עובדי "מעריב" בעד הקיצוצים; בן-צבי ימשיך להשקיע בעיתון

(עדכון) - בהצבעה שנערכה בין עובדי העיתון על תוכנית הקיצוצים היה פער צמוד ביותר, ולא נראה שיש הכרעה חד-משמעית ■ עפ"י התוכנית יפרשו מהעיתון עוד 25 עיתונאים, שכרם של העובדים הנותרים יקוצץ, והמערכת תעבור לירושלים

עובדי "מעריב" בעד מתווה הקיצוצים של שלמה בן-צבי: באסיפת עיתונאי "מעריב" היום (ד') הצביעו 99 עיתונאים על מתווה משופר לתוכנית ההתייעלות. מתוכם 56 הצביעו בעד, ו-43 נגד. משמעות הדבר, על-פי התחייבות בן-צבי, היא שהוא ימשיך להשקיע בעיתון אחרי תוכנית הקיצוצים.

בתוך כך יפרשו מהעיתון עוד 25 עיתונאים, שכרם של העובדים הנותרים יקוצץ, ומערכת העיתון תעבור לירושלים.

הנהלת "מעריב" הודיעה מוקדם יותר כי רק אם יתקבל המתווה על-ידי העובדים העיתון ימשיך להתקיים; ואם לא בן-צבי יוותר על "מעריב", והוא יחזור לידיו של הנאמן.

עיני ובן-צבי נפגשו

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, נפגש היום בצהריים עם מול "מעריב", שלמה בן-צבי. בתום הפגישה אמר עיני: "המטרה שלנו היא להציל את העיתון ולשמור על הפרנסה של העובדים. הישיבה הייתה באווירה טובה. יש כאן מצב שהבעלים הציע תוכנית הבראה להתייעלות. אם העובדים יאשרו את ההצעה, אנו ניכנס למשא-ומתן אינטנסיבי מחר ב-11:00 בבוקר, יחד עם הבעלים וועד העובדים, על מנת להגיע להסכם".

עוד הוסיף עיני: "אם העובדים יבחרו לקבל החלטה אחרת, אני אכבד כל החלטה. אני משרתם של העובדים".

בתוך כך, הנהלת "מעריב" שלחה אחר-הצהריים מכתב עדכון לעובדי העיתון באשר לפגישתם של המו"ל שלמה בן-צבי ויו"ר ההסתדרות עופר עיני. במכתב דווח כי "השניים סיכמו על סיום המשא-ומתן מחר בבוקר, מתוך הבנה הדדית כי ניתן לגשר על הפערים עוד באותו היום".

עוד נכתב כי "כפי שהודענו לכם בימים האחרונים, אישור הסכם זה הוא תנאי מרכזי לאישור בעלי המניות להמשך מיידי של הזרמת הכספים הנדרשים לחברה. כמובן שהסכום הראשוני שייכנס יופנה לתשלום המשכורות. אנו מודים לכולם על המאמץ ומקווים שנוכל לצאת לדרך חדשה".

הבוקר: התפוצץ המו"מ עם עובדי הדפוס

מוקדם יותר היום פורסם כי התפוצצו הדיונים בין עובדי הדפוס ובין ההנהלה ב"מעריב", לאחר שבעיתון לא שילמו את משכורות יוני. הדיונים עם העיתונאים נמשכים לפי שעה, למרות שגם עובדי מגזר זה לא קיבלו משכורת.

ועד עובדי הדפוס של "מעריב" הודיע להנהלת החברה כי עד שההנהלה לא תשלם את משכורות כלל העובדים באופן מיידי, הם לא ישובו לשולחן המשא-ומתן.

הדיונים בין ההנהלה לעובדי העיתון נמשכים זה 3 ימים, לאחר שהמו"ל שלמה בן-צבי דרש מהעובדים לקבל מתווה קיצוצים שיכלול את כל עובדי העיתון ובכללם עובדי הדפוס.

סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אמיר ירון, מסר בתגובה: "אני רואה בחומרה רבה שהנהלת 'מעריב' בראשותו של שלמה בן-צבי הופכת את משכורות העובדים לבני-ערובה בשביל תוכנית הבראה ב'מעריב'. לא ניתן לכך יד".

קשיים במשא-ומתן עם העיתונאים

בתוך כך עולים קשיים גם במשא-ומתן עם העיתונאים. "אנחנו כבר שעה יושבים ומחכים להנהלה לפגישת משא-ומתן על ההסכם ותוכנית ההתייעלות - פגישה שנקבעה לשעה 10:00", נכתב בעמוד של ועד הפעולה של "מעריב". "המשכורות עדיין לא שולמו, ובהנהלה אומרים שהן ישולמו רק אם ייחתם הסכם. זהו תנאי שערורייתי, בלתי חוקי, שוב אקדח לרקה. ועד הדפוס הודיע כי יפסיק את המשא-ומתן כל עוד אין משכורות. דסק החדשות כרגע לא עובד, וגם במינהלה הופסקה חלקית העבודה עד שלא ישולמו משכורות".

מהנהלת "מעריב" לא נמסרה תגובה לפי שעה.

הנהלת "מעריב": ההסתדרות נוקטת בסחבת מכוונת ביודעין

בתוך כך, הנהלת "מעריב" שלחה הבוקר מכתב לעובדי העיתון, בו הציגה את עמדתה מול ועד העובדים וההסתדרות.

במכתב נכתב כי "ביום ראשון בבוקר הודענו לוועדים ולהסתדרות כי עד השעה 15:00 נדרש אישורם העקרוני לתוכנית התייעלות שהצגנו בפניהם, על מנת שנוכל להתקדם באישור להזרמת כספים מהבעלים לתשלום משכורות והמשך פעילותה של החברה.

"השתלשלות הדברים מאותה פגישה הייתה כזו בה ההסתדרות והוועדים פעלו כל העת לטרפוד, עיכוב וסיכול בחירתכם, העובדים, החד-משמעית, ברוב מוחלט לאישור התוכנית. במקום לקיים משא-ומתן מזורז, ההסתדרות גררה אתמול בבוקר את ההנהלה לבתי המשפט, ועדות בכנסת ודיונים עקרים מתוכן, תוך התחמקות ברורה ורשמית מקידום אישור התוכנית. מבחינת ההנהלה ניתן היה לחתום על ההסכם כבר ביום שני ולהתקדם בתוכנית.

"עשינו כל שביכולתנו לקדם חתימה על ההסכם עוד בטרם יום שלישי, מועד תשלום השכר. לצערנו, ההסתדרות הוציאה הבוקר הודעה כי המשא-ומתן מוקפא, וכי העובדים לא ימשיכו לשבת עם ההנהלה.

"התרשמותנו היא כי ההסתדרות נוקטת בסחבת מכוונת ביודעין, במטרה להביא לחוסר יכולת לאישור ההסכם, כאשר המשמעויות הישירות לכך הינן חוסר יכולת לקבל הזרמת כספים להמשך קיום החברה, סגירת שני עיתונים ופגיעה בפרנסתם של מעל 400 משפחות. אנו עדיין מקווים שהוועד וההסתדרות יתעשתו ויאשר עימנו את ההסכם במיידית".