"5 מצלמות שבורות" בשבוע האפרטהייד בהרווארד נגד ישראל

קונסול ישראל בלוס-אנג'לס: אנו יכולים להיות גאים בשיח הפוליטי הדמוקרטי שמתנהל בישראל ■ לקראת האירוע הדביקה "ועדת הסולידריות עם פלסטין" מודעות "פינוי מגורים" במעונות הסטודנטים שמכריזות על הרס הבתים, "כמו בפלסטין”

הסרט התיעודי "חמש מצלמות שבורות", בבימוי הישראלי גיא דוידי והפלסטיני עימאד בורנאט, שהיה מועמד לאוסקר השנה, יוקרן באירוע שמכונה "שבוע האפרטהייד", בקמפוס של אוניבריסטת הרווארד, בבוסטון, שיחל היום (ה').

האירוע הוא חוליה נוספת בשרשרת אירועים שנושאים אותו שם. האירוע הראשון נערך ב-2005 בטורונטו ומאז נערכו "שבועות אפרטהייד" ב-55 ערים ברחבי תבל, בעיקר בקמפוסים של אוניברסיטאות. האירועים נועדו לגנות את הכיבוש בגדה ולהציג את ישראל ככובש אכזר שרומס את זכויות האוכלוסיה הפלסטינית.

בהרווארד מאורגן "שבוע האפרטהייד" ע"י "ועדת הסולידריות עם פלסטין". במאמץ לתת לאירוע תנופה תקשורתית, הדביקו המארגנים "מודעות פינוי מגורים" בחלק ממעונות הסטודנטים, שמכריזות על הרס הבתים בתוך כמה ימים, "כמו בפלסטין".

באירוע ינאם גם הבלשן פרופ' נועם חומסקי, מ-MIT, מבקר ותיק של מדיניות ישראל נגד הפלסטינים, ויוקם "קיר אפרטהייד", שיסמל את גדר ההפרדה. אך הקרנת "חמש מצלמות שבורות" תהיה כנראה מוקד משיכה מרכזי, ולו רק בגלל מועמדותו לאוסקר.

הסרט, קו-פרודוקציה ישראלית-פלסטינית-צרפתית, מתעד את המאבק של תושבי בילעין נגד גדר ההפרדה ונותן ביטוי לטענתם שחלק מאדמותיהם הופקעו לצורך בניית הגדר. הוא צולם ע"י בורנאט ושמו נובע מהעובדה שחיילי צה"ל או מתנחלים השמידו את חמש המצלמות שבהם צולם הסרט בעימותים עם תושבי בילעין. "חמש מצלמות שבורות" והסרט הישראלי "שומרי הסף" נמנו עם חמשת המועמדים לאוסקר בקטגוריה הסרט התיעודי הטוב ביותר.

בראיון לעיתון היהודי "פורוורד", לפני שנודע על התכנית לערוך את "שבוע האפרטהייד" בהרווארד ולפני טקס האוסקר, אמר הקונסול הכללי של ישראל בלוס-אנג'לס, דוד סיגל, כי שני הסרטים אמנם מבקרים את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, אך ציין, שהם מדגישים את מגוון הדעות בישראל ואת חירות ההבעה במדינה. "אנו יכולים להיות גאים בשיח הפוליטי הדמוקרטי הפתוח שקיים בישראל", אמר סיגל.

אך הקונסול תקף את דוידי בגלל תמיכתו בחרם בינלאומי על ישראל במחאה על הכיבוש: "זה תרגיל ציני ביחסי ציבור שנועד להגדיל את סיכויי הסרט לזכות באוסקר". הדיפלומט שאל האם החרם שבו תומך דוידי "צריך לכלול גם את כספי ממשלת ישראל שניתנו לו כסיוע להפקת הסרט".

הליגה נגד השמצה מתחה ביקורת על תרגיל הדבקת המודעות ל"פינוי מגורים" במעונות הסטונדטים בהרווארד. "הטקטיקה הזו נועדה להשתיק ולהפחיד את תומכי ישראל בהארווארד", נאמר בהודעה של רוברט טרסטאן, המנהל בפועל של משרד הליגה בבוסטון. "לחירות ההבעה יש מקום בקמפוס, אך השימוש שנעשה במעונות הסטודנטים כיעד להדבקת המודעות יוצר מתיחות, מבודד סטודנטים ומתסיס עוינות".