"תתכוננו לתזוזות טקטוניות בשווקים. זהו יום היפוך"

שאלת מיליון הדולר בשווקים: האם הנפילה הפתאומית היום היא רק תיקון או תחילתה של מפולת? ■ החששות העיקריים: האטה בסין וחשש מהפסקת רכישות האג"ח בארה"ב בקרוב ■ איתות מדאיג: הצניחה היום ביפן לוותה במחזור שיא

אנליסטים ומנהלי השקעות בשווקים מגרדים את הראש בניסיון להבין האם הירידות החדות היום (ה') בשוקי המניות הן בבחינת תיקון לגל העליות הגדול בחודשים האחרונים, או שמא תחילתה של מפולת אלימה. בשווקים מסמנים 2 סיבות עיקריות לנפילה הפתאומית: ירידת מדד מנהלי הרכש בסין מתחת לרמה של 50 נקודות (רמה המצביעה על התכווצות בפעילות הכלכלית) וחשש מהפחתת רכישת האג"ח ע"י הפדרל ריזרב בארה"ב בעקבות פרסום הפרוטוקולים של הפד אמש.

מדד הניקיי 225 ביפן ננעל בנפילה של 7.3% לאחר שנפל עד 9% במהלך המסחר. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים מעל 1% ובאירופה נרשמות ירידות של כ-2%. בבורסה בת"א יורדים המדדים ביותר מ-1%.

"אני חושב שראינו תפנית בשווקים... תיקון בלתי נמנע של 5%-7%", אמר ל-CNBC דניס גרטמן, מייסד ועורך "The Gartman Letter". "כל מי שקיווה לראות את המניות ממשיכות לעלות הולך להתאכזב. אנו מבחינים בתזוזות טקטוניות בשווקים. זהו יום היפוך מגמה בשוקי המניות וגם בשוקי האג"ח. יש גם תנודות מוזרות בשוקי המט"ח".

הנפילה היום ביפן הייתה החדה ביותר מאז מארס 2011 ומחזור המסחר שבר שיאים כאשר 6.59 מיליארד מניות החליפו ידיים. יפן, הבורסה השנייה בגודלה בעולם, הפסיקה לזמן קצר את המסחר בשל התנודות החריפות.

המשקיעים בוול סטריט החלו לחשוש אתמול בערב עם פרסום הפרוטוקולים של הפדרל ריזרב מישיבת הריבית האחרונה, שם פורסם כי חלק מחברי הפד תומכים בהפסקת תוכנית רכישות האג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש. אותם חברים בפד הביעו רצון להפסיק את תוכנית הרכישות כבר בחודש יוני אם קצב הצמיחה של כלכלת ארה"ב יהיה משביע רצון.

ישיבת הריבית הבאה של הפד תתקיים ב-18-19 ביוני. "במקום שתוכנית ההרחבה הכמותית תימשך אל תוך שנת 2014, כנראה שכבר בסתיו נתחיל לראות נסיגה מהרכישות", אמר גרטמן.

אך לא כולם פסימיים. רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, סבור כי הירידות מהוות תיקון בלבד וכי ניתן לנצל את ההזדמנות כדי לאסוף מניות.

"אין למהר ולהסיק כי מדובר בשינוי כיוון שלילי", מסר מנחם. "להיפך, זו הזדמנות לבנק המרכזי של יפן להראות כמה הוא רציני, לקנות אג"ח (שתשואות הפדיון שלהן קפצו במקביל), להרגיע את הבהלה ולומר - אני כאן. גם הפד עבר אפיזודות כאלה בהצלחה. זו יכולה להיות הזדמנות קנייה, מה עוד שנתוני התוצר ביפן הפתיעו לטובה ברבעון הראשון.

"ולגבי הטריגר לירידה - אמנם זו הפעם הראשונה לאחר 7 חודשים שמדד מנהלי הרכש בסין יורד, אך הירידה היא גבולית (49.6 נקודות זה על סף התרחבות), קרתה בעבר והשלטונות בסין יודעים טוב מאוד איך לבלום כל סימן להאטה במשק. אין להם שם אינפלציה גבוהה מדי (2.4% ב-12 החודשים האחרונים), אם צריך אפשר להוריד ריבית (למרות שוק הדיור המחומם שם) וכמובן, המומחיות הסינית - השקעות בתשתיות, תוך ניצול הגירעון/חוב הציבורי הנמוך".