"לצאת במבצע של גביית מס בשיעור מופחת ללא סנקציות"

רו"ח דודי גולדברג בכנס לשכת רו"ח: "יש מי שיטען שזה לא מוסרי, אך האם מוסרי להכניס משפחות מרובות ילדים מתחת לקו העוני או להכביד על מעמד הביניים?" ■ על הצפת המקצוע: "גרמה לתופעה של שידול לקוחות לעבור ממשרד למשרד"

"זו תקופה לא קלה, יש גירעון של 40 מיליארד, וצריך לחפש מקורות לסגור את הגירעון. לצורך כך רשות המסים צריכה לעבוד בשיתוף-פעולה עם לשכת רואי החשבון" - כך פתח הבוקר (ב') רו"ח דודי גולדברג, ראש לשכת רואי החשבון, את הפאנל המרכזי בכנס השנתי של השלכה באילת.

בעיית הצפת המקצוע

גולדברג סקר תחילה את הבעיות המטרידות את רואי החשבון היום, ואמר בין היתר כי "קיימת ירידה מתמדת בשכר-הטרחה של רואי החשבון, גם בביקורת חברות ציבוריות, גם בחברות פרטיות וגם אצל מבקרי הפנים. בדוחות הכספיים של החברות הציבוריות מתפרסמים נתוני שכר-הטרחה ושעות הביקור. בחלק מהחברות ניתן למצוא שהתמורה לשעת ביקורת היא פחות מ-100 שקל".

עוד התייחס גולדברג גם לתופעה של שידול לקוחות בקרב רואי החשבון. לדבריו, "לאור הגידול במספרם של רואי החשבון, שהוכפל ב-9 השנים האחרונות, התחרות גרמה לא רק לירידה בשכר-הטרחה אלא גם למקרים שבהם משדלים לקוחות לעבור ממשרד אחד לשני".

גולדברג אף התייחס לבעיית הצפת המקצוע ובעיית המתמחים. באפריל 2012 נחשפה ב"גלובס" תופעת הצפת מקצוע ראיית החשבון, המובילה לכך שמדי שנה מאות מתמחים אינם מוצאים מקום התמחות ראוי.

לדברי גולדברג, "מדי שנה מצטרפים כ-1,400 רואי חשבון חדשים. חל גידול במספר המוסדות המלמדים תואר ראשון בראיית חשבון. כפועל יוצא חל גידול ניכר בהיצע המתמחים, לעומת ביקוש יציב, אולי אפילו קטן, מהמשרדים והחברות הזקוקים לאותם מתמחים. נוצר מצב שבו עשרות ואפילו מאות סטודנטים נותרו ללא התמחות ונעצרו בדרך לקבלת רישיון רואי חשבון".

להקטין את שיעורי המס

בהמשך עבר גולדברג לבעיות הכלכליות, מדיניות המס והניסיונות לסגור את הגירעון במסגרת חוק ההסדרים. לדבריו, יש להקטין את שיעורי המס. "בשנים שהוקטנו שיעורי המס עלתה הגבייה ממסים", אמר.

עוד הוסיף גולדברג כי "יש להרחיב את בסיס המס, להוסיף כוח-אדם לרשות המסים ולפעול להגברת המודעות של האוכלוסיה שכדאי לשלם מס אמת. צריך להתחיל בחינוך לתשלום מס אמת בחטיבת הביניים, ובהמשך להתאים את מדיניות הענישה בישראל".

גולדברג קרא לשר האוצר, יאיר לפיד, ולמנהל רשות המסים, משה אשר, להקים ועדה שתפעל להשיג יעדים של חובת הדיווח על מס אמת ומלחמה בהון השחור. כידוע, רק לאחרונה סיימה את תפקידה ועדת ההון השחור, ברשות מנהל רשות המסים לשעבר, דורון ארבלי, שפעלה בדיוק בנושאים אלה.

מבצע חד-פעמי

באשר לחוק ההסדרים, גולדברג קרא ללפיד "לצאת מהקופסה ולצמצם את הגירעון מבלי לפגוע במעמד הביניים". לדבריו, "לא נכון להעלות את שיעורי המס, יש להקטינם. הקטנת מדרגות המס, ולו רק באחוז אחד, הייתה מביאה לאהדה של הציבור".

עוד הציע גולדברג לסגור חלק מהגירעון במבצע חד-פעמי של גביית מס בשיעורים מופחתים ללא סנקציות. "יש מי שיטען שזה לא מוסרי, אך השאלה היא האם זה מוסרי להכניס משפחות מרובות ילדים מתחת לקו העוני או להכביד על מעמד הביניים בהטלת מסים נוספים. במקום להגידל את שיעורי המע"מ באחוז צריך להנהיג מע"מ דיפרנציאלי, כך שיופחת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים, ויועלה המע"מ על מוצרים יוקרתיים".