עובדי אל-על, ארקיע וישראייר: נשבית את הטיסות מיום א'

(עדכון) - שקדי: "ההסכם במתכונת שהוא מוצע פירושו לשלוח לקרב את התעופה הישראלית בידיים קשורות" ■ מנכ"ל אל-על ל"גלובס": "ההסכם לא מאפשר תחרות הוגנת באופן קיצוני. אני מקווה מאוד ששרי הממשלה לא יאשרו את ההסכם"

עובדי חברות התעופה צפויים להפגין מחר (ו') החל מהשעה 09:00 בבוקר מול ביתם של שר האוצר, יאיר לפיד, ברמת אביב ג' ושר התחבורה, ישראל כץ, במושב כפר אחים, במחאה על כוונת הממשלה לאשר ביום ראשון את הסכם השמים הפתוחים.

בתוך כך, תגובות בעד ונגד אישור ההסכם ממשיכות לזרום במהלך היום. שר התיירות, עוזי לנדאו, מצדד בהסכם בדומה להתאחדות המלונות ולשכת מארגני התיירות הנכנסת. לדבריו, "מדובר במהלך חיוני, אשר בלעדיו תעשיית התיירות עומדת בפני סכנת משבר. צעד זה מהווה תנאי לצמיחתה של תעשיית התיירות כולה ולשמירה על מקום העבודה של למעלה מ-200,000 המועסקים בה".

יחד עם זאת, מסייג לנדאו, "על הממשלה לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להבטיח לאל על וליתר חברות התעופה הישראליות יכולת להתחרות בשוק התעופה, גם לאחר כניסת ההסכם לתוקף. חיוני שתישאר לרשותה של ישראל תשתית תעופה אזרחית כחול-לבן, הן בימות השגרה והן במצבי חירום".

ח"כ נחמן שי הגיב אף הוא בנושא: "ההחלטה הצפויה של הממשלה היא סנונית ראשונה במערכה נגד העבודה המאורגנת בישראל. הסכם שמים פתוחים מהווה מכה אנושה לענף התעופה ולכלכלה הישראלית. עשרות אלפי עובדים ובני משפחותיהם הנשענים על ענף זה עלולים לאבד את מקור פרנסתם. ההסכם איננו שוויוני ומעניק יתרונות מהותיים לחברות הזרות על פני חברות ה תעופה הישראליות שלא תהיינה מסוגלות להתחרות בהן בהתמודדות שווה". לדברי שי, על הממשלה לעצור את ההסכם ולשקול אותו מחדש. "להסכם יש מקום רק בתנאי שתעשה בשיתוף החברות הישראליות ועובדיהן", אמר.

מהדקה ה-90 נמסר כי בעקבות כוונת ועדי העובדים של חברות התעופה הישראליות להשבית החל מהשעה חמש בבוקר ביום ראשון הקרוב את כל הטיסות הדקה ה-90 הפעילה חדר מצב העומד לרשות הנוסעים ויפעל במשך 24 שעות ביממה, כולל שישי-שבת בעקבות פניות רבות של נוסעים מודאגים. "מניסיון העבר, שביתות מסוג זה מוגבלות ע"י בית הדין לזמן קצוב של מספר שעות ואנחנו מניחים כי רוב הטיסות פשוט יוקדמו לשעות שלפני השביתה. היות וגם כך ביום שבת המטוסים נמצאים בשדה התעופה אין בעיה להכין אותם לשעות המוקדמות של יום ראשון ובכך לפתור את בעיית לוח הזמנים". באשר לפיצוי הנוסעים אם וכאשר תפרוץ שביתה, נמסר מהדקה ה-90 כי איחור של 4-8 שעות יגרור זיכוי של כ-15% ממחיר הטיסה ואילו איחור של מעל ל-8 שעות או ביטול הטיסה יביאו לזיכוי מלוא מחיר הכרטיס.

על פי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת) ביום ראשון הקרוב - היום בו מאיימים ועדי עובדי חברות התעופה הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר - להשבית את כל הטיסות מנתב"ג ואליו צפויות להמריא (לחו"ל ולאילת) ולנחות בישראל החל מחצות של מוצ"ש ועד יום ראשון בסך הכל 91 טיסות: 53 טיסות יוצאות ו-38 נכנסות. בכל הטיסות האמורות צפויים לטוס 15,591 נוסעים מהם 8,703 יוצאים ו-6,888 נכנסים.

שקדי: "ההסכם לא מאפשר תחרות הוגנת"

עם פרסום כוונת הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב בישיבתה השבועית את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי אמר מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, ל"גלובס" כי "ההסכם במתכונת שהוא מוצע פירושו לשלוח לקרב את התעופה הישראלית בידיים קשורות. ההסכם לא מאפשר תחרות הוגנת באופן קיצוני".

עוד אמר שקדי כי הגורמים המקצועיים שטיפלו בנושא עשו עבודה שטחית ולא מקצועית, שגם לא הוצגה בפני חברות התעופה הישראליות וזאת למרות דרישתן ופנייתן. "גם וועדת הכלכלה של הכנסת קראה במאי 2012 לממשלה לעצור את ההסכם עד להצגת מחקר כלכלי מקיף ומפורט שיראה את הצידוק בהסכם, ובטח ובטח לאור הסיכון על חברות התעופה הישראליות. אני כופר בכל הטענות כאילו נעשתה עבודה רצינית בעניין".

עוד אמר כי "הגורמים המקצועיים, ובהם רת"א - רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, מובילים את שרי הממשלה להחלטה חסרת אחריות, מרחיקת לכת ובעלת משמעות אדירה. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי תעופה ישראלית. ברגע האמת, כולם (חברות תעופה זרות. ס.פ) יתאדו מפה כפי שקרה בעבר".

שקדי תקף גם את שר האוצר הנכנס, יאיר לפיד: "כשמדובר על כי"ל, ההתנגדות שלו ברורה לגבי המשאבים של מדינת ישראל אבל גם תעופה היא משאב לא פחות חשוב. אישור ההסכם משמעותו לתת עדיפות לחברות תעופה אירופאיות, מה שאומר להעביר עבודה לאירופה. אני מדבר על ריקי כהן מלוד ולא מחדרה ושר האוצר מתכוון לרייצ'ל מאירופה".

גורמים באוצר אמרו בתגובה ל"גלובס" כי הטענות של אל אל וגורמים מתנגדים אחרים להסכם, שככל הנראה יאושר ביום ראשון, לפיהן לא נעשתה עבודת חריש כלכלית בנושא - שקריות. "נעשו מחקרים רציניים ומקיפים שמראים שיש כדאיות כלכלית לקיומה של תעופה ישראלית גם אחרי יישום הסכם שמים פתוחים", אמר הגורם. עוד לדבריו, נעשו צעדים שונים להקל על ההיערכות של חברות התעופה הישראליות למבנה התחרותי החדש שייוצר בעקבות יישום ההסכם כמו למשל העלאת השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון הצפוי לעלות מ-70% ל-80% ויישום הדרגתי של ההסכם על פני 5 שנים.

ועדי עובדים של שלושת חברות התעופה החליטו להשבית

ועדי עובדים של שלושת חברות התעופה - אל על, ארקיע וישראייר - החליטו בסיומה של ישיבה שקיימו הבוקר להשבית החל מיום ראשון הקרוב את כל הטיסות אלא אם כן הממשלה תקפיא את כוונתה לאשר ביום ראשון את הסכם השמים הפתוחים ולהיכנס למו"מ עם נציגי החברות בנושא.

אשר אדרי, יו"ר ועד עובדי אל על, אמר ל"גלובס" מיד עם תום הישיבה כי ראשי הוועדים קיבלו החלטה משותפת לעצור החל מיום ראשון הקרוב את כל הטיסות של אל על, ארקיע וישראייר במידה וממשלת ישראל לא תשב לדבר אתנו בנושא. עוד אמר, "אנחנו מבקשים שכל ההבטחות שניתנו לנו לפני חתימת ההסכם קרי, מתן סלוטים בשדות תעופה מרכזיים באירופה, קוד שייר שנמנעו מאיתנו עם חברות תעופה ועוד - יישומו עד תום. אחרת נשבית את התעופה".

מוקדם יותר דווח כי הסכם "שמים פתוחים" בין ישראל והאיחוד האירופי שעורר את התנגדותן וחששן של חברות התעופה הישראליות צפוי להיות מאושר בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב. עם היוודע הדבר, ועדי העובדים של אל על, ארקיע וישראייר בחסות הסתדרות העובדים, התכנסו (ה') לצורך גיבוש צעדי מנע ומחאה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שכינס את ראשי הוועדים, מסר כי ההתכנסות היא "לצורך גיבוש דרכי פעולה כנגד ההחלטות החד-צדדיות הצפויות של הממשלה ליישם את הסכם 'שמיים פתוחים' במתכונתו הנוכחית". אדרי שב והדגיש את מה שהוועדים והנהלות של חברות התעופה הישראליות צועקים מאז גובש ההסכם כי "המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות - ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בשדות התעופה המרכזיים וכיוצא בזה".

הנהלת אל על, שלמעשה הובילה בראשותו של המנכ"ל אליעזר שקדי את החזית נגד ההסכם, דיווחה באחרונה לבורסה לניירות ערך בת"א כי חתימה על ההסכם תוביל לריבוי המתחרים בענף ויפגע בפעילותה.

ביולי השנה בישר שר התחבורה הקודם והנוכחי, ישראל כץ, על כך שהסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי נחתם בראשי תיבות. את מעמד החתימה הגדירו באותו יום כהיסטוריה שהושגה לאחר משא ומתן שנמשך יותר מ-3 שנים.

"ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי בכל הנוגע לתעופה, ועם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה גידול ביעדי הטיסה והוזלה משמעותית של כרטיסי הטיסה. אני רואה בהסכם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק", אמר אז כץ. אלא שפרק זמן קצר יחסית אחר כך, פרסם באופן מפתיע משרד התחבורה הודעה לעיתונות המודיעה על החלטת ראש הממשלה דאז והיום, בנימין נתניהו, לדחות את חתימת ההסכם שהייתה אמורה להתקיים ב-20 בדצמבר, וזאת בשל הבחירות. דחייה שגררה תהיות וביקורות של גורמים המצדדים בהסכם דוגמת התאחדות המלונות. "יש צורך להימנע מקבלת החלטות בעלות משמעות מרחיקת לכת ערב בחירות ומתוך עקרון של ממשל תקין ערב הבחירות", לשון ההודעה.

כאמור, על סדר יומה של ישיבת הממשלה החדשה - ישיבה רביעית מספר - נכלל סעיף אישור הסכם "שמים פתוחים".