בורסות אירופה סגרו בירידות לאחר פרסום נתוני מאקרו

ביפן זינק מדד הניקיי על רקע כינוס הוועידה המוניטארית של הבנק המרכזי במדינה ■ קפריסין קיבלה ארכה עד 2018 לעמוד ביעדי התקציב

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') בירידות שערים, כאשר חוסר הוודאות באיטליה חוזר למוקד העניינים והמשקיעים ממשיכים לעקוב אחר המצב בקפריסין.

היום פורסם כי האינפלציה בגוש האירו ירדה בחודש מארס ל-1.7% בשיעור שנתי. הנתון עומד בציפיות המוקדמות, לאחר שבפברואר עמדה האינפלציה על 1.8%.

נשיא איטליה גאורגיו נאפוליטנו תומך בהקמה של צוות מומחים שינסח צעדי רפורמה שיזכו לתמיכה פוליטית רחבה במדינה, מה שיסייע להקמת ממשלה יציבה. בתוך כך, הגרעון בסקטור הממשלתי באיטליה עלה ל-21.4 מיליארד אירו בחודש מארס, לעומת 17.9 מיליארד אירו אשתקד.

אתמול דווח כי שיעור האבטלה ב-17 מדינות גוש האירו עלה ל-12% בפברואר, בהתאם לציפיות הכלכלנים. זאת לעומת רמה של 11.9% בינואר (נתון שעודכן לרמה של 12%).

גם קפריסין ממשיכה למשוך תשומת לב. הטרויקה (האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופאי) העניקה למדינה ארכה עד לשנת 2018 כדי לעמוד ביעדי התקציב.

בראיון ל"פיננשל טיימס", אמנם נטה נגיד הבנק המרכזי בקפריסין להאשים את המערכת הפיננסית בתלאותיה הכלכליות של המדינה, אולם הבהיר כי בכל זאת הבנק המרכזי יסיר את הגבלות ההון על הבנקים במדינה באופן הדרגתי. "אני לא יכול לומר כרגע אם נשאיר את הגבלות ההון למשך 7 או 14 יום", הבהיר פאניקוס דמטריאדס, יו"ר הבנק הקפריסאי, "אולם עלינו להסיר אותן באופן הדרגתי. האם תהיה ריצה אל הבנקים כשנסיר את ההגבלות? אני סבור שלא. אנשים יבינו שהפקדונות שלהם בטוחים, וזה לא יקרה".

בתוך כך, מיכאל סריס, שר האוצר של קפריסין החליט להגיש אתמול את התפטרותו ברקע לשיחות הסיכום של קפריסין עם נציגי ה"טרויקה" לגבי תוכנית החילוץ של האי המוכה חובות. התפטרותו של סריס הגיעה לאחר שהמדינה הכריזה על הקלות לבעלי הפקדונות הבנקאיים, בעקבות ההגבלות שהטילה ביום חמישי עם פתיחתם של הבנקים. סריס טען כי השיג את מטרתו העיקרית שהיא הסכם עם המלווים המרכזיים של קפריסין.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום במגמה מעורבת, בעוד ביפן עלה מדד הניקיי ב-3% על רקע כינוס הוועידה המוניטארית של הבנק המרכזי במדינה, שהחלה היום כינוס בן-יומיים. אמש ננעל בוול סטריט מדד ה-S&P 500 בשיא כל הזמנים - 1,570 נקודות.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, ירד בכ-0.1%, לאחר שעלה במספר אחוזים בחודשים האחרונים, על רקע הספקולציות כי הבנק המרכזי ביפן יבצע הרחבה למדיניות המוניטארית שלו במטרה להיאבק בדפלציה במדינה, ולאור השיפור בכלכלת ארה"ב.

"השוק עדיין נתמך מהצפייה לפעולה מהבנק היפני", הסביר שיין אוליבר, אסטרטג ב-AMP Capital Investors. "כנראה שעדיין יש מספיק הזדמנויות קנייה בשוק. לא הייתי משנה כיוון עכשיו ומתחיל למכור".

ביפן, כאמור, עולה הניקיי בכמעט 2% לקראת כינוס הוועידה המוניטארית של הבנק המרכזי ביפן, בהובלתו של נגיד הבנק הנכנס הרוהיקו קורודה (Haruhiko Kuroda). קורודה, נזכיר, ציין אתמול כי נדרשת "פעולה נועזת" בכדי לענות על ציפיות המשקיעים, ברומזו על כך שייתכן והבנק היפני יכריז על רכישות אג"ח מיידיות בסיום כינוס הוועידה, מחר.

BHP Billiton , חברת הכרייה הגדולה בעולם, איבדה 1.5% על רקע נפילות מחירי המתכות.

הונדה מוטורוס עלתה על רקע העלייה בביקושים לכלי רכב מצפון אמריקה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]