כתב אישום נגד בזן: הזרימה מים מזוהמים לנחל הקישון

לפי כתב האישום, בשנים 2010-2011 החברה הזרימה שפכים מזוהמים לנחל הקישון וממנו לים, בכמות של עשרות רבות של אלפי מ"ק לכל הפחות

המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום כנגד חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן) ו-4 נושאי משרה בכירים בה.

כתב האישום, המתבסס על חקירה שניהל אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה, מייחס לנאשמים עבירות של זיהום מים ואחריות להזרמת שפכים לים בשנים 2010-2011.

על-פי כתב האישום, בינואר 2010 ירדו גשמים מעל מפעלי החברה, שהחלה לאגור את המים במכלי אגירה. זאת, על אף שהמכלים לא נוקו ולא רוקנו באופן מספק, אלא הכילו בחלקם שפכים מזוהמים, שמקורם בתקלה במערכת טיהור השפכים.

לאחר מילוי מכלי האגירה, ומשלא היה ביכולתה של החברה להמשיך ולאגור את מי הגשמים, הזרימה את תכולתם, שחרגה במאות אחוזים מאמות-המידה הקבועות בהיתר, לנחל הקישון וממנו לים.

ההזרמה האמורה נעשתה על-ידי החברה, באמצעות עובדיה, במשך שעות ארוכות לסירוגין משני מכלי האגירה. כתוצאה הוזרמו לנחל הקישון שפכים עכורים מאוד ומזוהמים ביותר, בכמות של עשרות רבות של אלפי מ"ק לכל הפחות.

על-פי האישום השני, באפריל 2011 ירדו גשמים מעל שטחי המפעל, כאשר באחד ממכלי האגירה היו נוזלים החשודים כמזוהמים. בהיעדר יכולת שאיבה הולמת, ובשל קיומם של שפכים במכל, התמלא המכל לגמרי.

למחרת היום הופעל במכל מנגנון המזרים את תכולתו היישר לנחל וממנו לים, מבלי שהנוזלים שבו יטופלו במערכת טיהור השפכים. כתוצאה מכך הזרימה החברה לנחל שפכים מזוהמים במשך כ-24 שעות לפחות, בכמות של עשרות אלפי מ"ק, כשהם עכורים מאוד ומזוהמים ביותר.

לטענת הפרקליטות, "אירועים אלה הם תוצר התנהלותה של החברה, שלא תכננה את מערכותיה ואת תהליכי העבודה באופן שיאפשר לה לעמוד בתנאי ההיתר ולהימנע מהזרמת שפכים מזוהמים לנחל ולים במצבי סערה, כשהיא מודעת לכך שעלול להיווצר מצב בו היא נאלצת להזרים שפכים לנחל ולים.

"אחריותם של המנהלים באה לידי ביטוי, בין היתר, בכך שלא נקטו צעדים מספיקים לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות על חוק מניעת זיהום ים".

מחברת בזן נמסר בתגובה: "כתב האישום התקבל בחברה רק היום, והוא מתייחס לאירועים שקרו לפני למעלה משנתיים במהלך אירועי גשם חריגים".

סמנכ"ל איכות הסביבה, בטיחות וביטחון בקבוצת בזן, שלומי בסון, מסר: "קבוצת בזן החלה בפרויקט הפרדת נגר עילי לצמצום התופעה, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. הפרויקט מבוצע בתיאום ובאישור המשרד להגנת הסביבה. הקבוצה נערכת לקראת החורף ומדווחת בהתאם לנהלים".