"השקל הופך להיות אחד המטבעות החזקים בעולם"

רואי קוזין, האנליסט הראשי של בית ההשקעות Utrade: "להערכתנו, בנק ישראל רואה את הרמה של 3.5 שקלים לדולר כרמת תמיכה אחרונה וטריגר לתחילת התערבות מאסיבית"

"השקל הוא תופעה חריגה בזירת המט"ח הבינלאומית, בגלל ההנשמה המלאכותית של בנק ישראל, המטבע המקומי מתחזק אל מול הדולר בעוד כל המטבעות המובילים בעולם רשמו היחלשות מול השטר הירוק בשל הצעדים הצפויים של ה'פד' להידוק המדיניות המוניטרית של ארה"ב", כך מציין הבוקר רואי קוזין, האנליסט הראשי של בית ההשקעות Utrade.

עקרונית, אומר קוזין, אם הדולר יהיה אחד מהמטבעות החזקים בעולם הרי שהשקל הישראלי יהיה חזק אף יותר וניצב בגאון בראש רשימת המטבעות החזקים בעולם - חדשות טובות למשקיעים בשקל אך חדשות לא כל כך טובות ליצואנים הישראלים.

יחד עם זאת, "חשוב לזכור כי השקל הישראלי אינו נחשב לנכס משוכלל מעצם היותו מטבע בעל נזילות נמוכה באופן יחסי ועל כן הוא יקר יותר מבחינת עמלות ביצוע ורגיש יותר למניפולציות של בנק ישראל והשחקנים הגדולים. מכיוון שכך, משקיעים רבים מעדיפים להתמקד במטבעות המובילים ולהתעלם מהמטבעות הזוטרים כדוגמת השקל המקומי".

בעבר נהג בנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, להתערב בשוק המט"ח המקומי ולקנות דולר כנגד שקל בכל עת שחש צורך לבלום את התדרדרות הדולר - שקל, בעיקר כדי למנוע פגיעה ביצואנים המקומיים. ההתחזקות של השקל בעולם בכלל ומול הדולר האמריקאי בפרט מעלים שוב ההערכות לגבי התערבויות נוספות של בנק ישראל אשר הקפיד לשמור על שקט יחסי עד כה.

"מההתנהגות ההיסטורית של בנק ישראל בשנים האחרונות ניתן להניח כי הוא יחזור להתערב בשוק המטבעות המקומי במידה והשקל יוסיף להתחזק אל מול הדולר. להערכתנו, בנק ישראל רואה את הרמה של 3.5 שקלים לדולר כרמת תמיכה אחרונה וטריגר לתחילת התערבות מאסיבית במטרה להניע את הצמד בחזרה לכיוון רמות שיהיו סביב 4 שקלים לדולר, משימה לא פשוטה בימים אלה" אומר קוזין.