העולם בשני מטבעות

הנה שני מטבעות שמספקים תמונת מצב על המאקרו העולמי

על התהפוכות העוברות על שוקי האג"ח החשובים הרחבתי שבוע שעבר, ויהיו עוד הזדמנויות רבות לדבר עליהן. אציין רק שהמסחר באג"ח הממשלתי האמריקאי (10 שנים) נסגר שבוע שעבר סביב 2.13%.

זאת, כאשר הופיע נתון ה-Chicago PMI הרבה יותר טוב מן הצפוי, ויצר אצל הסוחרים את התחושה שיש עוד פרמטר שיכול לגרום לפד להאט את רכישותיו. מטבעה של התקופה בה אנו חיים, שתשואה מעל ה-2% נחשבת לתשואה לא רצויה על-ידי קובעי המדיניות, וככזו שיכולה לעורר התחלה של בהלה אצל מחזיקי הצד הסולידי של השוק.

בכל אופן, הנושא הפעם הוא מבט על שני זוגות מטבעות מאוד מעניינים, ומה הם יכולים ללמד אותנו על המאקרו העולמי.

תחילה, הדולר האוסטרלי, הנסחר כנגד הדולר האמריקאי, והמיוצג כאן על-ידי גרף שבועי שלו:

משה שלום אוסטרלי
 משה שלום אוסטרלי

טכנית ניתן לציין כאן כמה תובנות ברורות (ראו 1 סגול):

• האוסטרלי היה כלוא בדשדוש באמת עצום (בין 0.95 ו-1.11) מאז סוף 2010.

• הוא יצא, לאחרונה, מדשדוש צר יותר (בין 1.01 ו-1.06), אשר החזיק מעמד מאז קיץ שנה שעברה.

• תנועת היציאה מן הדשדוש הצר, לגבול התחתון של הדשדוש הרחב, נעשתה בתנועה בעלת מומנטום אלים במיוחד (ראו 2 סגול).

• כרגע, המטבע נמצא על תמיכה ממש מאסיבית (0.95). זו נקודה קריטית של ממש, בה הוא יהיה חייב להחליט מה לעשות, כאשר החלטה זו תהיה חשובה לטווח הארוך, עקב התמשכות הזמנים של הדשדושים, וכמות הפעמים שבה המחיר נתמך כאן.

• אם המחיר ישבור מטה, אין כמעט דבר שיוכל לעצור אותו (בטווח המוצג) עד 0.92. במידה והוא ימשיך להיתמך, יש להניח שתתבצע חזרה "בודקת מלמטה" לכיוון 1.01. בכל מקרה, מדובר בדי הרבה פיפסים.

פונדמנטלית, המטבע הזה סובל קשות מגורמים רבים: מדיניות הורדות ריבית, חולשה חוזרת במשק הסיני, המהווה את הקליינט העיקרי של משאבי הטבע המיוצאים מאוסטרליה, בועת נדל"ן הדומה יותר ויותר למה שראינו לפני משבר הסאב-פריים בארה"ב, יציאה מאסיבית של השקעות יפניות, לצורך שימוש פנימי, או חיצוני (בעיקר בארה"ב), וזאת עקב המדיניות של ראש הממשלה (היפני) אבה, והנגיד שלו קורודה.

כל אלה שברו את הגב של המטבע האוסטרלי, סביב 1.01, וזה יצר כמובן כדור שלג של ירידות (פקודות קטיעת הפסד בנוסף לעמדות שורט חדשות).

המטבע השני הוא האירו-ין, גם הוא מיוצג כאן על-ידי הגרף השבועי שלו:

משה שלום אירויין
 משה שלום אירויין

טכנית, התמונה כאן הפוכה לחלוטין: הסטייה החיובית שראינו בין המומנטום, והמחיר, בתחילת 2012 נתנה את אותותיה; היה קשה להניח שנראה תנועה כה אלימה כלפי מעלה, אבל כאשר ראינו את תבנית ראש וכתפיים, סביב אוקטובר 2012, ידענו שלפנינו משהו בעל משמעות; עכשיו, כאשר ניתן בבירור להבחין ב 5 גלים עולים, מאז התחתית סביב 95, וכאשר אנו נמצאים כאן במצב של קניות יתר כל כך הרבה זמן, הגיע הזמן לחשוב קצת על מה יכול לעולל כאן תיקון טכני (1 סגול בגרף).

גם כאן נקבע רמות מחיר ברורות לכך: מעבר על 134, יכוון מייד ל-138 כיעד מובן וברור, בו יש התנגדות היסטורית היסטרית ממש. לעומת זאת ירידה מתחת ל-127 תאמר לנו שאנו מבינים נכון את המצב, ושהתיקון, בעל שלושת הגלים, החל את דרכו מטה. שימו לב להתאמה היפה בין רמות הפיבונצ"י, ורמות המחיר התומכות, במיוחד עבור תיקון ה-38.2% וזה של 50%.

פונדמנטלית ניתן לראות את הזוג הזה כמייצג אף יותר טוב מן הדולר-ין את מצבו של המטבע היפני. זאת, בגלל השינוי הדרמטי במדיניות הממשלה ביפן, לעומת הקשיחות המוניטארית הקיימת לכאורה באירופה. כאשר מריו דראגי הוריד את הריבית על האירו, זה נעשה בגרירת רגליים, ועם הערות מוזרות מצד גברת מרקל. האחרונה חשבה שדווקא עלייה בריבית הייתה טובה יותר לגרמניה ואף לאירופה כולה (!). לדעתי, אם מישהו רוצה באמת לדעת אם קובעי המדיניות היפניים יעמדו על מילתם, וירחיבו בקצב המסחרר המובטח, האירו-ין הוא המטבע לעקיבה. לכן הצגתו כאן.

שני הגרפים המוצגים מראים נכסים העומדים לפני הכרעה חשובה, שתקבע את הטווח הרחוק יחסת, ותקבע גם אפשרות רווח של מאות פיפסים לכאן או לכאן. זו הסיבה העיקרית שאני מביא אותם לעיונכם, ולמעקב שלכם. האחד כמשהו שאולי עומד לפני תיקון כלפי מעלה והשני העומד לתקן ממש לכיוון השני.

זה הזמן להזכיר שפעילות מעשית בנכסים אלו, ואחרים, חייבת להיעשות על-פי שיטת מסחר מותאמת לזמינות המשקיע, למדיניות ניהול סיכונים קשיחה, ולאופי פעילותו של המשקיע בשוק ההון.

הרבה הצלחה לכולם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.