מבחן דרכים: מיניוואן סיאט אלהמברה - שמן, אבל אתלטי

סיאט אלהמברה הוא מיניוואן פול-סייז מאובזר, שיכול לאכלס שבעה מבוגרים בגודל מלא ושפע מטען, אבל עדיין מותיר את הנהג בתמונה

עולם המיתוג הוא מועדון סגור עם מושגים משלו, שפה משלו וכת של חסידים אדוקים, שמאמינה שהיא רואה את האור הגנוז ושולטת בכוחות הנסתרים, שמאחורי עולם הצרכנות. כמו הקבליסטים, הבונים החופשיים ושאר כתות מסתוריות הם מבחינים בניואנסים דקים, שנסתרים מהמודע של הצרכן הקטן אך אמורים ללכוד את תת-המודע הפרימיטיבי שלו ומשייכים לניואנסים הללו חשיבות קריטית, ועולם מיתוג הרכב מספק הרבה דוגמאות מסוג זה.

כך, למשל, בספטמבר אשתקד רעדו אמות הסיפים בברנז'ה של מיתוג הרכב כאשר חברת סיאט עדכנה את הלוגו שלה - לראשונה מאז 1999. קרוב לוודאי שרוב קוראינו - ובכללם בעלי רכבי סיאט - כלל לא הבחינו בשינוי בלוגו, שכעת הוא בדמות האות S בתלת ממד שחצויה לשניים באלכסון וצבועה בצבע כרום במקום באדום. אבל סיאט מצאה לנכון ללוות את המהלך בהודעה לעיתונות בת 850 מילה, שהופצה במעמד "חשיפת הלוגו החדש לעולם" (כדבריה) בתערוכת פריז.

וכך פתחו אנשי המיתוג של סיאט את הודעתם: "הלוגו החדש מייצג צעד נוסף בהתפתחות הרציפה של תדמית סיאט, תוך התאמת הזהות הארגונית לפלטפורמת המותג וייצוג גלוי של ששת הערכים של המותג - עיצוב, דינמיות, רוח צעירה, יעילות, אמינות ונגישות". איבדתם אותנו? יש עוד: "האבולוציה של הלוגו מסמלת את הטרנספורמציה של החברה עצמה, איזון בין רכיב רציונלי והצד האמוציונלי ביותר של המותג הספרדי" וכך הלאה. ההודעה ידעה לספר, שתהליך שינוי הלוגו ארך לא פחות משנתיים ועירב שני מרכזי עיצוב ותכנון של קבוצת פולקסווגן ברחבי אירופה.

קטונו מלהטיל ספק בעבודתם של כוהני המיתוג הספרדים אבל אין ספק שהם אנשים מעשיים. כאשר יש הזדמנות להגדיל מכירות, אפילו סיאט מוכנה להניח בצד את זהות המותג ואת ערכיו ולמכור מכוניות.

הדוגמה הטובה ביותר היא המיניוואן אלהמברה של סיאט, ששיווקו בישראל מתחיל בימים אלה. מדובר בכלי שהוא תמצית התכליתיות המשפחתית ללא כל יומרה של חידוש בתחומים כמו עיצוב דינמי, ספורטיביות או "רוח צעירה".

במבט ראשון וגם בשני הכלי נראה קופסתי ויעיל עם חרטום קלאסי ונטול סממנים בולטים, פרופיל סימטרי ופרופורציות מאוזנות וידידותיות לעין. אבל קווי העיצוב הללו נשכחים מזיכרונך דקות אחרי, שהותרת את הרכב מאחוריך בחניה. אפשר לשים על חרטומה האלהמברה לוגו של סקודה, פיאט או דודג' לצורך העניין - ואף אחד לא ירגיש בהבדל.

השימושיות היא תכלית הקיום של כלים כאלה וכאן האלהמברה מצטיין. זהו פיניוואן פול-סייז במונחים אירופאים עם בסיס גלגלים באורך של יותר מ-2.9 מ', אורך של 4.8 מ' פלוס ורוחב נכבד של 1.9 מ'. הממדים הללו אומרים הרבה מאד מרחב פנימי. שתי דלתות צד חשמליות רחבות שנפתחות בלחיצה על כפתור ביחידת השלט, מאפשרות העמסה ופריקה מהירה של אנשים וחפצים משני צדי הרכב. הגישה לצמד המושבים בשורה השלישית מתבצעת בקלות יתרה וכל המושבים, כולל אלה שמאחור, יכולים לאכלס מבוגרים בגודל מלא.

מי שרוצה כושר העמסה רציני יותר יכול לפנות, אחרי כמה דקות של עבודה, מרחב פנימי של מעל 2,400 ליטר - די והותר להעמסת טרקטורון, כמה זוגות אופניים או מטען מסחרי מזדמן.

עמדת הפיקוד עצמה תואמת את הסטנדרט המוכר של קבוצת פולקסווגן עם עיצוב תכליתי ומאורגן היטב, תחושת איכות בולטת והנדסת אנוש מצוינת, כולל ראות טובה לכל הכיוונים ממושב הנהג.

לא מרגיש כמו לוויתן

מנוע 1.4 ליטר בנזין ותיבה אוטומטית במיניוואן ששוקל 1.64 טון לפני (הרבה) נוסעים לא נשמע כמו שילוב מבטיח, אבל אנשי פולקסווגן יודעים כיצד למצות כל מיליליטר של נפח מנוע לטובת ההנעה. מגדש טורבו פעיל במיוחד מפיק מהמנוע הקטן הזה 150 כ"ס נכבדים ומומנט נאה של של 24 קג"מ, שזמין כבר בסל"ד נמוך. אם מוסיפים לנוסחה המוכרת הזו את תיבת ה-DSG הנמרצת של פולקסווגן מקבלים תחושת מרץ סובייקטיבית, שמקבלת גיבוי מדף הנתונים (9.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, 200 קמ"ש).

לא הצלחנו לגייס שבעה טרמפיסטים למשימה אך עם חמישה נוסעים הכלי שמר על מומנטום נאה בעליות תלולות, חרך צמיגים ברמזורים ושייט בנינוחות במהירויות בין-עירוניות "אירופאיות". סיאט נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-13 קילומטר לליטר אבל בנהיגה סבירה בתנאי אמת 10 קילומטר לליטר הם נתון ריאלי יותר.

אתה לא מצפה לשאר-רוח דינמי ממוביל נוסעים מגודל אבל האלהמברה מפתיע לטובה - יחסית לז'אנר כמובן. יש לו הגה מדויק ומהיר יחסית, שמשאיר את הנהג בתמונה והעברות המשקל שלו בכבישים מפותלים רהוטות ונעימות. בקיצור הוא לא מרגיש כמו לוויתן בפניות הדוקות אלא יותר כמו דג טונה: שמן, אבל אתלטי. את החבילה משלימה יכולת ספיגת זעזועים טובה מאוד, שאמנם נוטה לצד הרך אבל עדיין מנטרלת טלטולים מיותרים.

סיאט אלהמברה עולה בישראל 200 אלף שקל כולל אבזור תקני עשיר שכולל ריפוד עור, מושבים חשמליים, חישוקים, גג שמש ועוד. ההיצע בפלח הזה דליל יחסית ורוב השוק מתרכז כיום במיניוואנים קומפקטיים יותר בתצורת "5 2", שזוכים לביקוש ער בציי הרכב. אבל מי שזקוק לכלי שימושי למשפחה מורחבת באמת, עם אופציה לשימוש גם כמוביל נוסעים עסקי מהודר, יגלה שהאלהמברה נותנת תמורה טובה למחירה היחסי - עם או בלי הסמל החדש.

סיאט אלהמברה
 סיאט אלהמברה

חלק מהמתחרות

פורד גלאקסי

ב-196 אלף שקל מציעה פורד את המיניוואן גלאקסי. הממדים דומים לאלהמברה ורמת הפאר גבוהה מאוד. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם הספק של 203 כ"ס ומומנט של 31 קג"מ. "מוביל המשפחות" הזה מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות

דודג' ג'ורני

הג'ורני של דודג' ארוך יותר ממתחריו האירופאים, מעט צר יותר וניצב על בסיס גלגלים דומה. יש לו שבעה מקומות ישיבה בגודל סביר. יש לו מערך פיקוד מודרני ועתיר צעצועים ומנוע 2.4 ליטר בהספק 170 כ"ס, אם כי ביצועיו אינם נמרצים כמו אלה של האירופאים

סנגיונג רודיוס 2013

לדור החדש של המיניוואן סנגיונג רודיוס יש עיצוב הרבה יותר מתון ונעים לעין מהרכב הנוכחי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו-דיזל עם 155 כ"ס ו-35 קג"מ שמשודך לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות. המחיר הוא כ-209 אלף שקל