איתות אזהרה: המודל שקובע - הגיע הזמן למכור את המניות

מודל ה-VLMAP, שבוחן את האטרקטיביות של שוק המניות, ירד לרמה נמוכה המאותתת למשקיעים שהמניות מתומחרות גבוה מדי - בדומה לשיא ב-2007

מדדי המניות בוול סטריט אומנם נסחרים בתנודתיות בימים האחרונים, אך עדיין סביב רמות השיא שקבעו בשבועות האחרונים. מארק האלברט, פרשן כלכלי במרקטווץ' מציין כי קיימת סיבה לדאגה - מודל פופולרי להערכת שווי מאותת כי מחירי המניות בשוק גבוהים מדי, בדומה לשיא ב-2007, רגע לפני הקריסה.

את המודל הכלכלי פיתח כבר לפני 30 שנה דן סייבר (Seiver), חבר בסגל האקדמי באוניברסיטה של קליפורניה. לאחרונה הוא ערך מחקר אקדמי מקיף על האפקטיביות של המודל, שהראה כי רמת הדיוק שלו בכל הנוגע להערכות שווי היא גבוהה באופן יחסי למודלים אחרים. עם זאת, המודל משמש ככלי לחיזוי שווי המניות בטווח הארוך ונחשב לפחות מדויק בטווח הקצר.

המודל של סייבר מבוסס על שלושה מרכיבים מרכזיים: תשואת הדיבידנד של השוק, הריבית על האג"ח הממשלתי ל-90 יום והתחזית החציונית של האנליסטים בחברת Value Line לתשואה ב-5-3 שנים של 1,700 מניות מרכזיות, אחריהן עוקבת החברה. הנתון השלישי מתפרסם מדי שבוע בסקר ההשקעות של Value Line.

המודל בוחן למעשה את היחס סיכון-סיכוי בכל הנוגע לאטרקטיביות של שוק המניות. כאשר נוסחת המודל מראה תוצאה הקרובה ל-100, אז האטרקטיביות של המניות גבוהה (בהתחשב במחירן ובשוק האג"ח הממשלתי) ואילו כאשר יורדת לרמה של 55 ומטה, הגיע הזמן למכור את המניות ו"לשבת על הגדר".

הקריאה האחרונה של ה-VLMAP (המודל של סייבר) צללה ל-35%, רמת שפל שנראתה לאחרונה רק ביולי 2007, תקופת השיא של שוק המניות ורגע לפני המשבר שהוביל לקריסה הגדולה.