"חוק הסופרים" עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

החוק ייכנס לתוקף בתוך חצי שנה ■ לבנת: "קשה לתאר כמה דם רע ויצרים יש בשוק הספרים. אני פונה לכולם - תפעלו בהבנה כדי שלא נצטרך להתערב עוד"‏‏

כצפוי, "החוק להגנת הספרות והסופרים" עבר הבוקר (ד') בכנסת ברוב גדול בקריאה שנייה ושלישית, והפך לחוק. בהצעת החוק הייתה תמיכה מקיר לקיר בין סיעות הכנסת - 45 תמכו, רק 3 התנגדו, ולא היו נמנעים. החוק ייכנס לתוקף בתוך כחצי שנה.

‏כפי שפורסם אתמול (ג') ב"גלובס", מקדמי החוק בעת האחרונה - ובראשם שרת התרבות והספורט, לימור לבנת; יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל; ויו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע - עשו בשבועות האחרונים מאמצים כדי להעבירו בכנסת היום, במושב האחרון לפני היציאה לפגרת הקיץ.

‏החוק נועד להבטיח לסופרים שכר הולם על עבודתם ולשפר את מצבן של הוצאות הספרים, שנפגעו בשנים האחרונות מהורדות המחירים בתחרות שבין רשתות הספרים, צומת ספרים וסטימצקי, ובמשא-ומתן להנחות מול גורמים אלה.

‏בין הצעדים הבולטים בהצעת החוק ניתן למנות את האיסור על הנחות גבוהות בשנה וחצי הראשונות לאחר שיוצא ספר חדש; הגבלת הרשתות ממתן שטחי תצוגה בשיעור גבוה במיוחד למספר הוצאות מצומצם; וקביעת שיעור תמלוגים מינימלי לסופר ממחיר הספר שלו לצרכן, בניכוי מע"מ.

במסגרת החוק ניתנו גם סמכויות למשרד הכלכלה לקנוס גורמים שיפרו אותו, אך בדיוני הוועדה הוסרו סעיפים העוסקים בהטלת אחריות פלילית על מפר החוק. החוק הוא הוראת שעה ל-3 שנים.

‏ח"כ ניצן הורוביץ, שיזם את הצעת החוק לראשונה לפני 4 שנים, הכריז מעל בימת הכנסת כי "זה יום גדול לספרות הישראלית. אחרי שנים של מאבק, סוף-סוף עובר החוק. היה צריך הרבה עצבים לאורך השנים, אבל יגעת ומצאת - תאמין".

‏לבנת אמרה כי "זה יום מרגש מבחינתי. על אף שיש פה יוצרים נהדרים, הם לא יכולים ליצור בגלל כשל שוק שהתפתח. נוצר פה דואופול של שתי רשתות, ויש איום ממשי על המשך קיומה של התרבות הישראלית בתחום הספרות והשירה. רבים מחבריי לא אוהבים התערבות ממשלתית ומאמינים שהשוק מסדיר את עצמו, ושצריך לתת לו לעבוד. אני מאמינה שיש מקומות שבהם אין ברירה אלא להתערב, כדי לשמור על אוצרות התרבות שלנו.

‏"קשה לתאר כמה דם רע ויצרים לוהטים נמצאים בשוק הספרים. כמה רגשות שליליים יש שם. יד איש באחיו. ועכשיו צריך לראות איך שמים כל מה שהיה מאחור ומקדמים את יישום החוק, כדי שהסופרים יוכלו להשתכר מתוך מחיר סביר של ספר. אני פונה לכולם - תפעלו בהבנה לצורך כדי שלא נצטרך להתערב באופן עמוק יותר".