תחזית אימים: התרחיש ה"סופר-דובי" בסין יזעזע את השווקים

במורגן סטנלי טוענים כי בועת האשראי בסין שהתנפחה למימדי ענק מגבירה את הסיכון ל"נחיתה קשה" שתשפיע כל הכלכלה הגלבולית ■ שר האוצר הסיני הצהיר אמש כי גם קצב צמיחה של 6.5% הוא טוב (מתחת ליעד הממשלה - 7.5%)

האם הרעה תגיע מהמזרח? כלכלנים רבים סבורים כי האטה משמעותית בסין עלולה לדרדר את הכלכלה הגלובלית למיתון. לפי הערכות בשוק, כלכלת סין אינה חייבת להיות במיתון כדי להיכנס למצב של "נחיתה קשה" (מעבר חד מצמיחה גבוהה להאטה משמעותית) שתרעיד את השווקים.

סימנים להאטה בפעילות הכלכלית של סין ניתן היה לקבל בנתוני המאקרו שפורסמו בשבועות האחרונים. ביום שלישי פורסם כי הייצוא הסיני נפל ב-3.1% (שנתי) בחודש יוני, הרבה מתחת לצפי בשוק שעמד על עלייה של 3.7%. גם היבוא ירד ב-0.7% באותו החדש והעודף המסחרי עלה פחות מהצפי ל-27.1 מיליארד דולר.

יעד הצמיחה שהציבה ממשלת סין עומד על 7.5% אך קרן המטבע הבינלאומית הורידה לאחרונה את תחזיות הצמיחה של המדינה והביעה חשש מפני בועת האשראי והנדל"ן. בנוסף, כלכלני בנק ההשקעות מורגן סטנלי שירטטו במסמך מיוחד תרחיש "סופר דובי" שבו התמ"ג הסיני יאט לקצב צמיחה של 5.5% עוד השנה ו-4.5% בשנה הבאה.

עדות נוספת לכך שסין עלולה לפספס את יעד הצמיחה ניתן היה לקבל מדבריו של שר האוצר הסיני לו ג'יוויי, שטען אמש כי גם קצב צמיחה של 6.5% הוא אינו גרוע. עם זאת הוא הביע ביטחון מלא בכך שכלכלת המדינה תצמח ב-7% - עדיין פחות מהיעד שהציבה הממשלה.

במורגן סטנלי טוענים כי בועת האשראי שהתנפחה למימדי ענק מגבירה את הסיכון ל"נחיתה קשה". הרגולטורים בסין אומנם נקטו צעדים במטרה לצנן את שוק האשראי אך אחת החששות היא שיווצר מחנק אשראי.

"בתרחיש ה'סופר-דובי' אנו מצפים למדיניות מרסנת אגריסיבית בשוק האשראי", כתבו כלכלני הבנק בסקירה. "אנו מצפים כי הממשלה הסינית תעצור את ההתרחבות הפיסקלית ותאמץ צעדים אדמינסטרטיבים במטרה לטפל בביקושים לנדל"ן ולהאט את הצמיחה במתן הלוואות חדשות".

ראשונות להיפגע מהנחיתה הקשה בסין יהיו כמובן שכנותיה במזרח - יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה, תאילנד ומדינות נוספות. הירידה ביצוא ובפעילות הכלכלית תפגע כמובן גם במדינות גוש האירו, עניין שיילבה מחדש את מדורת משבר החוב.