מולדין: השוק עלול לחוות קריסה היסטורית; "הגיע הזמן למכור"

המשקיע והפרשן הכלכלי הבכיר מנסה לענות על שאלת מיליון הדולר - עד מתי יימשך הראלי העוצמתי? ■ מולדין: "מרבית העליות שנרשמו בשוק המניות האמריקאי לאחרונה נתמכו ע"י הזינוק במכפילים ולמרות המגמה השלילית בצמיחה רווחי החברות"

ג'ון מולדין, משקיע ופרשן כלכלי בכיר, מזהיר את המשקיעים בפוסט האחרון שפרסם בבלוג שלו, כי השווקים מתומחרים גבוה מדי ועלולים לקרוס בקרוב. הטענה המרכזית שלו היא שהשווקים נתמכים ע"י הסנטימנט ולא ע"י הנתונים הפונדמנטלים כגון תוצאות החברות והתחזיות המאכזבות שהן סיפקו.

מולדין מציין בתחילת הפוסט כי מדד ה-S&P 500 נגע ברמת שיא של 1,700 נקודות בפעם הראשונה, כאשר במקביל מדד הדאקס הגרמני זינק לשיא חדש - מעל 8,400 נקודות. כמו כן מדד ה- FTSE 100 הבריטי מתקרב לשיא שנרשם ב-1999, 6,930 נקודות וכן מדד הניקיי 225 היפני הרחיב את העליות ל-14,500 נקודות.

לכן, מולדין מנסה לענות על שאלת מיליון הדולר - עד מתי יימשך הראלי העוצמתי שמסרב לדעוך? הפרשן הכלכלי הבכיר ערך מחקר שבו הוא בחן את המכפילים העתידיים ביחס לביצועים בשוק.

"השילוב של הערכות גבוהות, תנודתיות נמוכה ומגמת צמיחה נמוכה ברווחיות החברות, הוא מרשם בטוח לתשואות נמוכות בטווח הארוך ולאי יציבות בשוק", לטענתו.

מולדין לקח כמקרה בוחן לטענה זו את הביצועים של מדד ה-S&P 500. מאז ספטמבר 2011 המדד העניק למשקיעים תשואה של כ-42%, בעוד מדד ה-VIX נפל לרמה הנמוכה ביותר מאז פרוץ המשבר הפיננסי. במסגרת הזמן הזו, רווחי החברות ירדו מעט (בכ-2%) בעוד מכפיל הרווח העוקב ל-12 החודשים זינק ב-44%, מ-13.5 ל -19.5.

"זה אומר שמרבית העליות שנרשמו בשוק המניות האמריקאי לאחרונה נתמכו ע"י הזינוק במכפילים ולמרות המגמה השלילית בצמיחה רווחי החברות", לדברי מולדין. "זהו סימן ברור לכך שהסנטימנט מניע את השוק ולא הנתונים הפונדמנטלים". לכן, לבסוף מולדין מגיע למסקנה כי "הגיע הזמן ללחוץ על כפרות המכירה".