אובמה במסר מרגיע לנתניהו: סוריה היא לא איראן

בשיחה בין שני המנהיגים הובהר לישראל כי אופי הטיפול בסוגיית הנשק הכימי בסוריה לא משליך על כוונתו הנחרצת של אובמה לעצור את הגרעין האיראני ■ בכירים אמריקאים: "אובמה לא יעבור לסדר היום על שימוש בנשק כימי"

גם בתקופת ההמתנה להחלטת הקונגרס, נראה התיאום בין ישראל לארצות-הברית הדוק בכל הדרגים: לאחר שאמש (א') דווח לראשונה במהדורה המרכזית בערוץ 2 כי אובמה עדכן את נתניהו מראש על כוונתו לבקש את אישור הקונגרס לגבי תקיפה בסוריה, היום (ב') נחשף כי מסר נוסף שעבר בין שני המנהיגים נועד להפיג את החששות שהתעוררו בישראל בעניין האיראני.

בשיחה בין שני המנהיגים, הבהיר אובמה לנתניהו כי העימות בסוריה לא צפוי להשליך באופן שלילי על הסוגייה האיראנית: "המחויבות שלי לעצירת הגרעין באיראן נחרצת". לדברים הצטרפו גורמים אמריקאים בכירים שאמרו כי הנושא מורכב ואין ברצונו של אובמה להסתבך במלחמת האזרחים בסוריה. מצד שני, אין הוא מתכוון לעבור לסדר היום על שימוש בנשק כימי מצדו של אסד. גורם אמריקטי אחר אמר כי בכל התדרוכים מבהיר הנשיא אובמה לבני שיחו כי הימנעות מפעולה נגד אסד תכרסם בכושר ההרתעה מול סוריה וחיזבאללה.

נוסף על כך, ביממה האחרונה הביעו בכירים בישראל אי-נוחות מסוימת מכך שישראל הוזכרה כקורבן אפשרי של הנשק הכימי של אסד. "אנחנו לא קורבן ולא צריכים שהממשל האמריקאי יטפל באיומים נגדנו", אמרו. "אנחנו יכולים לעשות זאת בעצמנו".

דוח מודיעין צרפתי: אסד טבח בנשק כימי

כוחות הנאמנים לנשיא סוריה בשאר אסד ביצעו ירי בצורה מתאומת בנשק כימי ב-21 באוגוסט - כך עולה מדוח מודיעין צרפתי שפורסם היום. מקור בממשלת צרפת מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המסמך בן תשעת העמודים - הונפק על-ידי שירותי ביון חיצוניים וצבאיים, ויוצג בהמשך למחוקקים מאוחר יותר.

"זה מהווה איום גדול על הביטחון הלאומי והעולמי", אמר המקור, שציין כי בדוח מופיעות חמש נקודות מרכזיות שמעלות כי אסד עמד מאחורי המתקפה.

על-פי הדיווח, המודיעין כולל צילומי לווין ומראים את ההתקפות המגיעות מאזורים שבשליטת הממשלה ממזרח וממערב לדמשק. המקור הוסיף כי כוחותיו של אסד הפציצו מאז את האזורים שהופגזו בנשק כימי כדי למחוק את הראיות.

"בניגוד להתקפות קודמות בהן השתמשו בכמויות קטנות של חומרים כימים לצורך הפחדה, התקפה זו הייתה טקטית ומטרתה הייתה החזרת שטחים", אמר המקור.