האם טילי S-300 הגיעו לסוריה? גורמים בישראל: אולי בחלקים

מקורות ישראליים אחרים: ייתכן שהטילים יגיעו עוד כמה שבועות ■ "הצבא הסורי במצבו הנוכחי יתקשה להקדיש כוח אדם ומשאבים כדי ללמוד כיצד להפעיל את הטילים"

האם טילי 300-S מתוצרת רוסיה, שעלולים לערער את העליונות האווירית של ישראל על סוריה, כבר הגיעו לדמשק? פקידי ממשל בוושינגטון אומרים שלא. ישראל הרשמית, שהכריזה שתפגע בטילים האלה אם אכן יימסרו לצבא הסורי, ממלאת פיה מים בשלב זה, ומסתפקת בהצהרות בלתי רשמיות של גורמים ישראליים בכירים. השורה התחתונה של דבריהם: עדיין אין מקום לדאגה; הטילים כנראה טרם הגיעו, אך גם אם הם נמצאים בידי הסורים, הם עדיין רחוקים מכניסה לשירות מבצעי.

שני פקידים בכירים בממשל אובמה אמרו לערוץ החדשות פוקס ניוז, כי שליט סוריה, בשאר אסד, לא קיבל בשלב זה את טילי 300-S. לדברי "ניו יורק טיימס", הבוקר אומרים פקידי רשות ישראליים ודיפלומטים מערביים במזה"ת, שהם אינם מאמינים שהטילים אכן הגיעו לדמשק. כמה מהמקורות אמרו, שיעברו עד כמה שבועות עד שהטילים יימסרו לסוריה.

אך תת-אלוף (מיל.) מיכאל הרצוג, שמצוטט היום ב"וושינגטון פוסט", אומר שקרוב לוודאי שהרוסים ישלחו את הטילים חלק אחר חלק. "יעברו חודשים רבים עד שכל החלקים יגיעו, ואחר-כך יהיה צריך להרכיבם".

"ייתכן ששום דבר לא הגיע, וייתכן שמשהו הגיע", מר הרצוג. "אבל הדבר החשוב ביותר מבחינת ישראל הוא, שהרוסים אמרו שהם ישלחו אך הטילים. זה נשק משמעותי מבחינה אסטרטגית, שמשנה את המשוואה בדרכים מסוכנות מאוד. אי אפשר להתעלם מנו".

יפתח שפיר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל-אביב וראש פרוייקט 'המאזן הצבאי במזה"ת', גורס שיעברו לפחות שלושה עד שישה חודשים עד שהסורים ילמדו כיצד להפעיל את הטילים. "יש ספק רב אם הצבא הסורי, במצבו הנוכחי, יהיה מסוגל להשקיע את כוח האדם והמשאבים" כדי ללמוד לתפעל את הטילים, כתב שפיר באחרונה, לפי ה"פוסט".