ירושלים של תרבות: הצצה לאירועי עונת התרבות בירושלים בקיץ

עונת התרבות בירושלים: אירועי קיץ אחרים ושונים, חתרניים משהו, המנגישים את המבוך המורכב הזה ששמו ירושלים

מי שרוצה לחוות ירושלים קצת שונה, לא של כובד ראש, פוליטיקה ותרבות מיינסטרים, אלא של אירועי קיץ אחרים ושונים, חתרניים משהו, המנגישים את המבוך המורכב הזה ששמו ירושלים, מוזמן לאירועי "עונת התרבות בירושלים", שיתקיימו לאורך הקיץ.

"פרויקט עונת התרבות בירושלים קם מתוך אהבה עמוקה ומשוגעת לעיר", אומרת קרן ברונווסר, מנהלת פרויקטים בקרן שוסטרמן. "אנחנו חושבים שירושלים היא אוצר שזקוק לליטוש ולהתחדשות אורבנית, ורוצים לחשוף אותה על המגוון שהיא מציעה".

והמגוון גדול ורב, ומקורי מאוד. בין המיזמים המעניינים: "פסטיבל בבית", אירועי תרבות ומופעים אינטימיים שמתארחים בבתי היוצרים (1-5 ביולי, לרכישת כרטיסים בטל' 02-6535850). כך למשל "הרדמה", קונצרט לילי, מדיטטיבי, שההאזנה לו היא בשכיבה בלבד, או המופע של נטע אלקיים ועמית חי-כהן, אמנים רב תחומיים וזוג בחיים וביצירה, המתגוררים בשכונת הקטמונים.

נטע ועמית, שהוריהם עלו ממרוקו, נולדו וגדלו בנתיבות, וכיום הם פעילים ומחוברים לירושלים. הביקור בביתם הוא גם ביקור במחוזות ילדותם, והמופע שהם מעלים - היא בקולה הערב, הוא בפסנתר ובכלי הקשה - משלב מוזיקה מגרבית שקל להתחבר אליה.

"זו מוזיקה ששמעתי באירועים משפחתיים ובבית, וצעקתי על אבא שינמיך", אומרת נטע בחיוך. הבית הוא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מההצגה. בקומת הקרקע ממוקם הסטודיו שלהם, שבו הם מציגים אמנות פלסטית המשלבת אמירה חברתית.

מופע מסקרן אחר, שיתקיים ב-28 ביולי, הוא קונצרט מיצירותיה של אמהוי צגה, נזירה אתיופית בת 90, שלמדה מוזיקה בשווייץ, באיטליה ובקהיר. הקיסר היילה סלאסי מימן את הפקת אלבומה הראשון באתיופיה, ועורכי סדרת אתיופיקס (הוצאה מחודשת של הקלטות ישנות מאתיופיה) הקדישו ליצירותיה דיסק שלם. מאז היא לא שיתפה פעולה עם מוזיקאים, אך לפני כשמונה שנים נוצר קשר בינה לבין המוזיקאית מאיה דוניץ, והשתיים עמלו להעלות את יצירותיה על הכתב. יצירותיה נשמעות מערביות לגמרי, ויופיעו גם דוניץ, האנסמבל של סולני תל אביב, המוזיקאי Dejen שינגן בכלים מסורתיים, ומקהלת כמרים אתיופית.

במהלך הפסטיבל יתקיים גם מופע מחווה לסצנת האינדי הירושלמית ולמוזיקת קודש, וייקחו בו חלק אמאדו ומרים (צמד מוזיקאים עיוורים ממאלי), להקות היאפים עם הג'יפים, נקמת הטרקטור ואחרים.