מכה לרשות השידור: שפ"מ מפסיקה לעבוד איתה

הסיבה: החלטת הרשות כי שפ"מ, שמוכרת פרסום לקול ישראל, תפסיק לשווק את רשת ד' דוברת הערבית ■ מדובר באובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה

מכה לרשות השידור: שפ"מ הודיעה לה כי היא מפסיקה לעבוד איתה - זאת על רקע החלטת הנהלת הרשות כי שפ"מ, החברה שמוכרת פרסום לקול ישראל, תפסיק לשווק את רשת ד' דוברת הערבית. על-פי ההערכות, מדובר באובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

בסוף השנה שעברה התקבלה החלטה אסטרטגית להשקיע במיתוג של רשת ד', שסבלה מהיעדר טיפול. בראשית 2013 החלה השקעה ספציפית ברשת ד', שכללה מיתוג קולי חדש וקמפיינים לעידוד הפרסום ברשת, בשיתוף עם שפ"מ.

על-פי אברהם פרחי, יו"ר דירקטוריון שפ"מ, ההאזנה ברשת ד' צמחה ב-30%, וההכנסות ברשת ד' עלו ב-150%. למרות זאת החליטו ברשות השידור להוציא מידי שפ"מ את שיווק הרשת, מה שעשוי להביא לנזק כלכלי לחברה. "מכה אנושה", מכנה זאת פרחי.

"אנו מצויים בעיצומו של משבר מתמשך בענף הפרסום", כתב פרחי לרשות השידור. "מראשית השנה ירדו היקפי הביקוש לפרסום בכלל המדיה בשיעור שבין 5%-10%. כניסת המשק למיתון והתחזיות הקיימות בעניין זה צפויות להביא לירידה נוספת בביקושים העתידיים. בכל הנוגע לפרסום ברשות השידור, הרי שהמצב אף חמור יותר. לצערי הרב, המתרחש ברשות והפרסומים השליליים בתקשורת מקשים מאוד על שיווק הפרסום. הדבר בא לידי ביטוי גם בסקר TGI האחרון, שמלמד על הירידה האמורה".

על-פי פרחי, "על אף המצב הקשה, שפ"מ עשתה ועושה מאמצים אדירים להגדיל את מכירות הפרסום, ובניגוד למגמת השוק, הצליחה שפ"מ להציג גידול - זעיר אמנם - ב-7 חודשי הפעילות הראשונים של שנת 2013.

"יחד עם זאת, בנסיבות הקיימות, התנאים הכלכליים הקבועים בהסכם בין שפ"מ לבין רשות השידור מעמידים את רווחיותיה העתידית של שפ"מ בסימן שאלה. בשפ"מ קיים חשש ממשי כי כל הידרדרות נוספת בשוק הפרסום תוליך אותה להפסדים משמעותיים".

"להלחיץ את הרשות"

בכיר ברשות השידור אמר ל"גלובס" כי "זה לא נתפס שהם רוצים להפיל את כל ההסכם, שהכנסותיו כ-100 מיליון שקל בשנה, בגלל הכנסות המהוות כ-2% מכך. ההתנהלות הזו של שפ"מ בסך-הכול משקפת חרדה קשה מאובדן כלל תשדירי הפרסום בכל תחנות קול ישראל בגלל הצלחת הרשות בפיילוט שעשתה באחרונה בנושא. הם פוחדים שגם רשת ד' תפיק פרסום באופן עצמאי באופן מוצלח לא פחות.

"מיליון שקל זה ללא ספק סכום מגוחך. שפ"מ רוצה להלחיץ את הרשות בגלל תקופת אי-הוודאות הממשלתית לגבי עתידה. כך לא מתנהג שותף שנהנה לאורך שנים כה רבות מרשות השידור".

אותו בכיר מתייחס לפיילוט שנעשה במהלך החצי שנה ברשת מורשת. באמצעים דלים של איש מכירות אחד בלבד גייסה הרשות, על-פי אותו בכיר, פרסומות של כ-600 אלף שקל.

בתוך כך נודע כי ועדת הפרסום המשותפת לוועד המנהל ולמליאת רשות השידור עמדה להחליט בתקופה הקרובה כי היא מממשת את האופציה להאריך את ההסכם הכולל עם שפ"מ בשנה נוספת, מתחילת 2014 ועד סוף השנה.

מרשות השידור טרם נמסרה תגובה.