לפיד: מיצוי כושר השתכרות - תנאי לקבלת זכאות לדיור מוזל

האוצר: "ועדת השרים לענייני דיור, תאשר מחר, לראשונה, הכנסת קריטריון מיצוי כושר השתכרות כזכאות לדיור ציבורי" ■ הנוסח שיעלה מחר כולל יישום הדרגתי של הקריטריונים למיצוי כושר השתכרות וכן הפחתת הניקוד בגין ותק נישואין

האם מה שהתחיל כפרק משמעותי בהמלצות ועדת טרכטנברג לפני כשנתיים יהפוך מחר לקריטריון מחייב? על פי עמדת משרד האוצר מסתמן שכן.

"ועדת השרים לענייני דיור, בראשותו של שר האוצר, יאיר לפיד, תאשר מחר, לראשונה, הכנסת קריטריון מיצוי כושר השתכרות כזכאות לדיור ציבורי. בכך מאמצת הממשלה את המלצות ועדת טרכטנברג בנושא", כך נמסר הערב ממשרד האוצר.

כזכור, ועדת טרכטנברג, שהוקמה על רקע המחאה החברתית של קיץ 2011, אכן המליצה על הכללת קריטריון זה לזכאות אולם הממשלה לא אימצה החלטה זו והקריטריונים עודכנו ללא תוספת זו. בעקבות כך הוגש בג"צ בנושא שהמדינה טרם השיבה לו. חשוב לציין שגם לאחר כינון הממשלה הנוכחית עדיין הושמעה התנגדות להכללת מיצוי כושר ההשתכרות במסגרת הקריטריונים. מסיבה זו, למרות שהנושא עלה בישיבת הקבינט הקודמת שנערכה לפני כחודש, לא דנו בנושא זה חברי הקבינט והדיון נדחה לישיבה הבאה, שמתקיימת מחר (ב'). על פי הודעת משרד האוצר נראה שהושג סיכום בין התומכים למתנגדים מה שיקבל אישור רשמי רק מחר לאחר ההצבעה.

עוד עולה מהודעת האוצר כי בניגוד לנוסח המקורי של הקריטריונים, הנוסח שיעלה מחר להצבעה כולל יישום הדרגתי של הקריטריונים: "חרדים שיבקשו לקבל עדיפות לסיוע בדיור למשתכן", כך על פי הודעת משרד האוצר, "יאלצו להוכיח מיצוי כושר השתכרות לפי התנאים הבאים - 110% לשני בני הזוג בשנת 2013; 120% לשני בני הזוג בשנת 2014; 125% לשני בני הזוג בשנת 2015".

שינוי זה מהנוסח המקורי הוא פרי הסכמות שגובשו בין המתנגדים להכנסת סעיף כושר ההשתכרות לקריטריונים. יש לציין שעל פי הנוסח המלא, רוב המכרזים שיפורסמו (כ-70%) יכללו את מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי מחייב שיוכנס בהדרגה, אולם בשאר המכרזים, בעיקר כאלו שיפורסמו באזורים המיועדים לקהל ספציפי, סעיף מיצוי כושר ההשתכרות לא יהיה תנאי מחייב גם בהמשך.

במקביל, יופחת הניקוד בגין ותק בנישואין. עד היום ניתן היה לצבור עד 70 נקודות בגין "ותק בנישואין" (7 נקודות על כל שנה, עד 10 שנים). מעת אישור ההצעה, יופיע ותק בנישואין כקריטריון לציבור הכללי שבו ניתן לצבור עד 20 נקודות. באותו הזמן לציבור החרדי וותק הנישואים אינו קריטריון. כמו כן, יבוטל היתרון שהיה למשפחות מרובות ילדים (45% מהדירות למשפחות בעלות 3 ילדים ומעלה). למשפחה מרובת ילדים תהיה זכאות כמו למשפחה עם 3 ילדים. במקומות בהם יישמרו מכסות דירות לציבור הכללי ולציבור החילוני, מיצוי כושר השתכרות יהיה תנאי סף שבלעדיו לא תהיה זכאות כלל.

במשרד השיכון הדגישו הערב כי הקריטריונים המעודכנים שמחר יעלו להצבעה בקבינט הדיור מתייחסים גם למכרזי מחיר למשתכן וגם למכרזי דיור להשכרה. עוד נמסר ממשרד השיכון: "בציבור החרדי ומגזרי המיעוטים, בהתאם לעמדת שר הבינוי והשיכון אריאל, יהווה מיצוי כושר השתכרות מרכיב בניקוד לזכאות ולא תנאי סף. לאור זאת, ותק נישואין ימשיך להוות קריטריון רק במגזר הכללי, שם מיצוי כושר ההשתכרות מהווה תנאי סף ולא מרכיב בניקוד.

"בנוסף, האוצר נענה לבקשת משרד הבינוי והשיכון לפיה נכים רתוקים לכסאות גלגלים יקבלו עדיפות אוטומטית לדירות מוזלות. בעוד נכים שאינם רתוקים יקבלו עדיפות נוספות בהתאם לסיכום בין המשרדים".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר בהקשר זה כי "נמשיך לקדם פרויקטים לדיור מוזל ברחבי הארץ בהנחות משמעותיות על הקרקע במסגרת מכרזי מחיר למשתכן ופרויקטים של דיור להשכרה ארוכת טווח - בכדי להקל על מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים וחסרי הדירה".

עוד נושאים שיעלו להצבעה מחר בקבינט הדיור הם: כניסתו לתוקף של חוק הדיור הציבורי, תיקון חוק מקרקעי ציבור, קידום הבנייה למגורים, קידום פעילות הממשלה והמגזר הפרטי לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, סבסוד הוצאות פיתוח ביישובי המיעוטים, הפחתת עלויות הבנייה באמצעות רגולציה ותיקון חוק הליכי ובנייה והאצת הבנייה למגורים.