ששינסקי מתבדח: "שמעתי שיש תוכנית בכיל להביא אותי לים המלח, לעטוף אותי בבוץ ולהשאיר אותי שם"

פרופ' איתן ששינסקי יעמוד בראש הוועדה לבחינת התמלוגים ממשאבי הטבע ■ כיל על הכוונת; הגז והנפט - בחוץ ■ תיבדק גם שאיבת המים מהמעיינות על-ידי נביעות, מי עדן ועין גדי ■ הוועדה תגיש המלצותיה עד יוני 2014

שר האוצר, יאיר לפיד, הודיע הבוקר (ב') על הקמת "ועדת ששינסקי 2", שתבחן את מדיניות התמלוגים אותם מקבלת המדינה משימוש גורמים פרטיים במשאבי טבע לאומיים, לרבות מפעלי ים המלח בבעלות חברת כיל. בהודעת האוצר הובהר כי הוועדה לא תדון במשאבי נפט וגז בישראל, נושא שהוסדר במסגרת ועדת ששינסקי הראשונה. הוועדה תגיש את מסקנותיה בתוך שנה, ביוני 2014.

נציין, כי הוועדה מורכבת בעיקר מפקידי ממשלה (למעט ששינסקי), בעלי זיקה לסוגיה. בראש הוועדה יעמוד כאמור, פרופ' איתן ששינסקי, אשר עמד בעבר בראש הוועדה לבחינת תמלוגי המדינה מנפט ומגז. חברי הוועדה הנוספים הם: פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה; מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית באוצר; משה אשר, מנהל רשות המסים; ד"ר מיכאל שראל, הממונה על כלכלה והכנסות המדינה באוצר; ד"ר עדי ברנדר, מנהל אגף מאקרו-כלכלה ומדיניות בחטיבת המחקר בבנק ישראל; עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; שאול צמח, מנכ"ל משרד האנרגיה והמים; אלונה שפר (קארו), מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה; עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה; אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר; יוסי וירצבורגר, מנהל אגף רישוי אוצרות טבע במשרד האנרגיה והמים.

בכתב המינוי של הוועדה נכתב כי הוועדה תפעל על מנת להבטיח שהחלק אותו מקבלת המדינה - מסים, תגמולים, ותשלומים אחרים (GT) - ישקף את המגיע לציבור כתוצאה משימוש במשאבי טבע לאומיים. בין משימות הוועדה: בחינת מכלול המערכת הפיסקאלית הנהוגה כיום בנוגע לחלק המדינה המתקבל בעד שימוש גורמים פרטיים במשאבי טבע לאומיים, וקביעת הסדרים המתאימים למשאבי הטבע השונים ולשימושיהם השונים.

כמו כן, על הוועדה לבחון את החלת העקרונות שיגובשו בהקשר של מחצבי ים המלח, בשים לב, בין היתר, להחלטת הממשלה בינואר 2012 לפיה כיל תממן 90% מקציר ים המלח, ולהסכם המפורט שנחתם עם מפעלי ים המלח ביולי 2012, ובשים לב לדיון הציבורי שהתקיים סביב אפשרות מיזוג החברה עם חברה זרה.

נציין, כי ממשלות ישראל טיפלו בכיל בכמה וכמה מישורים בשנים האחרונות. בתקציב הקודם הוחלט להחריג את כיל כחברה מוטבת במסגרת חוק עידוד השקעות הון, כך שבתוך 3 שנים היא תתחיל לשלם מס חברות רגיל (כ-26.5%) לעומת שיעור של 15% שהיא משלמת כעת. עם זאת, כיל היא הנהנית העיקרית - יחד עם טבע, אינטל וצ'ק פוינט - מהטבות שחילקה המדינה עד כה ואשר יגיעו ב-2014 ל-6.7 מיליארד שקל (כ-70% לארבע הגדולות).

גורמים בכיל הסבירו היום כי בעת חתימת כלל ההסכמים בשנים האחרונות המדינה הצהירה שהיא מתחייבת שלא לעלות את ה-GT (Government Take), וגם למנוע מאחרים לעשות זאת במהלך תקופה שהוגדרה "בעת הזאת".

לגבי השאלה מה פירוש המונח, בכיל מבינים כי מדובר על לפחות 3-4 שנים, ולכן החברה ציפתה שהמדינה תכבד את ההסכם.

גורמים בכיל ציינו היום כי העובדה ששינסקי הביע בעבר את דעתו לגבי כיל ומפעלי ים המלח מביעה ספק בתום לבו. כמו כן, אומרים הגורמים כי ההתבטאויות של ששינסקי כנגד החברה היו "על בסיס עובדות ונתונים מופרכים", כך למשל בנוגע למחיר אשלג שעמד אז לדבריו על 1,600 דולר, כאשר בפועל המחיר היה רק רבע מכך והסתכם ב-400 דולר.

אותם גורמים מסבירים כי "כחלק מעקרונות היסוד של המשפט המנהלי, אדם שמתמנה לעמוד בראש ועדה שכזאת חייב להגיע בלב נקי ונפש חפצה".

לדבריהם, אם יחליטו לפנות לערכאות משפטיות ידם תהיה על עליונה. עם זאת, יובהר כי אין כעת החלטה בכיל לפנות לבג''ץ.

ששינסקי לא הגיב לדברים, ואילו בסביבתו של לפיד הגדירו אותם כ"שטויות". גורם בכיר בלשכה מסר כי "אם היינו חושבים שכולם משלמים מספיק, לא היינו מקימים ועדה".

ששינסקי
 ששינסקי

כיל
 כיל

משאבי הטבע
 משאבי הטבע