הפועלים והראל במו"מ למימון פרויקטים למגורים

מדובר בשיתוף פעולה ראשון בין בנק לחברת ביטוח בתחום הנדל"ן למגורים

שיתופי הפעולה בין הבנקים למשקיעים המוסדיים מתרחבים. ל"גלובס" נודע, כי בנק הפועלים נמצא במגעים מתקדמים עם חברת הביטוח הראל למימון משותף של מספר פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים.

הצדדים אף סיכמו כבר על פרויקט ראשון וכרגע הם נמצאים במגעים מתקדמים בנוגע לפרויקטים נוספים.

לפי ההסכם הנרקם, הראל צפויה ליטול על עצמה כ-50% ממימון הפרויקטים, כאשר בנק הפועלים יוביל את ניהול הפרויקט. יחד עם זאת, גם הראל תיקח חלק בקבלת ההחלטות. עד כה, קיים פרויקט אחד במימון משותף של הפועלים והראל. לפי הערכות, המימון המשותף של שני הגופים לא יסתכם רק בהסכמים הנוכחיים המתגבשים, אלא הוא עשוי להתרחב לשיתוף פעולה אסטרטגי בהיקף שעשוי להגיע לכמה מיליארדי שקלים בתחום הנדל"ן למגורים והנדל"ן המניב. נציין, כי שיתוף הפעולה מתבטא הן במימון הפרויקטים והן בערבויות הניתנות כגון ערבות חוק מכר. מבנק הפועלים ומהראל לא נמסרה תגובה לידיעה.

בשנים האחרונים שיתפו הבנקים פעולה עם מוסדיים בתחום ההלוואות, אולם היו אלה בעיקר בהלוואות גדולות בתחום התשתיות שבו המימון ניתן לטווח ארוך. הפעם מדובר בשיתוף פעולה גדול ראשון בתחום הנדל"ן למגורים.

מבחינת הבנק, שיתוף פעולה שכזה מאפשר לו לצמוח בנתחי שוק בקצב גבוה, זאת בעוד ההון הנדרש להקצאה אל מול הפרויקט נמוך יותר, וגם החשיפה לסיכון קטנה יותר מאשר מצב בו הוא היה מוביל לבד את הפרויקט.

מהצד השני נמצאת הראל, שבדומה לגופים מוסדיים גדולים אחרים נהנית מזרימה של כספים בעקבות הפקדות של עמיתים. ברמת הריבית הנוכחית, אלטרנטיבות ההשקעה אינן רבות וחברות הביטוח מחפשות אפיקי השקעה אחרים.

בהקשר זה נזכיר כי הראל הגבירה במידה רבה את פעילותה בשנים האחרונות להשקעות ישירות בתחום הנדל"ן בישראל ובחו"ל, ואף מחזיקה במערך השקעות ייעודי לתחום זה.

"חלוקה גם בסיכון"

"שיתוף הפעולה בין שני השחקנים מביא לחלוקה בהכנסות אך גם בסיכון, וכך יכולים שני הגופים לפזר טוב יותר את תיק האשראי שלהם. הבנקאים והמוסדיים עולים כיתה בזכות שיתופי הפעולה הללו", אומר גורם בשוק ההון. לפי הערכות, היקף חלקם של המוסדיים בהלוואות משותפות עם הבנקים עומד על מעל ל-10 מיליארד שקל.

היתרון בשיתוף פעולה שכזה הוא שכך קיים למעשה טרייד-אוף בין המוסדיים לבנקים: לבנקים יתרון מובהק על פני המוסדי בניהול האשראי, ואילו למוסדי יש הון פנוי למתן האשראי, בניגוד לבנק שכבול בסדרה של מגבלות.

כמו כן, על המשקיע המוסדי אין כמעט מגבלות רגולטוריות בכל הקשור למתן אשראי, ובניגוד לבנק הוא לא צריך לרתק הון עצמי אל מול האשראי. כמו כן, הוא נהנה מזרימת כספים חדשים של העמיתים מדי חודש, כך שמקורות למתן אשראי לא חסרים לו.

ואולם, מצד שני יש למשקיע המוסדי מומחיות פחותה יחסית במתן אשראי, כאשר תחום זה אינו עיקר פעילות הגוף המוסדי ומהווה רק חלופה אחת מבין מגוון חלופות ואפיקי השקעה - כגון מניות, אג"חים, נדל"ן ותשתיות - שנועדו להניב לו את התשואה הגבוהה ביותר לאורך זמן.