אפקט בקהאם, בפעם האחרונה: פ.ס.ז' מכרה 400 אלף חולצות ב-2012/13

הקשר שפרש מכדורגל עזר להזניק את מכירת ה"רפליקות" הרשמיות של אלופת צרפת לשיא כל הזמנים בליגה המקומית

דייויד בקהאם אמנם פרש באופן סופי מכדורגל בתום העונה הקודמת, אך האפקט המסחרי המדהים שלו הצליח להשפיע על מועדוני הכדורגל בהם שיחק עד לשנייה האחרונה בה התרוצץ הקשר האנגלי על הדשא.

העיתון "לה פיגארו" מפרסם כי אלופת צרפת, פריז סן-ז'רמן, שברה בעונה החולפת (2012/13) את שיא מכירת חולצות המשחק הרשמיות ("רפליקות") של הליגה המקומית, כשהצליחה למכור יותר מ-400 אלף כאלו. מדובר על עלייה של כ-60% ביחס לנתון שנרשם ב-2011/12, והוא מיוחס בין היתר ל"בקס", ששיחק במועדון בין החודשים פברואר-מאי. עם זאת, בקהאם התמקם רק במקום השני במדרג מוכרי החולצות של פריז - אחרי החלוץ זלאטן איברהימוביץ'. מחיר רפליקה של פ.ס.ז' נע אשתקד בין 85 ל-110 אירו.

השיא הקודם של מכירת חולצות בצרפת היה שייך לאולימפיק מארסיי, שנחשבת אמנם לקבוצה בעלת כמות האוהדים הגדולה ביותר בצרפת - אבל כיום כבר מפגרת באופן משמעותי אחרי פ.ס.ז' בכל הקשור למכירת חולצות. בעונה הקודמת מכרה מארסיי כ-300 אלף רפליקות בלבד.

בפ.ס.ז' מצפים להמשך העלייה במכירת החולצות גם בעונה הנוכחית (2013/14), בין היתר בשל ההחתמה הנוצצת של חלוץ נאפולי בשנים האחרונות, אדינסון קבאני, שנרכש על-ידי המועדון שנמצא בבעלות קטארית בתמורה ל-64 מיליון אירו. במועדון מעריכים כי המכירות יסתכמו השנה בכ-520 אלף רפליקות.

למרות הנתונים המעודדים, פריז עדיין רחוקה משמעותית ממועדוני העילית של הכדורגל האירופי - ברצלונה, ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד, שמוכרות כ"א למעלה ממיליון רפליקות מדי עונה. הקבוצה נמצאת בשורה אחת עם המועדונים הגדולים באיטליה - יובנטוס, אינטר ומילאן, שמוכרות מדי שנה בין 400 אלף ל-500 אלף חולצות.

נתוני מכירת החולצות של העונה האחרונה מעניקים לפ.ס.ז' נקודת מיקוח טובה מול נייקי באשר לחידוש הסכם ההלבשה והציוד של המועדון. החוזה בין הצדדים, שכיום מעניק לפ.ס.ז' 6.5 מיליון אירו בלבד בעונה, מסתיים בסוף העונה הקרובה. על-פי הדיווחים, בחברה האמריקאית מוכנים לעלות את הסכום לכ-16.5 מיליון אירו, בעוד בפ.ס.ז' חושבים כי מדובר על סכום לא מספיק גבוה, ויידרשו כ-30 מיליון אירו.

יש לציין כי ההכנסות ממכירת חולצות רשמיות מתחלקות, ברוב המודלים הנפוצים בכדורגל העולמי, בין שלושה גורמים: המועדון, יצרנית החולצה, והשחקנים ששמם מתנוסס על החולצה.