אירופה הסירה את אמברגו הנשק על המורדים בסוריה

לאחר יותר משנתיים של מלחמת אזרחים בסוריה ויותר מ-80 אלף הרוגים, האיחוד האירופי החליט לבטל את אמברגו הנשק על המורדים בסוריה, כך שבעתיד יהיה ניתן לחמש אותם

התפנית שכולם חיכו לה? האיחוד האירופי החליט לבטל את אמברגו הנשק על המורדים בסוריה, ובנוסף להאריך בשנה את הסנקציות על משטרו של בשאר אסד - כך דיווח שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג.

הייג התראיין לרשת ה-BBC, ומסר כי מדינות האיחוד האירופי לא הצליחו להגיע להסכמה בעניין אמברגו הנשק, ולכן האמברגו כבר לא בתוקף. הייג גם הדגיש כי לבריטניה אין תוכניות לשלוח נשק למורדים בזמן הקרוב, זאת בנוסף למדינות נוספות שגם כן הודיעו כי לא ישלחו נשק לסוריה.

שרי החוץ של האיחוד נפגשו בבריסל שבבלגיה, בעקבות הדרישה של בריטניה וצרפת לאפשר להן לספק נשק למורדים הסורים. צרפת ובריטניה תמכו במהלך, בעוד אוסטריה ומדינות נוספות התנגדו לחימוש המורדים הסורים.

שר החוץ הבריטי הייג הוסיף בראיון ל-BBC כי "חשוב לנו להראות שאנחנו מוכנים לבטל את אמברגו הנשק, כך שמשטר אסד יקבל את העובדה שעליו להיכנס למשא ומתן רציני ועכשיו". שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון הוסיפה כי מדינות האיחוד יבחנו מחדש את עמדתן בנוגע לסנקציות על סוריה עד תחילת חודש אוגוסט.

הסנאטור האמריקני מקיין הגיע לסוריה

בתוך כך, אתמול דווח כי הסנאטור ג'ון מקיין, אולי הגורם האמריקני שהכי דוחף למעורבות בלחימה בסוריה, חמק לשם ונפגש עם נציגים מהמורדים. מדובר בגורם האמריקני הבכיר ביותר שביקר במדינה מאז החלה שם מלחמת האזרחים לפני שנתיים.

מקיין שהה על אדמת סוריה למשך שעות אחדות בלבד. את הגבול הוא חצה מטורקיה, יחד עם בכיר אופוזיציה סורי. כל הביקור הזה שלו נעשה בחשאי, מסיבות מובנות. מקיין, שהתמודד בעבר על תפקיד נשיא ארצות-הברית, הוא היום חבר בוועדת החוץ של סנאט, והוא אולי המבקר הגדול ביותר של הנשיא אובמה ביחס למדיניות בסוריה.

אמנם, גם מקיין עצמו לא מעוניין לראות חיילים אמריקנים על אדמת סוריה, אבל הוא בהחלט דוחק באובמה לחמש את המורדים ולקבוע אזור אסור לטיסה, כמו גם לבצע מתקפות אוויריות על כוחות אסד וחיזבאללה. בשבוע שעבר קראה ועדת החוץ של הסנאט, בה חבר מקיין, לשלוח נשק למורדים בסוריה.

עד עתה, ארצות-הברית לא מתערבת בנעשה בסוריה, ומסתפקת במשלוח סיוע הומניטרי למורדים. החשש בוושינגטון הוא שבהיעדר הנהגה ברורה ומתונה, נשק אמריקני עלול להגיע לידיים של גורמים איסלאמיים עויינים. גם דעת הקהל האמריקנית לא ממש מתלהבת מכניסה לזירת מלחמה נוספת.