בקרוב: פחות חומרי הדברה מזיקים בירקות ובפירות

משרד החקלאות: עד מארס 2014 ייאסר שימוש בחומרי הדברה שהוגדרו מזיקים

היום (ד') הודיע משרד החקלאות על איסור השימוש בשורה ארוכה של חומרי הדברה "מהדור הישן" בפירות וירקות. המשמעות היא שייעשה יותר שימוש בחומרים "רכים", ידידותיים לאדם ולסביבה, עם טכניקות הדברה ביולוגיות (דוגמת שימוש בחרקים מועילים האוכלים את החרקים המזיקים, פיזור מלכודות ללכידה המונית של מזיקים, ופיזור זבובים עקרים להדברת זבוב הפירות וזבוב הזית). חקלאים שיעברו להדברה ביולוגית יתוגמלו על-ידי המשרד.

האיסור ייושם בשתי פעימות. בשלב הראשון, המסתיים בימים אלה, צומצם השימוש בתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים, טריאזינים ופחפמנים כלוריים; ובשלב השני, שיסתיים במארס 2014, ייאסר כליל השימוש בחומרי ההדברה שהוגדרו כמזיקים.

לדברי המשרד, גם היום עומד הרוב המכריע של הפירות והירקות בתקנים מחמירים ביותר, מקבילים למדינות מערביות אחרות.

המחירים לא יתייקרו

כעת נשאר לראות האם צמצום הפערים בין התוצרת האורגנית הרגילה בהיבט הבריאותי תוביל לצמצום הפער במחיר, ובמילים אחרות האם המהלך ישפיע על מחיר התוצרת?

במשרד החקלאות סבורים שלא: ההסבר הוא שהשימוש בחומרי הדברה ביולוגיים לא כרוך בעלויות נוספות, ולמעשה עשוי לצמצם את עלויות ההדברה הנהוגות כיום. במשרד מדגישים כי מצד החקלאים עלו היענות גדולה ושיתוף-פעולה מלא להחלפת חומרי ההדברה.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, אומר דברים דומים: "אין כל סיבה שהמהלך הזה ישפיע על מחיר הירקות והפירות לצרכן, שגם ככה משלם מחיר גבוה מדי בגלל שגורמים בשרשרת גוזרים קופון על חשבון הצרכן. לא ניתן לעליית מחירים מכל סיבה להתרחש".

לדבריו, "הבשורה לצרכנים היא אג'נדה שאנחנו מקדמים למעלה מ-5 שנים, בהתאם לתקני ה-OECD. כל הצדדים ירוויחו מהמהלך הזה".

מה עם ירקות אורגניים?

האם הנחיית משרד החקלאות תייתר את הירקות והפירות האורגניים? נראה שלא, משום שכדי לעמוד בתקן של ירקות אורגניים, תנאי ההדברה שצריכים לעמוד בהם המגדלים האורגניים מחמירים יותר מאלה שבהם חייבים המגדלים הרגילים.

לאחרונה פרסם משרד החקלאות את תוצאות מבחן ה"כשרות" האורגנית לשנת 2012, המצביעות על המשך מגמת הירידה בשאריות חומרי הדברה אסורים במוצרים אורגניים.