השעון מתקתק לקפריסין: אלפים מפגינים נגד תוכנית החילוץ

נגיד הבנק הקפריסאי: "זה יהיה הסוף. קפריסין תושמד" ■ מחר ייפתחו הבנקים בקפריסין מחדש ■ הממשלה צפויה להכריע הבוקר בדבר הגבלות הון שימנעו מהציבור למשוך פקדונות גדולים

קפריסין כמרקחה: הממשלה הקפריסאית צפויה להכריע עוד הבוקר (ד') בדבר הגבלות הון ספציפיות, אשר ימנעו מהציבור הקפריסאי למשוך בהיקפים גבוהים פקדונות מהבנקים המקומיים - וזאת, לאחר שאישררה במהלך הימים האחרונים את פרטי תוכנית חילוץ לה תזכה, מול המוסדות הפיננסיים האירופאים.

ברקע, אלפי אזרחים קפריסאים יצאו אתמול לרחובות ניקוסיה בכדי למחות נגד תוכנית החילוץ, מתוך חשש כבד כי זו תוביל להאצת מדיניות הצנע במדינה - שגררה מדינות אירופאיות אחרות למיתון כבד יותר, תוך הגברת האבטלה והאטת הצמיחה.

הבנקים בקפריסין צפויים להיפתח כבר מחר, בעוד שר האוצר הקפריסאי מייקל סאריס, הבהיר כי הוא מצפה שהצעדים המגבילים על הון הבנקים יהיו מוכנים כבר היום בצהרים: "אני חושב שצעדים אלה ירגיעו את הרוחות", אמר בראיון לערוץ טלוויזיה מקומי, וסירב לפרט.

"הבנקים ייפתחו ביום חמישי... אני מחפשים את הדרך הטובה ביותר למנוע מצב בו כמויות גדולות של כסף עוזבות את המערכת, וגורמות נזק לכלכלה, לעסקים ולאנשים פרטיים", הוסיף. נגיד הבנק הקפריסאי הבהיר כי המגבלות החדשות יהיו תקפות לכל הבנקים במדינה.

ממשלת קפריסין אישררה את פרטי החילוץ החדשים לפני כיומיים, במהלכם הוסכם כי ממשלתה תזכה לחבילת חילוץ של כ-10 מיליארד אירו (13 מיליארד דולר) מה"טרויקה" (הנציבות הכלכלית האירופאית, הבנק האירופי וקרן המטבע הבינלאומית) - וזאת, לאחר דיונים מרתונים בו אושרה התוכנית בפרלמנט, במקביל להעברת הצעות חוק המגבילות את הבנקים.

9 הצעות החוק שעברו כללו הגבלות הון וכן צעדים נוספים בניסיון להפחית את הסיכויים לקריסה של אחד הבנקים במדינה. בין הצעות החוק שאושרו הייתה הצעה שתאפשר למדינה לחלק את הבנקים הקורסים לבנקים "טובים" ו"רעים" - הנועדה להקל על המדינה להגן על פקדונות בבנקים שנהנים מערבות המדינה, בסכום של עד 100 אלף אירו.

בין היתר, כ-3,000 תלמידי תיכון מחו אמש מול הפרלמנט הקפריסאי שאישר את ההחלטה. "הם הורסים את החלומות שלנו, את כל מה שעבדנו בשבילו ואת כל מה שהשגנו עד עכשיו. ההורים שלנו עבדו לחינם", אמר תלמיד אחד, בשם תומאס.

על רקע השמועות בתקשורת המקומית בקפריסין, כ-200 עובדי הבנק המרכזי הפגינו גם הם מול מטה הבנקים, בדרישה כי יו"ר הבנק, פניקוס דמטריאדס, יתפטר. דמטריאדס, אשר עבד בבנק ב-30 השנים האחרונות, אמר כי "הבנק מובל לסגירה. זה יהיה הסוף. הסוף לעבודה, הסוף לזכויות שלנו ולרווחה. קפריסין תושמד".