הדולר היציג שינה כיוון וטיפס בכ-0.4% ל-3.54 שקלים

האירו היציג ירד בכ-0.2% ל-4.71 שקלים ■ FXCM ישראל: ייתכן כי אנחנו קרובים לסופה של הירידה בדולר-שקל ולתחילתו של תיקון משמעותי יותר כלפי מעלה ■ פרופ' בלכר נפגש עם שר האוצר לפיד

מגמה מעורבת היום (ב') נרשמה בשוק המט"ח, כאשר הדולר היציג שינה כיוון ועלה בכ-0.4% לרמה של 3.54 שקלים. האירו, מנגד, ירד בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 4.71 שקלים. עולה ב-0.25% ל-3.539 שקלים, בעוד האירו יורד ב-0.3% ל-4.713 שקלים. נזכיר כי הדולר עדיין שוהה באזורי שפל של כשנתיים.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל צנח השבוע לרמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011 ב-3.52 שקלים, וזאת על רקע היחלשותו של הדולר בעולם וחוסר מענה מצד בנק ישראל. הירידה מתחת לשפל של מאי ב-3.545 שקלים, אז התחיל המהלך של בנק ישראל לחיזוק הדולר, הביאה להפעלה המונית של פקודות לקטיעת הפסדה בפוזיציות קנייה, ויצרה גל כלפי מטה. הדולר-שקל ככל הנראה עדיין לא קבע תחתית והוא עשוי להמשיך לרדת כשהיעד הבא הוא באזור 3.5 שקלים.

ב-FXCM ישראל הסבירו עוד כי "מהזווית הטכנית בטווח הארוך יותר, הירידה הארוכה מהפסגה ב-4.09 שקלים שנקבעה ביולי 2012 כבר השלימה 5 גלים, מה שעשוי לאותת כי אנחנו קרובים לסופה של הירידה ולתחילתו של תיקון משמעותי יותר כלפי מעלה. אין זה אומר שכבר נקבעה התחתית, אבל בהחלט ייתכן כי ירידה לעבר 3.5 שקלים תסמן את סופו של המהלך הנרחב הזה".

ב-ATRADE כתבו היום כי "שבירה מטה של 3.5 שקלים תוביל להמשך הצלילות של הצמד דולר-שקל אל עבר 3.45 שקלים. היצואנים עשויים להפעיל לחץ כבד על הבנק בקרוב היות והמשך ההתחזקות של השקל פוגעת בהם בצורה משמעותית. המשך ירידה של הדולר תוביל לפגיעה קשה בכלכלה המקומית ולזינוק בשיעור האבטלה. המשימה הראשונה של הנגיד העתיד להיכנס לתפקיד בקרוב תהיה לבלום את התחזקותו של השקל בכל מחיר - אך כאשר הדולר נראה רע מאוד בזירה הבינ"ל, נראה כי המשימה הזו תהיה קשה עד בלתי אפשרית".

פרופ' בלכר נפגש עם השר לפיד

פרופ' מריו בלכר, לשעבר נגיד הבנק המרכזי הארגנטינאי, ופרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, הם שני המועמדים המובילים לתפקיד נגיד בנק ישראל הבא - ושניהם הגישו אתמול טפסים לוועדת טירקל.

בלכר נחת בארץ ביום שישי האחרון, ולאחר שנועד עם ראש הממשלה הוא נפגש אמתול גם עם שר האוצר יאיר לפיד בלשכתו. גם אקשטיין נועד עם ראש הממשלה והוא משמש בפועל כיועץ בכיר חיצוני של לפיד. נציין, כי במצב שבו הוועדה לא תאשר אף אחד מהמועמדים הללו, החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, תהפוך למועמדת המובילה במרוץ.

בלכר (65), כיהן כמשנה לנגיד וכנגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה בתקופה הכי קשה במדינה, במהלך המשבר בשנות ה-2000. סביב כהונתו כנגיד ישנה מחלוקת קשה: מצד אחד, יש הטוענים כי הוא כשל בתפקידו והוחלף. ומנגד, יש הסבורים כי הצליח לייצב את שער החליפין סביב 3 פזוס לדולר והחל לייצב את המערכת הבנקאית - שני צעדים הכרחיים לייצוב המשק הארגנטינאי.