פסק דין בג"ץ בעניין צבי בר אינו משליך על ראשי עיר אחרים

לפסק הדין בעניין ראש עיריית ר"ג אין השלכות רוחב מחייבות לראשי עיר אחרים - כך עולה ממכתבו של היועמ"ש וינשטיין במענה לפניית התנועה לאיכות השלטון

ימים אחדים חלפו מאז הסתיים הדיון בבג"ץ בעתירה להעברתו מכהונה של ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו בעבירות שחיתות, וכבר מתגלות המגבלות כתוצאה מפסק דינו של בג"ץ.

הרכב מורחב של 7 שופטים, בראשות נשיא העליון אשר גרוניס, החליט כידוע לסיים את הדיון בעתירה ללא פסק דין מנחה, נוכח התחייבותו של בר שלא להתמודד לראשות העיר בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בעוד 3 חודשים.

כעת מתברר כי לפסק הדין הזה אין כל השלכות רוחב מחייבות באשר לראשי עיר אחרים, ובנוסף כי לא ניתן להדיח ראשי רשויות מקומיות החשודים או מואשמים בפלילים, מתפקידיהם כראשי עיר או מתפקידים נוספים המוטלים עליהם מכוח החוק.

כך עולה ממכתב ששיגרה לשכת היועץ המשפטי, יהודה וינשטיין, לממשלה ביום חמישי האחרון, במענה לפנייתה של התנועה לאיכות השלטון, בנוגע לחברותם של ראשי עיר החשודים בפלילים, באסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים לישראל.

התנועה ביקשה מהיועמ"ש להורות על הפסקת כהונתם בגוף זה של ראשי ערים שהוגש נגדם כתב אישום פלילי. ואולם לדברי היועץ, החוק איננו מאפשר לעשות זאת.

"עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי חברותו של ראש רשות באסיפה הבוחרת תישלל, ככלל, רק עם סיום כהונתו כראש רשות", כתב עוזרו של וינשטיין, עו"ד אורן פונו, לאנשי התנועה. "הגשת כתב אישום כשלעצמה אינה מובילה באופן ישיר לסיום כהונה, אלא אם ראש העיר מודיע על התפטרותו, או שמועצת הרשות המקומית או שר הפנים קיבלו החלטה בדבר הפסקת הכהונה במסגרת הפעלת שיקול הדעת המסור להם על-פי חוק, או שניתנה החלטה שיפוטית בנוגע להחלטת ראש הרשות שלא להתפטר או להחלטת מועצת הרשות שלא להעבירו מכהונה.

"לא ניתן לשלול חברותו של ראש רשות באסיפה הבוחרת בנסיבות של הגשת כתב אישום נגדו, באותה מידה שכהונתו של ראש הרשות אינה פוקעת בנסיבות אלו, חרף כל הקושי הטמון בדבר".

איכות השלטון נגד גפסו

בד-בבד, עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ ביום חמישי האחרון, בדרישה שמועצת עיריית נצרת עילית תתכנס ותחליט על העברתו מכהונה או השעייתו של ראש העיר, שמעון גפסו, וכן בדרישה למנוע ממנו להתמודד בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות, וזאת נוכח כתב האישום שהוגש נגדו, בין היתר באשמת לקיחת שוחד, ונוכח "הזיקה ההדוקה בין תפקידו הציבורי לבין מהות העבירות המיוחסות לו".

עמדת התנועה בעתירתה מתבססת על העמדה שהציגה המדינה במסגרת הליכי הבג"ץ בעניינו של צבי בר, ואולם מאחר שבית המשפט לא אימץ את עמדת המדינה בפסק דין מחייב - לא ברור מה מעמדה המשפטי של עמדת היועמ"ש בנושא זה.

אפשר שהנושא ייבחן בבג"ץ בזמן הקרוב: השופטת אסתר חיות הורתה למועצת העיר ולשר הפנים להשיב לעתירה בפרק זמן של 10 ימים. (בג"ץ 5126/13).