוואי המתוכנן לרכבת
הרכבת לאילת

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן