ההסתדרות שינתה את התקנון: מנהלים יורשו להיבחר לוועד

זאת בניגוד לפסיקה שניתנה בעניין השינוי בתקנון הקובע כי רק בעלי תפקידים המועסקים נקודתית באגף משאבי אנוש לא יורשו להיבחר

חודש לאחר שנחשף ב"גלובס" כי ההסתדרות הכללית שינתה את התקנון שלה כך שעובדים שחברים בארגון עובדים מתחרה לא יורשו להיבחר לוועד עובדים ששייך להסתדרות, מסתבר שההסתדרות ביצעה שינוי נוסף. זאת למרות פסיקה מפורשת של רשות השיפוט ההסתדרותית שאסרה על שינוי כזה בעבר, ולפני הדיון בערעור שאמור להתקיים ביום ראשון הקרוב.

מדובר בסעיף שאוסר על עובדים, ובעיקר מנהלים בתפקידים מסוימים, להיבחר לוועד עובדים כל זמן שיש להם השפעה על תחום כוח-האדם בעסק. לפי הנוסח הקודם של התקנון נקבע כי "בעלי תפקידים בתחום ניהול כוח-אדם המוסמכים לקבל עובדים ולפטרם ו/או לקבוע את תנאי עבודתם ושכרם", לא יורשו להיבחר לוועד עובדים. במקום הנוסח הזה אישרו ועדת החוקה של ההסתדרות ובית נבחרי ההסתדרות, נוסח שמצמצם משמעותית את האיסור: "בעלי תפקידים באגף משאבי אנוש המוסמכים לקבל עובדים ולפטרם ו/או לקבוע את תנאי עבודתם ושכרם".

שינוי לא מקרי

השינוי הזה אינו מקרי: לפני כשנה חשף "גלובס" החלטה תקדימית ודרמטית של רשות השיפוט בהסתדרות שקבעה כי מספר מנהלי סניפים בחברת דואר ישראל, ששימשו במקביל גם כחברים בוועד העובדים, צריכים להתפטר בתוך 60 יום מחברותם בוועד. בניגוד לטענת אותם מנהלים, ברשות השיפוט התרשמו כי למנהלי הסניפים יש נגיעה של ממש בכל הקשור לקליטתם של עובדים אל הסניף ואף יכולת השפעה שיכולה להביא לסיום העסקתם. במצב כזה, כך נקבע, קיים ניגוד עניינים בין חובתו של מנהל הסניף להנהלת הדואר, לבין חובתו כנציג עובדים לכלל ציבור העובדים.

כעת, על פי הפרשנות הסבירה לשינוי התקנון שנעשה, מנהל סניף או כל מנהל אחר שאינו מועסק נקודתית באגף משאבי האנוש, יכול להיבחר לוועד. רק סעיף נוסף בתקנון, שגם הוא שונה מעט, קובע כי במקרים שבהם מתקיים ניגוד אינטרסים "מהותי וממשי", האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות יהיה רשאי לקבוע האם העובד רשאי להיבחר לוועד או לא. מי שפנה מלכתחילה לרשות השיפוט הוא אייל דרעי, עובד בדואר, שסבר כי "הוועד משרת את המנהלים ולא את העובדים".

בהסתדרות נבהלו מאוד מהפסיקה של רשות השיפוט ומיהרו לערער עליה. החשש העיקרי בארגון הוא מפני השלכות הרוחב שעשויות להיות לה, שכן במקומות עבודה רבים ראשי הוועדים הם מנהלים ואפילו מנהלים בכירים. כך למשל, יו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, משמש כראש אגף; ויו"ר ועד העובדים עד לאחרונה בבנק הפועלים, שרלי אמזלג, משמש כמנהל סניף בירושלים.

עמדתה העקרונית של ההסתדרות, שאף זכתה לתמיכה בדברים שאמר בעבר ל"גלובס" הממונה לשעבר על השכר באוצר וכיום בכיר בהתאחדות התעשיינים, אילן לוין, היא שאסור להגביל את נציגות הוועדים לכדי דרג זוטר בלבד, זאת משום שמוטב שנציגי העובדים יהיו חזקים ועם ראיית עולם רחבה ומתוך גישה שלפיה עבודה מאורגנת היא נחלתם של העובדים והמנהלים כאחד.

בהסתדרות סירבו היום להתייחס לידיעה. בדברי ההסבר שהוצגו בפני חברי ועדת החוקה של ההסתדרות נכתב כי בהחלטת רשות השיפוט נאמר כי "ראוי שבית נבחרי ההסתדרות ישקול אם לא ראוי שיוכנו שינויים מתאימים בתקנון על מנת להביא ליתר בהירות ושקיפות בוועדי העובדים".