"הזעזועים בשווקים מהודעת ברננקי לא יימשכו זמן רב"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש-מיטב: "הבנק המרכזי לא נמצא בלחץ. אין איומי אינפלציה או לחצים כבדים אחרים שבגללם הוא חייב להפסיק את הרכישות כמה שיותר מהר"

"למרות התגובה העוצמתית של השווקים על הודעת הנגיד האמריקאי על צמצום רכישות שעשוי להתחיל לקראת סוף השנה, לנסיגת ה-FED מהרכישות יש מנגנון פנימי שממתן את הפגיעה הפוטנציאלית במשקיעים ובכלכלה. הבנק המרכזי לא נמצא בלחץ. אין איומי אינפלציה או לחצים כבדים אחרים שבגללם הוא חייב להפסיק את הרכישות כמה שיותר מהר". כך כותב היום אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש-מיטב, בסקירה שפרסם.

אילו השווקים או הכלכלה יפגעו כתוצאה מצמצום הרכישות, ה-FED יוכל להאט או להפסיק את הנסיגה. הנגיד אמר בבירור שהנסיגה תתבצע בהתאם לנסיבות ולנתונים הכלכליים המתפרסמים. לפיכך, הסיכוי שהנסיגה מהמדיניות המרחיבה תהיה מהירה יותר מהתוואי עליו הודיע הנגיד האמריקאי די נמוך. "אנו מעריכים שהזעזועים שיצרה הודעת הנגיד האמריקאי בשווקים לא ימשכו זמן רב".

בנוגע לשוק האג"ח מציין זבז'ינסקי כי השפעתה של עליית התשואות האמריקאיות על השוק המקומי בשנה הקרובה עדיין עלולה לגרום להפסדי הון, אך לאור השיפוע הנוכחי של העקום ולאור הערכות הריבית של בנק ישראל, ההפסד עדיין "משאיר" בידי המשקיעים באג"ח לטווחים בינוני-ארוך תשואה גבוהה יותר מאשר באג"ח הקצרות יותר. עליית התשואות הנומינאליות בשילוב עם ירידה בציפיות האינפלציה גרמה לזינוק בריבית ריאלית לרמות אטרקטיביות יחסית למשקיעים.

בנוסף, האג"ח האמריקאי ל-10 שנים מעניק היום תשואה עודפת משמעותית לעומת תשואת הדיווידנד הצפויה שמעניק מדד מניות S&P500. משקיעים רבים שנהרו אל המניות שמחלקות דיווידנד בעקבות הריבית הנמוכה של האג"ח עשויים לחזור אל האפיק הממשלתי.

על רקע הנפילות בשווקים בעולם ופיחותים חדים של מטבעות בשווקים מתעוררים, ביצועים של השוק המקומי היו חזקים יחסית. מדד המניות בתל אביב השיג מתחילת חודש יוני תשואה עודפת על פני מרבית השווקים בעולם. השקל היה בין המטבעות החזקים, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה פחות מאשר מרבית המדינות המתפתחות וגם הביצועים של שוק האג"ח היו עדיפים.

"עלייה חדה בתשואות האג"ח הממשלתיות והקונצרניות עלולה לגרום לגל פדיונות מקרנות נאמנות שהיו הכוח המניע העיקרי לשוק הקונצרני המקומי בתקופה האחרונה. במצב זה אנו תומכים בצמצום חשיפה לאפיק הקונצרני", אומר זבז'ינסקי.