אלוני חץ עולה על גל מזרח-תיכוני של השקעות בוושינגטון

חברת אחזקות הנדל"ן הישראלית תשקיע 300 מיליון דולר בחברת האחזקות קאר פרופרטיז בארה"ב ■ העדיפה להתעלם מחששות לגבי הקיצוץ הרוחבי בארה"ב ■ החברה מצפה לתזרים דיבידנד שנתי בשיעור 6%

החלטתה של חברת אחזקות הנדל"ן אלוני חץ , בשליטת נתן חץ ומשפחת ורטהיים, להיכנס לשוק הנדל"ן המסחרי בוושינגטון די.סי היא חלק ממגמה של משקיעים מהמזה"ת התיכון לקנות דריסת רגל בבירת ארה"ב. אלוני חץ תשקיע 300 מיליון דולר בחברת אחזקות הנדל"ן האמריקנית קאר פרופרטיז (Carr Properties), שמתמקדת בבניה ובניהול של בנייני משרדים באזור המטרופוליטני של וושינגטון.

בעקבות ההשקעה, אלוני חץ וג'.פ. מורגן צ'ייס יחזיקו כל אחד 45% מקאר פרופרטיז. 10% הנותרים יוחזקו ידי משפחת קאר וידידי המשפחה. נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ, יהיה יו"ר החברה במתכונתה החדשה. אוליבר קאר יוסיף להיות המנכ"ל.

"וושינגטון פוסט" מפרסם היום (ב') כתבה גדולה על העסקה המתגבשת ומציין שאלוני חץ הולכת בעקבות משקיעים גלובליים. משקיעים מקטאר מממנים עתה הקמת פרוייקט ענקי של מאות דירות, בית-מלון, מסעדות ועסקים אחרים בלב העיר, לא הרחק מהבית הלבן. משקיעים מאבו דאבי הם בעלי השליטה בפרוייקט הקמת מלון ומרכז הוועידות מאריוט מארקיז, לא הרחק ממרכז הוועידות הגדול של הבירה. בהקמת המלון, שייפתח ב-2014, הושקעו 520 מיליון דולר.

יחד עם זאת מציין ה"פוסט", כי בד בבד עם כניסת אלוני חץ לשוק בוושינגטון, יש חברות אחרות שחוששות מההאטה בשוק החכרת המשרדים באזור ומהקיצוצים בתקציבי הממשלה. אך רוברט קאר, דירקטור-מנהל בקאר פרופרטיז, שאחראי על תכניות הפיתוח של החברה, אמר ל"פוסט", כי השוק האנמי של חכירת משרדים בוושינגטון, והדאגות מפני השפעות שליליות של הקיצוץ הרוחבי (הסיקווסטר) הם חששות לטווח הקצר בלבד. "איננו מנסים לקבוע לוח זמנים לשוק.אנו מאמינים בכלכלה האזורית ובשוק המשרדים האזורי בטווח הארוך, ואנו חושבים שיש פה הזדמנות להקים פלטפורמות משרדים שיהיו הטובות בסוגן", אמר קאר.

הלך רוח דומה הביע מוטי ברזילי, סגן נשיא לפיתוח עסקי של אלוני חץ. באי מייל ל"פוסט" הוא כתב: "אנו רצים למרחקים ארוכים ואנו מסתכלים תמיד עשר שנים קדימה".

בהודעה לבורסה בת"א ולרשות ההשקעות, מ-5 במאי, מציינת אלוני חץ, כי שוק הנדל"ן בוושינגטון הוא מהיציבים ביותר בארה"ב מאז תחילת שנות ה-80. שיעור השטחים הפנויים בבניני משרדים באזור וושינגטון הוא 15.5% בהשוואה ל-17% בכל השוק האמריקני, נכון למארס 2013. מחיר השכירות הממוצע לרגל רבועה בנדל"ן משרדי בוושינגטון הוא 36 דולר, בהשוואה 29 דולר בכלל השוק.

אלוני חץ, שהוקמה ב-1989 ויצאה בהנפקה לציבור ב-1993, השקיעה סכומים גדולים בישראל, בשווייץ ובקנדה, היא מעסיקה 10 עובדים בלבד, אך היא מחזיקה ב-400 נכסים מסחריים ברחבי תבל. עד עתה לא היתה לה דריסת רגל משמעותית בארה"ב. לדברי ברזילי, נציגי החברה נפגשו עם 30 חברות קבלניות באזור וושינגטון עד שהחליטו להשקיע בקאר פרופרטיז.

קאר פרופרטיז דיווחה על אחזקות ב-20 בנייני משרדים וב-4 בנייני משרדים בשלבים שונים של הקמה בשווי מצרפי של כמעט 800 מיליון דולר ורשמה רווח נטו בסך 33.78 מיליון דולר ב-2012. לדברי קאר, היחס בין החובות לנכסים היה 54% בסוף 2012.

בעקבות הצטרפות אלוני חץ, מתכננת קאר פרופרטיז כמעט להכפיל את שווי נכסיה, לרמה של 1.5 מיליארד דולר בשנים הבאות ואז אולי לצאת בהנפקה לציבור, שתאפשר לה לגייס הון נוסף. בשלב זה, צופה החברה תזרים דיבידנד שנתי בשיעור 6% לשותפים.