לאומי מגדיל את החשיפה להיי-טק: ישקיע 50 מיליון דולר בקרן ויולה

הבנק רוצה להפוך למוביל בתחום ההיי-טק, ולכן בשלב ראשון נכנס כמשקיע בקרנות, ותוך כדי כך הוא מקווה לצבור ידע והתמחות

בנק לאומי מגדיל את חשיפתו לתחום ההיי-טק. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, נמצא במגעים מתקדמים להשקעה של 50 מיליון דולר בשלוש קרנות של קבוצת ויולה, שנוסדה בין היתר על ידי שלמה דברת.

קבוצת ויולה נמצאת בימים אלה בגיוס סכום המוערך ביותר מחצי מיליארד דולר לשלוש הקרנות שלה, המשקיעות בעיקר בתחום הטכנולוגיה. גיוס זה צפוי להסתיים במחצית הראשונה של השנה הבאה. לאומי צפוי להיות אחד המשקיעים המרכזיים בקרנות.

מבחינת הבנק, להשקעה בקרן יש ערך מוסף - דריסת רגל משמעותית בתחום ההיי-טק. תחום זה, שנחשב מרכזי במשק, אינו מפותח אצל הבנקים, וזאת בשל רמת הסיכון הגבוהה והידע המקצועי הרב הנדרש לצורך מימון.

לאומי רוצה להפוך לבנק מוביל בתחום ההיי-טק, ולכן בשלב ראשון נכנס כמשקיע בקרנות, ותוך כדי מקווה לצבור ידע והתמחות. את ההשקעה מובילים יו"ר לאומי פרטנרס פרופ' דני צידון, ומנכ"ל החברה ירון בלוך.

עוד נזכיר, כי הבנק גם מוביל את גיוס הקרן של מנכ"ל נייס לשעבר, חיים שני, ומשה ליכטמן, לשעבר נשיא המו"פ של מיקרוסופט בישראל. בשנה האחרונה השניים מנסים להקים קרן שתשקיע בעיקר בחברות סטארט-אפ במצב מתקדם, שכבר מגיעות למכירות של עשרות מיליוני דולרים בשנה. לפי הערכות, גיוס הקרן צפוי להסתיים בתוך חודשיים.

לקבוצת ויולה, שהוקמה לפני 14 שנה, יש 3 קרנות: ויולה קרדיט (לשעבר פלנוס), המנהלת נכסים ביותר מ-320 מיליון דולר ומעניקה אשראי לחברות מתחום הטכנולוגיה והתעשייה. לפי הערכות, עיקר ההשקעה של לאומי פרטנרס תהיה בקרן זו. קרן נוספת היא ויולה פרייבט אקוויטי, שהוקמה לפני 5 שנים, ומבצעת השקעות בחברות בעלות פעילות גלובלית, ובעיקר כאלו בתחום הטכנולוגיה. הקרן השלישית היא כרמל ונצ'רס, שהוקמה ב-2000. מדובר בקרן הון סיכון, המשקיעה בעיקר בחברות סטארט-אפ.

עוד נציין, כי תחום ההשקעות היווה בעבר מוקד פעילות מרכזי לבנק לאומי. הבנק ביצע במשך השנים השקעות משמעותיות בשורה של חברות, בהן החברה לישראל, מגדל, פז, אפריקה ישראל וסופר פארם.

עם זאת, בשנים האחרונות שינו בבנק את מדיניות ההשקעה, בין היתר בשל הוראות רגולציה המאלצות את הבנק לרתק הון גבוה יחסית אל מול ההשקעות ההלו. ללאומי יש עדיין השקעות בחברות ריאליות, ובראשן החזקה של 18% בחברה לישראל, ואולם הוא מקטין את החשיפה להשקעה ישירה בחברות, ומנגד מגדיל את ההשקעה בקרנות דוגמת קרן ויולה.