ישראל כץ: "השביתה בחברות התעופה מיותרת - שיתייעלו"

שר התחבורה בגל"צ: "הסכם שמיים פתוחים יוזיל לאזרחי ישראל את התעופה באופן משמעותי. החברות צריכות פשוט להביט במראה ולהתייעל במקום לעצור דבר בלתי נמנע"

ועדי העובדים של שלוש חברות התעופה - אל על, ארקיע וישראייר - איימו אתמול להשבית החל מיום ראשון הקרוב את כל הטיסות אם הממשלה תאשר את הסכם שמיים פתוחים ביום ראשון. הבוקר (ו') התראיין שר התחבורה ישראל כץ בגל"צ ואמר כי "השביתה היא צעד מיותר - אני מקווה שלא ינקטו בצעד הזה".

לדברי שר התחבורה, "הסכם שמיים פתוחים יוזיל לאזרחי ישראל את התעופה באופן משמעותי. ההסכם יביא לתחרות והתחרות תביא למחירים הוגנים לאזרחים. אנחנו מדינת אי - אי אפשר לצאת מהמדינה שלנו מעבר לים ללא טיסה, אי אפשר להיות מנותקים ולאפשר מונופול תעופה עם מחירים גבוהים, ולכן חובה שהאזרחים יוכלו לעשות זאת במחיר שווה לכל כיס כמו שמקובל בכל העולם".

כץ אמר עוד, כי "אני שלם עם עצמי במהלך הזה - השגנו את המקסימום שיכולנו להשיג. גם לאזרחים וגם לחברות. חברות התעופה הישראליות צריכות להתארגן ולהכין עצמן לתחרות שתהיה כאן - וגם לסיכונים, אך בהתחשב גם בסיכויים שיביא המהלך - מדובר בצעד טוב".

"שחברות התעופה הישראליות יתייעלו", אמר כץ. "אנחנו דואגים לחברות, אבל לא יכולים לחסום את האפשרות של האזרחים לטוס במחירים נוחים יותר. אני מבין גם את הדאגה של ועדי העובדים, אבל בכל תחום שיש בו מהפכה, יש דאגות אבל המהלכים האלה מוכיחים את עצמם והתחרות בסופו של דבר מועילה".

שר התחבורה יעלה, כאמור, את ההסכם לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. "יהיו כאן אלפי מטוסים שינחתו במרחב האווירי של ישראל. זה טוב לאזרחי המדינה, זה טוב לתיירות, זה טוב לשוק העבודה - יתווספו אלפי מקומות עבודה חדשים בניגוד למה שטוענים בחברות - זה נכון מכל הבחינות. החברות צריכות פשוט להביט במראה ולהתייעל במקום לעצור דבר בלתי נמנע", סיכם כץ.

שקדי: בכייה לדורות

גם מנכ"ל אל על אליעזר שקדי התראיין בגל"צ בנושא ואמר כי הוא בעד תחרות, אבל "מדינת ישראל שולחת את התעופה הישראלית להתחרות בידיים קשורות ועם אבן על הרגל. זו תחרות לא הוגנת".

לדברי שקדי, "המהלך יביא לבכייה לדורות ועד למחיקת התעופה הישראלית - התעופה הצבאית, האזרחית ובכלל". מנכ"ל אל על התייחס לטענות של החברות להתייעל, ואמר כי אנחנו כל הזמן נוקטים בצעדי התייעלות, וכך גם נמשיך לעשות. אבל אי אפשר להגיד 'התייעלות' וזהו. אי אפשר להגיד שהבעיות יפתרו אם נעשה כך או כך - זה טיפול אך ורק של המדינה, והמדינה לא מאפשרת לתעופה שלה להתחרות בתנאים שווים".

שקדי אמר, כי "אנחנו מבקשים שהסכם שמיים פתוחים יאושר במתכונת של שוויון ותחרות הוגנת. אם הוא יאושר במתכונת הנוכחית - הדברים לא יסתדרו. אנחנו לא רוצים שום דבר נוסף מעבר למה שמקבלות החברות האירופאיות - רק השוואת תנאים", סיכם שקדי.