TGI: זינוק בחשיפת "גלובס" במחצית הראשונה של 2013

המחצית הראשונה של 2013 מתאפיינת בירידה בחשיפה הכללית לעיתונות המודפסת ■ "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות" רשמו חשיפה זהה של 36.9% ■ "הארץ" הידרדר ל-5.4% ■ "סופהשבוע" רשם חשיפה גבוהה יחסית של 7.4%

החציון הראשון של 2013 מתאפיין בירידה בחשיפה הכללית של הציבור לעיתונות המודפסת, זאת בניגוד ליציבות שאפיינה עד כה את דפוסי הקריאה הישראליים.

חצי השנה האחרונה, שהיום (א') מתפרסמים נתוני סקר TGI אודותיה, מסמנת כמה מגמות חדשות ואף דרמטיות במפת העיתונות העברית. בהן, היפוך המגמה ב"ישראל היום", שרושם נסיגה ראשונה מאז יצא לאור לראשונה; ירידה תלולה ל"מעריב", שאיבד כמחצית מחשיפתו בטווח של שנה; העובדה ש"סופהשבוע" עובר כבר בפעם הראשונה שהוא נמדד את עיתון "הארץ" בחשיפתו; והעובדה ש"גלובס" הוא העיתון היחיד שנמצא במגמת עלייה מובהקת בחציון זה.

על-פי חברת המחקר קנטאר, שיעור החשיפה הכללי של העיתונות המודפסת בימי חול ירד ל-62.1% בין יולי 2012-יולי 2013 מ-64.7% בתקופה המקבילה אשתקד. בכך למעשה נבלמת מגמת העלייה שנמשכה מאז 2010, וישראל מיישרת קו עם המגמות העולמיות בתחום הפרינט.

סקר ה-TGI, אשר מודד חשיפה למותג - ולא מדדים כמו תפוצה, קריאה בפועל או השפעה - הוא סקר שנתון להשפעה מצד הנבדקים. זאת באמצעות שיווק אינטנסיבי כדוגמת העלאה מלאכותית בהדפסה, חלוקה חינמית וקמפיין פרסומי. נדמה כי בחציון זה גברה המציאות העולמית על כל מניפולציה.

בתום החציון הראשון של השנה שני העיתונים המובילים - "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות" - רושמים חשיפה זהה של 36.9%.

"ישראל היום" מגיע לנתון לאחר שכבר נשק ל-40% במחצית האחרונה של 2012, וזו עבורו ירידה די משמעותית. "ידיעות אחרונות" שמר על יציבות יחסית, למרות ירידה קלה (37.3%).

במבט שנתי לאחור, "ישראל היום", העיתון החינמי של שלדון אדלסון, מוביל בחשיפה - 38.4% לעומת 37.1% ל"ידיעות אחרונות".

שיווי-משקל זה בין שני העיתונים היומיים המובילים נובע מכך ש"ישראל היום" התייצב על כמויות הדפסה לאורך החציון, ומיעט במגמת ההדפסה המוגברת, אם כי לא חדל מהן. "ידיעות אחרונות", לעומתו, הצליח למצוא את הנוסחה שמדביקה את הפער בין ההדפסה לדרך ההפצה, אותה פתח בעבר "ישראל היום".

בסופי השבוע, "ידיעות אחרונות" של נוני מוזס עדיין מוביל באופן מובהק יותר. שני העיתונים שמרו על יציבות בחציון זה - 41.5% ל"ידיעות" ו-33% ל"ישראל היום".

סקר GTI - חשיפה יומית לעיתונים
 סקר GTI - חשיפה יומית לעיתונים

שחקן חדש ומפתיע בעיתונות סופי השבוע היא "סופהשבוע" של אלי עזור. העיתון נמדד בפעם הראשונה ומגיע ל-7.4% חשיפה - יותר מעיתון "הארץ" שעומד במהדורת שישי שלו על 6.3% וכמעט כמו "מעריב" שיורד בחצי שנה זו מ-11.6% בסופי השבוע ל-8.1%.

על-פי ההערכה, כמות התפוצה של "סופהשבוע" נעה סביב 100 אלף עותקים על-פי ההערכה, ונעזרה בקמפיין השקה אינטנסיבי שנוהל בחצי השנה האחרונה. לא מן הנמנע גם כי הדמיון בשם ל"סופשבוע" של "מעריב" סייע לעיתון בשאלון.

כך או אחרת, ככל ש"מעריב" מאבד מכוחו, קבוצת המדיה של אלי עזור הולכת ומתבססת כגורם מוביל בשוק התקשורת המקומי. "ישראל פוסט", החינמון מאותה קבוצה, הופך להיות העיתון השלישי בישראל, בחשיפתו, כששיעור החשיפה (השנתי) שלו עומד על 8.7%, וגם תחנת רדיו ללא הפסקה רושמת עלייה.

הירידה של "מעריב" בימי חול מתיישבת כהלכה עם המציאות הכלכלית הקשה של העיתון. לאחר ש"מעריב" עמד ביוני 2012 על נתון 11.9%, הוא מגיע בחשיפתו בין ינואר ליוני 2013 לפחות ממחצית - 5.8%. על פני השנה החולפת שיעור החשיפה שלו עומד על 7.7% (לעומת 11.1% בתקופה המקבילה אשתקד).

בחצי השנה האחרונה ירדה משמעותית התפוצה של "מעריב", בין אם בשל הקשיים הכלכליים ובין אם בגלל ההחלטה של שלמה בן-צבי למתג את העיתון כעיתון איכות ולהעלות את דמי המנוי - מה שפגע בתפוצה. המגמות הללו נותנות אותותיהן.

גם "הארץ" ממשיך במגמת הירידה ההדרגתית, אם כי באופן מתון יותר ועומד על חשיפה של 5.4% על פני החציון ו-5.7% לאורך השנה החולפת (יוני 2012- יולי 2013). זאת לעומת 7.2% בתקופה המקבילה בין 2011-2012. ירידה זו הינה משמעותית ביותר עבור מותג "הארץ", ומחזירה אותו לימים טרום הופעתו של "דה מרקר". בחצי שנה זו, גם "הארץ" ידע טלטלות ובין היתר העביר את יהבו אל חומת התשלום באתר.

בחברת קאנטר רואים קשר ישיר בין הירידה בפרינט ובין המעבר לדיגיטל. על-פי הסקר, בחציון זו חלה עלייה דרמטית בבעלות על טאבלטים - 15.3% מכלל האוכלוסייה, ועל סמאטרפונים - 64.6% מכלל האוכלוסייה.
-
"גלובס", ששמר על יציבות של כ-4.5% בשנתיים האחרונות, רשם זינוק - יחיד מסוגו בסקר זה - ל-5.5% חשיפה בחציון הראשון של 2013. בכך, לראשונה, משתווה "גלובס" לעיתון "הארץ" בשיעור החשיפה שלו בימי חול. את העלייה המשמעותית אפשר לתלות גם במהדורת "גלובס על הבוקר" המחולקת עם "מעריב", שהגדילה את חשיפתו.

לאחר ירידה דרמטית לפני כשנה, "דה מרקר" מקבוצת "הארץ" נותר עם נתונים דומים לחציון הקודם - 6.3% לעומת 6.1%. לאורך השנה החולפת, אם כן, הגיע "דה מרקר" ל-6.2% חשיפה, לעומת 7.6% באותה התקופה אשתקד.

גם "כלכליסט", העיתון הכלכלי מבית "ידיעות אחרונות", רושם ירידה ראשונה בחשיפה מאז החל להימדד בסקר זה. בחצי השנה האחרונה ירד העיתון מ-12.4% ל-11.8%. לאורך השנה האחרונה החשיפה של העיתון עמדה על 12.1%.

בעיתונות הדתית לאומית, "מקור ראשון", גם הוא של שלמה בן-צבי, רושם ירידה בחשיפה זה הסקר השלישי. העיתון יורד ל-2.5% לעומת 3.3% בחציון לפני. "בשבע" מוביל עליו, אך גם הוא בירידה לכדי נתון של 4.5%, לעומת 5.3%.

"לאשה" הוא המגזין המוביל בישראל, עדיין, עם 8.7% לאורך השנה האחרונה. "פנאי פלוס", גם הוא מבית "ידיעות אחרונות", ממשיך בנפילה ל-4.2% בחציון זה, לעומת 5.5%.

מ"ישראל היום" נמסר בתגובה: "'ישראל היום' ממשיך להוביל ברמה שנתית, כפי שנאמר בהודעה על תוצאות סקר ה-TGI, ולהיות העיתון מספר אחת בשיעור החשיפה לעיתונות הכתובה בישראל. נמשיך להוביל גם בכל שנת 2013".

מ"מעריב" נמסר בתגובה: "כל מי שעקב בתקשורת מודע למאבקו של 'מעריב' להשתחרר ממשקולות העבר בעיקר בתחום ההפצה. רק באמצע מאי קיבלנו אישור להפיץ את 'מעריב' דרך חברת בר הפצה, ובסוף יוני 'מעריב' חזר למספר נקודות החלוקה והמכירה שהיינו בהם בעבר. אנו פועלים להגדיל משמעותית את נקודות המכירה ברבעון הקרוב - דבר שיבוא לידי ביטוי בסקר TGI בשנה הקרובה".

שיעור החשיפה לעיתונים יומיים לפי חציונים
 שיעור החשיפה לעיתונים יומיים לפי חציונים

ירידה גם ברדיו

לא רק העיתונים סופגים ירידה כללית, אלא גם תחנות הרדיו - האזוריות והארציות כאחד. 3 תחנות בלבד רשמו עלייה גורפת בהאזנה על-פי הסקר הזה: רדיו דרום, רדיו ללא הפסקה 103FM ורשת ג'. כל היתר מאבדות חשיפה.

רשת ב' יורדת דרמטית לחשיפה של 21.8% מ-25.6%, גלי צה"ל יורדת ל-20% מ-21.9% בחציון לפני, ואילו גלגלצ יורדת במתינות מ-27% ל-25.8%.

רדיו ללא הפסקה היא התחנה האזורית המואזנת בישראל עם 9.5% חשיפה בגילאי 18 ומעלה. התחנה רשמה עלייה של 5% בחשיפה. שנייה לה היא תחנת רדיו קול ברמה, שממשיכה בעלייה ההדרגתית ל-5.6%, ומיד אחריה רדיו 99FM, גם היא בת לקבוצת רדיו ללא הפסקה, שאמנם חוותה ירידה, אך עברה בנתוני ההאזנה שלה את רדיו קול חי ואת רדיוס.

רדיו דרום רשמה עלייה של 32% בהאזנה למבוגרים (בכלל הארץ ולא רק באזורה) ועליות מרשימות דומות בכל יתר המגזרים. רדיו קול הים האדום רושם עלייה של 50% בהאזנה הכלל-ארצית, אולם במונחי האוכלוסייה המאזינה לתחנה האילתית, מדובר באחוזים זניחים.