"לא ייתכן שזוג עם ילד שרוצה עוד חדר ישלם 80 א' ש' מס"

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, כשהרגולטור טוען שיוריד את מחירי הדירות ב-30%, הדבר גורם לירידה בהיצע הדירות ולא הפוך ■ "אנחנו פרה חולבת לקופת המדינה"

"הטלת מס הרכישה על משפרי דיור היא לא מס, היא קנס", כך אמר הבוקר נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל, בכנס השנתי של ההתאחדות במלון הרודס באילת. "לא ייתכן שזוג שנולד לו עוד ילד וצריך עוד חדר, צריך להוסיף עוד 80 אלף שקל בגלל מס, או מישהו שעובד בעיר מסוימת ועובר לעבוד בעיר אחרת וקונה דירה באותו מחיר, צריך לשלם מס על זה".

בובליל ציין כי הוא מקווה שהיוזמה להטיל את מס הרכישה היא "עז שנכנסה בטעות לתקציב ותצא ממנו בזמן הנכון. אני גם לא מבין איך היוזמה הזאת מסתדרת עם המדיניות המוצהרת של הממשלה לתמוך בשכבות מסוימות במדינת ישראל".

בובליל ציין כי הפיתרון לפתור את מצוקת הדיור הוא להתמודד עם בעיות מרכזיו תכמו שיווק הקרקע, מתן מימון, הבאת עובדים זרים ורגולציה בנושא היתרי הבנייה: "כשהתחלתי לעבוד לפני 30 שנה הוצאנו היתר בנייה תוך שלושה חודשים. מי שלא היה מוכשר היה לוקח לו חצי שנה. מאז עברו 30 שנה, 30 רפורמות והיום לוקח שלוש שנים להוציא היתר בנייה. אני אומר בואו נפסיק עם הרפורמות. הממשלה היא ממשלה חדשה, וכשרצו בעבר לפתור את בעית הדיור, אז ידעו לומר לנו לבנות 100 אלף דירות בשנה בתקופת העלייה מרוסיה. היום אנחנו בונים 40 אלף דירות בשנה".

בוליל ציין כי הנתונים שמציג משרד השיכון לפיו כיום נבנות במקבי ללמעלה מ-80 אלף יחידות דיור מטעים מאחר והבנייה של כל יחידות הדיור במקביל היא לא תוצמאה של גידול בהתחלות בנייה, אלא תוצאה של העובדה שאין מספיק עובדים בענף, ומשך הבנייה מתארך.

בובליל התייחס גם יוזמה של הממשלה החדשה להקטין את תקציבי התשתיות בישראל: "איך ניתן יהיה לבנות עשרות אלפי יחידות דיור ללא כבישים, מדרכות או ביוב? מי יגור בשכונה חדשה ללא בתי ספר? תראו מה עשה כביש אחד בישראל שקוראים לו כביש 431? הוא פתח שוק ענק והרים את העיר באר יעקב. מי היה הולך לגור בבאר יעקב לפני כביש 431? פתאום גילינו ערים שלא היו קודם. ואז אנשי האוצר אומרים לנו שזה לא כלכלי. הם עשו חישוב כלכלי אמיתי מה כביש נתן למשל לעיר רחובות? או כמה קיבלה המדינה הכנסות ממכירת דירות במקומות האלה? בשנת 2012 הממשלה גבתה רק ממיסוי בענף הנדל"ן, 11 מיליארד שקל, ואומרים שחסר כסף במדינת ישראל וצריך לכסות גירעון.

"במקום לדבר שיתנו לנו לעבוד. איפה הממשלה תמצא פרה חולבת כזאת? הלקוח שלנו רק לוחץ יד שקונה דירה וכבר הוא צריך לשלם 17% מע"מ. הרשויות המקומיות חוגגות עלינו ועל כל דירה שאנחנו בונים הן מקבלות 120 אלף שקל על היטלים ואגרות, וזה בנוסף לעוד 100 אלף שקל הוצאות מימון שהקבלנים מפסידים בגלל שלוקח שלוש שנים לקבל היתר בנייה. כשיש פרה חולבת כזאת, צריך לטפח אותה ולא לנסות לשחוט אותה. אם הממשלה רוצה שנפשוט רגל - לא נבנה; וכשרגולטור רציני אומר שיוריד מחירי דירות ב-30% הוא גורם לפעולה ההפוכה, ולהקטנת היצע הדיור. לכן אחת הסיבות שבשנת 2012 היתה ירידה של 13% בהתחלות הבנייה, היא בגלל הפחדים שגרמו מקבלי ההחלטות לקבלנים".