ברננקי: תוכנית רכישת האג"ח של הפד תעזור למדינות הקטנות

את הדברים אמר ברננקי במהלך נאום שנשא בלונדון ■ ברננקי דחה את הטענות לפיהם התוכנית גורמת להפחתת ערך מכוונת של הדולר על מנת להגדיל את הייצוא האמריקאי על חשבון המדינות האחרות

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי נשא הערב נאום בבית הספר לכלכלה בלונדון, במהלכו הוא דיבר על המדיניות המוניטארית של הפד להמשך השנה. ברננקי אמר בתחילת דבריו כי המשבר הכלכלי של 2008 היה מקרה קלאסי של פניקה פיננסית.

ברננקי התייחס לביקורת לפיה תוכנית רכישת האג"ח של הפדרל ריזרב גורמת להפחת ערך של הדולר וזאת על ידי הגברת הייצוא של ארצות הברית על חשבון מדינות אחרות. ברננקי אמר שהכוונה היא בדיוק ההפך, ברגע שתהיה צמיחה חזקה בארצות הברית, זה ישפיע לטובה על שותפות המסחר של ארצות הברית.

ברננקי כאמור הגיב לחלק מהביקורות שמופנות לפדרל ריזרב מצד מספר מדינות מתפתחות שטוענות שמה שהפד עושה זה בעצם "מלחמת מטבעות". ברננקי אמר שצמיחה יציבה בארצות הברית, אירופה ויפן יביא בסופו של דבר תועלת למדינות הקטנות ביותר.

מוקדם יותר היום נשא וויליאם דדלי, נשיא הפדרל ריזרב בניו-יורק, נאום במועדון הכלכלי של ניו-יורק, במהלכו הוא קרא לפד להמשיך בתוכנית רכישת האג"ח שלו מכיוון שהקונגרס בארצות הברית מטפל במשבר הכלכלי בצורה לא נכונה. דדלי אמר שבזמן שהמדיניות הפיסקאלית של הקונגרס הולכת בניגוד לכיוון האידיאלי, על המדיניות המוניטארית של הפדרל ריזרב להמשיך בתוכנית רכישת האג"ח על מנת לאזן אותה.

"בעולם אידיאלי המדיניות הפיסקאלית... הייתה מפחיתה את חוסר הוודאות ומרגיעה את בעלי הבתים והעסקים שכלכלת ארצות הברית נמצאת על דרך יציבה לטווח הארוך", אמר דדלי בנאומו. "אך במקום זאת, אנחנו רואים כמעט את ההפך המוחלט: אנחנו רואים קיצוצים בטווח הקצר, ושום פעולות לטווח הארוך".