מיידוף: "אל תתנו לנוכלים של וול סטריט לעבוד עליכם"

הנוכל שאחראי להונאת הפונזי הגדולה בעולם התראיין לאתר הכלכלי מרקטווץ' וטען כי הרשויות והרגולטורים בארה"ב הם חסרי שיניים ולכן לא הצליחו לתפוס אותו במשך שנים ■ מיידוף: המשקיע הממוצע הוא הטרף הקל ביותר

לרשויות ולרגולטורים בארה"ב אין את הכלים המספיקים כדי לפקח על השווקים הפיננסיים, מנהלי קרנות הגידור מסוכנים לשוק ונוכלים מרמים את המשקיעים משחר ההיסטוריה ולכן לא יפסיקו בקרוב, אלה חלק מהדברים שאמר ברנרד מיידוף, "ארכיטקט" הונאת הפונזי הגדולה בעולם, בראיון לאתר הכלכלי מרקטווץ'.

מיידוף, מרצה 150 שנות מאסר בבית כלא בצפון קרוליינה והראיון עימו נועד לבדוק מהם דיעותיו לגבי ההוגנות של השווקים הפיננסים וכיצד המשקיעים הקטנים והבינוניים יכולים להגן על עצמם מפני נוכלים כמותו. במהלך הראיון מיידוף תיאר כיצד במשך שנים הוא הצליח לתמרן ולהתחמק בקלות מרגולטורים חסרי שיניים ומלקוחות תמימים.

מיידוף טען בין היתר כי המשקיעים האינדיווידואלים הם הטרף הקל ביותר משום שהם המשקיעים שברשותם הכי פחות מידע. "המשקיע הממוצע מתמודד מול חברות פיננסיות מקצועיות, קרנות גידור וסוחרים מקצועיים, כך שקל להם להפחיד אותו ולהבריח אותו מהשוק".

אז מה ניתן לעשות כדי שהמשקיע הממוצע יתמודד בסביבת שוק הוגנת יותר? נשאל מיידוף. הארכי-נוכל השיב כי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) צריכה יותר משאבים כדי להגן על המשקיעים הקטנים. "אין לה (לרשות) מספיק כסף כדי לגייס את האנשים הנכונים", הוא טען. "הם לא תפסו אותי עד עכשיו כי העומד בראשם אז היה הארי מרקופולוס, שהוביל אותם לסימטה הלא נכונה, הוא היה אידיוט".

מיידוף טען בנוסף כי קרנות הגידור הן מסוכנות ויש לרשום אותן ולפקח עליהן. אם קרן גידור מנהלת הון מתחת להיקף של 100 מיליון דולר היא לא חייבת להיות רשומה ב-SEC, הוא הסביר. "אנחנו לא נרשמנו כיועצי השקעות עד 2006", הוא הודה. "אם היה לי רישיון לייעוץ עוד לפני 2006 אז סביר להניח שהייתי נתפס הרבה לפני כן".

לבסוף, מיידוף מספק המלצות למשקיעים הקטנים וטוען כי הדרך הטובה ביותר עבורם היא להשקיע בקרנות המדדים השונות. "העמלות נמוכות יותר והן מנוהלות ע"י אנשים מקצועיים יותר", לדבריו. "אם אתם רוצים להחזיק כסף אצל חברות הברוקראז', פנו לאחת החברות הגדולות והמוכרות". מיידוף מזהיר וטוען כי "אל תתנו לנוכלים בוול סטריט לרמות אתכם כפי שאני עשיתי; אם השקעה מסוימת נראת חלומית מדי אז כנראה שזה בדיוק מה שהיא".