בית המשפט בניו-יורק הורה על פירוק אמפל של יוסי מימן

אחרי שהניסיונות להסדר חוב נכשלו, וההנהלה והדירקטוריון התפטרו - נכסי החברה יימכרו

אם היה עוד מישהו שהאמין כי ניתן יהיה להגיע להסדר חוב בחברת אמפל, הרי שבסוף השבוע האחרון נסתם הגולל על האפשרות הזאת, לאחר שביהמ"ש בניו-יורק הורה על פירוק חברת ההחזקות. בדיון שנערך בארה"ב, נקבע כי אין סיכוי שהסדר חוב בחברה שבשליטת יוסי מימן ייצא לפועל במסגרת הליך של צ'פטר 11. לפיכך, יש לפעול לפירוקה בהליך של צ'פטר 7 - מכירת נכסי החברה וחלוקת התמורה באופן יחסי לנושים. בקופת אמפל אין די מזומנים שיאפשרו את המשך תפעולה השוטף.

באוגוסט 2012 פנתה חברת אמפל לביהמ"ש בארה"ב, שם היא רשומה, בבקשה להגנה מפני נושים, אך לא הגישה לבסוף הצעת הסדר, וההנהלה והדירקטוריון התפטרו בתחילת שנה זו. בשלב הבא - נושי החברה יתכנסו בארה"ב בשבועות הקרובים לצורך בחירת מפרק.

אמפל מחזיקה ב-12.5% מחברת תיווך הגז המצרי EMG, בעלות בחברת הסחר בכימיקלים גדות מיכליות - החזקה שמשועבדת לבנק דיסקונט, 37% מקניון לב המפרץ ושותפות (50%) עם כלל תעשיות בחברת כלל אנרגיה. נכס נוסף הוא חוב של מימן לחברה בגובה 23 מיליון דולר, בגין הלוואה שהוענקה לו בעבר לצורך הקמת פרויקט הפקת אתנול בקולומביה, אשר מועד פירעונה עבר אך טרם הוחזרה.

החוב למחזיקי האג"ח, המיוצגים בידי עורכי הדין עופר שפירא ואריה דנציגר, עומד על כ-900 מיליון שקל. שלוש סדרות האג"ח נסחרות בטווח של 11-24 אגורות - רמת מחירים המשקפת החזר של חלק קטן מהחוב. לפני מחזיקי האג"ח עומדים בתור רשויות בישראל ובארה"ב, עם חוב קטן של מיליוני דולרים בודדים, ובנק דיסקונט עם חוב של 70 מיליון דולר, שנגדו כאמור משועבדות מניות גדות מיכליות (במקרה שדיסקונט ימכור את החברה בסכום הגבוה מהחוב, ההפרש יועבר למחזיקי האג"ח). הבנק מחפש קונה למניות אלו במטרה לכסות את החוב.

תביעה נגד מאשרי ההלוואה למימן

כאמור, אמפל נתונה בהליכי פשיטת-רגל בארה"ב, לאחר שלא הצליחה להגיע להסכמות עם מחזיקי האג"ח שלה. קריסתה הגיעה בעקבות ההפיכה במצרים בשנת 2011, שהביאה להפסקת הזרמת הגז המצרי לישראל והורידה לטמיון את השקעות הענק שביצעה אמפל במיזם תיווך הגז EMG.

לאחר שנסחרה בשיאה, בדצמבר 2007, בשווי של 1.7 מיליארד שקל, נסחרת היום אמפל ב-29 מיליון שקל. הנושים תולים תקוות בהליך בינלאומי של בוררות שהחברה מנהלת נגד ממשלת מצרים - הליך שלהערכת נאמן החברה יימשך שנתיים ויעלה 4 מיליון דולר.

מחזיקי האג"ח מתכננים לתבוע את חברי הדירקטוריון, שאישרו את הלוואה למימן - עם ערבות אישית וללא ביטחונות.