NBC: ההפצצות בסוריה - מחרתיים; בכיר בצי: רעיון מטומטם

ארכיטקט הקמפיין של שיגור טילי שיוט לסוריה: פעולות ענישה הן האופציות הטפשיות ביותר ■ "לאסד יש יכולת שלא תיאמן לספוג מכות, ולנו לא יהיה עצבים לנקוט מספיק פעולות ענישה שיוכלו לשמש גורם מרתיע בסוריה"

קמפיין הפצצות טילי השיוט של ארה"ב נגד סוריה עשוי להתחיל כבר מחרתיים (ה') והוא יימשך כנראה שלושה ימים. כך מסרה הערב רשת NBC מפי פקידים בכירים בממשל אובמה.

המקורות אמרו, כי שלושה ימי הפצצה יאפשרו לפנטגון להעריך את יעילות גלי ההפצצות הראשונים ולקבוע אלו מטרות יש לסמן כיעד מחודש להפצצות. כפי שדווח בימים האחרונים, אין כמעט ספק שטילי השיוט ישוגרו ממשחתות או מצוללות של חיל הים האמריקני בים התיכון. ארה"ב הזיזה כמה משחתות סמוך לחופי סוריה בתחילת השבוע, אך צעד זה נחשב בעל אופי סמלי.

לטילי טומאהוק יכולת פגיעה כה מדוייקת עד שהם מסוגלים לפגוע לא רק בבניין ספציפי בתוך קבוצת בניינים, אלא גם בחלונות מסוימים באותו בניין, וניתן לשגר את הטילים לעבר מטרות בסוריה מנקודות הרחק במערב הים התיכון ולאו דווקא סמוך לחופיה, מציינת NBC.

מפקד בכיר בצבא סוריה החופשית, ארגון הגג של קבוצות המורדים בסוריה, אמר לרשת, שהפצצות מהאוויר הן הכרחיות כדי למנוע מבשאר אסד להפעיל שוב נשקים כימיים נגד בני עמו.

"אם לא תינקט פעולה, אני חושש שבימים הקרובים, אם לא בשבועות הקרובים, בשאר ישתמש בנשק כימי ובחומרים כימיים בשטחים נרחבים והדבר עלול לגרום למותם של אולי 20 אלף עד 30 אלף אנשים", אמר המפקד.

אולם ארכיטקט הקמפיין של שיגור טילים לסוריה, לשעבר מתכנן מבצעים בצי האמריקני, אמר אתמול ל-the cable, בלוג פופולרי באתר של Foreign Policy Magazine, כי יש לו הסתייגויות משמעותיות מהתכנית, אף על פי שהוא היה אחד מהוגיה. האיש, כריס האמר, כיום אנליסט בכיר במכון לחקר המלחמה (Institute for the Study of War), טוען שניתן אמון רב מדי בהתקפות על מטרות של צבא סוריה, שמבוססות על פגיעה בדיוק כירורגי במטרות, בלי להקדיש מספיק זמן לדיונים על מטרות רחבות יותר של הקמפיין הצבאי.

"פעולות טקטיות בהיעדר מטרות אסטרטגיות הן בדרך כלל תרגיל חסר תכלית ומזיק", אמר האמר. "מעולם לא התכוונתי, שהניתוח שלי על אופציית השימוש בטילי שיוט ייראה כהפגנת תמיכה ברעיון, אם כי יש אנשים שרואים זאת כך".

האמר טוען שהוא הבהיר בניתוח שלו שמדובר ב"אופציה נמוכת עלויות, אך הסוגיה הכללית יותר היא, שאופציות נמוכות עלויות אינן מביאות כל תועלת אם אין להן זיקה למטרות ולקדימויות אסטרטגיות".

"כל קצין במשחתת יכול לשגר 30 או 40 טילי טומאהוק", אמר האמר. "זה לא קשה. הקושי הוא להסביר למתכננים אסטרטגיים כיצד שיגור הטילים יכול לקדם את האינטרסים של ארה"ב".

האנליסט מציין, שיש לו ספקות אם כל מהלומה כירורגית על מטרה בסוריה תניב את התוצאות המקוות, במיוחד אם המטרה היא להעניש את משטר אסד על שימוש בנשק כימי.

"פעולת ענישה היא הפעולה המטומטמת ביותר מכל הפעולות האפשריות", אמר האמר. "משטר אסד כבר הראה, שיש לו יכולת שלא תיאמן לספוג מכות מכאיבות ואינני חושב שיהיו לנו עצבים לנקוט מספיק פעולות ענישה בכמות שתוכל לשמש גורם מרתיע למשטר בדמשק".

הוא גם הביע ספק בהיגיון שמאחורי תכנית להשתלט על מאגרי הנשק הכימי של משטר אסד או לפגוע בהם: "אם נתחיל לפגוע במטרות של נשקים כימיים בסוריה, התגובה ההגיונית (של משטר אסד) תהיה להוציא מהמחסן כל חומר כימי ששרד או נותר על המדף ולפזר אותו בקרב כוחותיו, אם הוא לא עשה זאת עד עתה. כבר מאוחר מדי לפתוח בקרב הזה".