המועצה לצרכנות: נזק של 760 מיליון שקל מהסרת הפיקוח על הקוטג'

קוראת להחזיר לפיקוח את מחירי מוצרי החלב שהפיקוח הוסר מהם, ולקבוע סל בפיקוח שיכלול מוצר אחד מכל קטגוריית מזון בסיסית בענפים בהם אין תחרות

המועצה לצרכנות מעריכה כי בעקבות הסרת הפיקוח על מחיר הקוטג' והתייקרותו לאורך השנים נגרם לציבור נזק כלכלי של יותר מ-760 מיליון שקל.

הדברים נאמרים לקראת דיון שייערך מחר (ג') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בנושא פיקוח על מוצרי מזון ומוצרי חלב.

את ממצאיה מבססת המועצה על בדיקה שקבעה כי מחיר הקוטג' עלה ב-30%-40% בין השנים 2008-2011 עם הסרת הפיקוח עליו, לעומת מוצרים שנותרו תחת פיקוח ושהתייקרו בשיעור של 10% בלבד.

הדברים מתבססים על נתוני הלמ"ס, מהם עולה כי מחיר הקוטג' עלה מ-5.06 שקלים (ב-1 בינואר 2007), ל-7 שקלים (ב-1 בינואר 2011). כתוצאה מכך, טוענת המועצה, הציבור מימן מכיסו את תוספת מחיר הקוטג' בהיקף של 760 מיליון שקל.

לפיכך, המועצה לצרכנות יוצאת בקריאה להחזיר מיידית לפיקוח את מחיריהם של מוצרי החלב שהפיקוח הוסר מהם, ולקבוע סל מוצרי עוגן בפיקוח שיכלול מוצר אחד מכל קטגוריית מזון בסיסית בענפים בהם אין תחרות, במטרה להבטיח סל מזון מוצרים בסיסי נגיש לכלל האוכלוסייה, ולייצר אפקט עוגן שיצמצם התייקרויות מחירים במוצרים המתחרים באותה הקטגוריה, מתוך הנחה שלרשות הצרכנים תעמוד תמיד חלופה זולה.

"החלטות אומללות"

במכתב שהעביר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, ליו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן, הסתמכה המועצה על דוח מבקר המדינה משנת 2012, שמתח ביקורת חמורה על ועדות המחירים, שתפקדו "באופן כושל בכל הנוגע לקביעת מחיריהם של מוצרי מזון ומוצרי חלב ולהחלטה באשר להטיל פיקוח עליהם או להסירו".

לפיכך קוראת המועצה לבצע 4 צעדים: הראשון הוא לעגן בחוק הפיקוח את הכללים והשיקולים לקבלת החלטות באשר להטלת פיקוח על מוצר מזון; שנית, להחזיר מיידית את הפיקוח על מחירי מוצרי החלב שהפיקוח הוסר מהם; בנוסף, לקבוע נציגות של המועצה לצרכנות בוועדת הפיקוח ובוועדת המחירים; ולבסוף, לקבוע סל מוצרי עוגן בפיקוח במתווה הנזכר מעלה.

עו"ד פלג מסר: "החלטות אומללות, שהתקבלו בהליכים בלתי תקינים, הן שגרמו לעליית מחירים דרמטית של המוצרים שהוסרו מפיקוח. אם לא יינקטו הצעדים המיידיים כדרישת המועצה לצרכנות, ולא יאומץ דוח מבקר המדינה, ימשיך הציבור לשלם מכיסו מיליוני שקלים".