שינוי בתפיסה

למשקיעים לא שווה לקנות דירה. עכשיו יחשבו על האזרח הקטן?

מס הרכישה למשפרי הדיור אמנם בא והלך בלי להשאיר חותם (וטוב שכך), אבל ענף הנדל"ן למגורים נשאר עם רפורמת מיסוי לא קטנה בכלל. אז נכון שהרבה כסף לא ייצא מזה לקופת המדינה בטווח הקרוב, אבל מדובר בשינוי סדרי עולם ביחס לאפיק השקעה כל כך פופולרי בישראל (ההשקעה בדירות מגלגלת מחזור של כ-30 מיליארד שקל מדי שנה).

מעתה והלאה, יהיה הרבה פחות שווה למשקיעים ולתושבי חוץ לקנות בישראל דירה - מה שאולי גם ירגיע טיפה את שוק המגורים וישאיר יותר מקום למי שבאמת זקוק לקורת גג.

לא מדובר בצעדים קטנים. כבר בשנת 2011, במסגרת ה"פטיש" המפורסם לצינון השוק שבו נופף שר האוצר דאז יובל שטייניץ, הוא הכריז על ביטול הפטור ממס שבח למשקיעי נדל"ן. מדובר בפטור שאיפשר למכור דירה אחת ל-4 שנים ללא חבות מס בשיעור 25% מהשבח שנוצר בין קנייה למכירה. שטייניץ דיבר, אבל בוועדת הכספים אחד אחד מרטו לו את הנוצות. בשלב ראשון, הח"כים המירו את הביטול לפטור שיינתן כל 8 שנים (במקום 4). בשלב שני, גם הארכת התקופה נעלמה והפטור נשאר בדיוק כשהיה.

רק כעת, לאחר שכולם עסקו במס על משפרי הדיור, נוצרה הזדמנות להעביר אותו "מהלך היסטורי" (כפי שכינה זאת בכיר ברשות המסים), שמשווה לראשונה את המס על השקעה בדירת מגורים לאפיקי השקעה אחרים. החל בשנת 2014, מי שקונה דירה להשקעה בגלל רווח ההון שהוא חולם לגזור בעת המכירה (לבד מפירות ההשכרה השוטפים, שעדיין פטורים ממס עד לתקרה של 5,000 שקל לחודש), יצטרך להביא בחשבון כי אם אכן יעלו מחירי הדירות, הוא יתחלק ברווח עם המדינה.

בנוסף, מי שכבר מחזיק דירה להשקעה ישלם כשייפרד ממנה 25% על השבח שנצבר (בחישוב לינארי מסובך - מלוא השבח ממועד הקנייה, על פי החלק היחסי של האחזקה בדירה משנת 2014). ככל שיחלפו השנים ותקופת האחזקה הממוסה תהפוך למשמעותית יותר, גם הכסף שיגיע לקופת המדינה יהיה לא מבוטל.

מס גבוה על זרים

במקביל, גם תושבי חוץ שקונים דירה בישראל - כדי להרגיע את המצפון היהודי, כדי שיהיה להם איפה להניח את הראש בחגים ובקיץ ועוד - ייאלצו מעתה לשלם מס רכישה גבוה בהרבה (גם את הארנונה העירונית רוצים להכפיל להם), מה שאמור לצנן במשהו את התלהבותם של אמריקאים/צרפתים/רוסים לרכוש דירה בארץ הקודש.

משקלם הכולל של הזרים מגיע אמנם ל-4% בלבד בשוק המגורים, אולם בשכונות ואזורים מסוימים הם תופסים לעתים נתח של 30%-40% ומכתיבים כמעט לגמרי את מגמת המחירים. בשילוב המס החדש על דירות יוקרה - 8% מעל 4.5 מיליון שקל ו-10% מעל 15 מיליון שקל, שיכניס לקופת המדינה בקושי עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, מדובר פה לא בכסף גדול, אלא בעיקר בשינוי תפיסה.

אם למשקיעים, לאוליגרכים, או לסתם מיליונרים פחות שווה לקנות פה דירה, אולי סוף סוף העיריות, רשויות התכנון והקבלנים ישקיעו יותר מחשבה על הדרך להגיע ללבם, לטעמם ולתקציבם של האזרחים הקטנים.