אחרי ההסכם בבורגראנץ': גם עובדי מקדונלד'ס הקימו ועד

הסתדרות הצעירים והנוער העובד והלומד הודיעו כי הצליחו לאגד את עובדי מקדונלד'ס בישראל, ופנו להנהלה בדרישה לפתוח מו"מ להסכם קיבוצי ■ הסתדרות הצעירים והנוער העובד איגדו לאחרונה גם את עובדי אגאדיר, שיפודי ציפורה ועוד

‎‎שבוע בלבד אחרי שנחתם הסכם קיבוצי ברשת בורגראנץ', הודיעו בהסתדרות הצעירים ("הרשת") ובנוער העובד והלומד כי הצליחו לאגד במהלך-בזק גם את עובדי מקדונלד'ס בישראל. הארגונים פנו להנהלת החברה בדרישה לפתוח עמם במשא-ומתן להסכם קיבוצי, כמתחייב לפי הדין‏‎.‎‏

‎"‎היום החלטנו להגיד לבעלי הרשת שאנחנו אוהבים את מקום העבודה שלנו", סיפרה קורל שמש, עובדת בת 17 מסניף מקדונלד'ס בסינמה סיטי בגלילות. "הוא חשוב לנו, ואנחנו נמצאים בו שעות לא מעטות במהלך היום שלנו, ולכן התאגדנו. אנחנו רוצים הסכם קיבוצי כדי להיטיב את השכר שלנו ואת תנאי ההעסקה ברשת. אנחנו מצפים מעמרי פדן, הבעלים, שיישב עם נציגות העובדים ויגיע להסכם קיבוצי במהירות‎"‎‏.

‏בהסתדרות הצעירים לא הסתירו את ההתלהבות בעקבות המהלך, וציינו כי מקדונלד'ס נחשבת לרשת המזון המהיר הגדולה והרווחית בישראל, עם 160 סניפים ברחבי הארץ ואלפי עובדים צעירים ובני-נוער לאורך השנה.

"מחזור המכירות של הרשת עמד בשנת 2011 על 552 מיליון שקל, כאשר הרווח הנקי מוערך בכ-25 מיליון שקל בשנה", מציינים בארגון ומוסיפים כי "אולם, בזמן שהרווחים גבוהים כל-כך, עובדי מקדונלד'ס הצעירים נאלצים להסתפק בשכר מינימום".

בארגון מסבירים כי זו הסיבה לכך שהעובדים החליטו לדרוש "את מה שמגיע להם": שיפור בתנאי ההעסקה שלהם ובשכרם. "העובדים מצפים מהנהלת הרשת להוביל לא רק בתחום המכירות, במספר הסניפים ובמהפכות בריאות, אלא גם בדאגה לעובדיה הצעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק העבודה. בטח שלא להישאר מאחורי עובדי בורגראנץ‎'‎‏".

בהנהלת מקדונלד'ס מיהרו להודיע הערב (ב') כי הם מכבדים את זכות ההתארגנות של עובדיהם, אולם במקביל שלחו מסרון לעובדים שלכאורה מנוגד לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שקבעה בתחילת השנה כי אסור למעסיקים להביע כל עמדה או ביטוי ביחס להתאגדות עובדיהם - לא בכתב ולא בעל-פה.

וכך נכתב במסרון של ‏הנהלת מקדונלד'ס: "עובדים יקרים, ברצוננו לעדכן אתכם שלא הוקם ועד עובדים במקדונלד'ס. הגוף שמפרסם עניין זה טרם הצליח להשיג את הנדרש ממנו על-פי חוק על מנת שיוכר כמי שמייצג את העובדים. יחד עם זאת, אנו חוזרים ומדגישים שאתם רשאים לפעול בעניין זה באופן חופשי ולפי ראות עינכם, ואין להנהלת מקדונלד׳ס כוונה למנוע התארגנות עובדים‏‎"‎‏.

‏‎‎‏"מכבדים את זכויות העובדים"

‏‎‎הנהלת מקדונלד'ס תתקשה להסביר את עצמה אם תסרב לחתום בעתיד על הסכם קיבוצי שיטיב עם תנאי ההעסקה של עובדיה, לאור המסר החד שעבר בשבוע שעבר מהנהלת בורגראנץ'.

אלי אורגד, מבעלי בורגראנץ', אמר לאחר חתימת ההסכם: "כמעסיקים וכהורים לילדים אנחנו גאים בהסכם הזה ובערכים החינוכיים שיש בו".

ההסכם, נזכיר, כלל תוספת שכר צנועה, קרן לסיוע במימון לימודים ולימודי נהיגה, סבסוד מסע לפולין, הפחתה של מחיר הארוחה לעובד, הגדלת דמי ההבראה והענקת שי למתגייסים‎.‎‏

‏נציין כי הסתדרות הצעירים והנוער העובד והלומד, שמסונף גם הוא להסתדרות הכללית, הצליחו לאגד לאחרונה גם את העובדים של רשת אגאדיר ורשת שיפודי ציפורה, העובדים במסעדת בלאק בורגר ופאב דראפס אנד מור במתחם ‏yes‏ פלאנט בראשון-לציון, נערי המשלוחים ברשת סופר דוש בבת-ים ועוד.

בארגוני העובדים הביעו שביעות-רצון רבה מהמגמה המסתמנת בקרב בני-הנוער והצעירים, שעשויה להעיד על התחזקות עתידית של העבודה המאורגנת בישראל‎.‎‏

‏מרשת מקדונלד'ס נמסר בתגובה כי "מאז הקמתה, רשת מקדונלד'ס מכבדת את זכויות עובדיה הצעירים, ומעולם לא נאלצה להתמודד מול טענות כלשהן מצדם. כמדיניות, אין לנו בעיה שעובדינו ידברו עם מי שיבחרו, אך אנו לא נאפשר קיום אירועים לא חוקיים שיפרו את ההתנהלות הסדירה של המסעדות ויפריעו ללקוחותינו לקבל שירות יעיל.

"אנו מיודעים לניסיונות ההתארגנות של עובדינו, ואין לנו שום כוונה למנוע אותם. יחד עם זאת, עד כה לא התייצבה אצלנו שום נציגות עובדים שיש בידה ייפוי-כוח חוקי ואשר מאפשרת לה לדבר בשם הנוער. אם וכאשר יהיו, נשב ונשוחח איתם‎"‎‏. ‏‎‎‏